Gjest Henki Hekken Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Jeg har kjøpt hus med en fin gammel hage som dessverre er blitt "sluppet" de siste årene. Bøkehekken er ca. 1.5 meter bred og omkring 3 meter høy. Ser at stammene er beskåret i en høyde på rundt 1.8 meter og at den siste drøye meteren på toppen av hekken er tilvekst som består av tynne kvister. Jeg har lyst til å både tynne og senke høyden på denne hekken, og ser at det fortsatt er tid til å komme i gang før vårens nye skudd dukker opp, men jeg er veldig i stuss på hvor mye jeg skal stusse (klippe). Noen gode råd her?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Bøkehekken tåler kraftig beskjæring, men skal helst klippes om høsten. Jeg tror jeg ville begynt med å klippe ned til stammen, altså ta bort den meteren med buskas som har fått vokse fritt. I bredden ville jeg klippet godt inntill også, men jeg ville latt det være litt grener igjen, altså ikke helt inn til stammen. Har bøkehekk selv, men den har heldigvis vært jenvt klippet i alle år. Naboens hekk var stor og vilter, de klippet den så kraftig ned at folk trodde de var sprø, og den så virkelig snål ut den første sesongen, men etter det ble den veldig fin igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå