Gå til innhold

Den beste boka i bokhylla di?


VesleBråka

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å plukke ut en her, så velger ut noen... :

Varulven - Sandemose

Reisen til nattens ende - Celine

Den siste revejakta - Ambjørnsen

Momo - Michael Ende

Skammen - Bergljot Hobæk Haff

Gift med Tolstoj - Cynthia Asquith

Jeg vil leve - Gustav Magnusson

Lasso rundt fru Luna - Agnar Mykle

Jonas - Jens Bjørneboe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine beste bøker er definitivt serien Kongsdøtrene av Frid Ingulstad. Dette er en bokserie om norsk historie og jeg blir aldri lei av å lese dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Jeg elsker bøkene til Arild Rypdal

Ooo, han liker jeg og! Men uff så vanskelig det er å plukke ut "de(n) beste", da... Vi har så jæ**a mange bøker...!

Ringenes Herre/i] må jo komme høyt opp på lista.

Det angår også deg av Herman Sachnowitz har gjort et enormt inntrykk på meg, og den er like vond å lese hver gang. Burde være obligatorisk. Les den, les den, les den!

Alle Harry Potter-bøkene. Gleder meg til å gå til angrep på nr 5. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer!

Kom på Are Kalvø også, begynte å lese Harry omigjen, og selv om det ikke er avansert litteratur så ler jeg.. høyt og godt.

(Steinbeck's eden er veldig bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker alle bøkene til John Grisham, og har de fleste i bokhylla mi. "juryen" er genial..

andre bra, umulig og plukke ut en har lest så uendelig mange bra bøker (noen dårlige og da) men: "hestehviskeren" "skyggebarnet" sherlock holmes sine noveller og romaner, "drømmejegerne" av Stephen King......for å nevne noen i hvertfall..... tror faktisk jeg har engelen på det sjuende trinn i hylla et sted....har bare ikke lest den fordi den virket å dårlig..men ser noen her har nevnt den, så kanskje den er bra likevel da....hmm..får vel prøve å lese den.

Og forresten "sirkusdirektørens datter" og "sofies verden" er en bra, den siste har jeg kanskje vokst fra nå da....men elsket den boka før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adams: Hitchhikers guide to the Galaxy

Heinlein: Job

Heller: Catch 22, The cat who walks through walls

og MAAAAAAAAAAAAAAAAAANGE flere

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Definitivt:  

Fuglane/Tarjei Vesaas

Den har jeg ikke lest, men pga deg skal jeg nå gå til innkjøp av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste i vår bokhylle : Harry Potter. Elsker de bøkene

Må si meg enig i det ja :D

Ellers synes jeg ringenes herre er super jeg, selv om flere av dere har satt den opp på "verste bok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den definitivt beste er "Prosessen" av Kafka, jeg blir fortsatt forbannet selv om jeg har lest boka mange ganger!

Ellers er Steinbecks "Om mus og menn" en aldeles nydelig bok!

Ellers er John Irving helt sjef, både Garps bok, Owen Meany og Siderhusreglene er strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ellers glemte jeg dessverre å nevne "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum.

Hylende morsom, i tillegg til at man innimellom faktisk lærer noe! Legg særlig merke til hvor undervurdert forfatteren synes at Wenche Foss er...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenius

Lasso rundt fru Luna - Agnar Mykle

Oh, yes.

Jeg tror denne må toppe min liste sammen med Beatles av Saabye Christensen. Jeg blir sjelden så fortvilet av litteratur som når jeg leser disse to (og det har jeg gjort noen ganger.)

Ellers:

Juloratoriet (Gõran Tunstrõm)

Skammen (Bergljot Hobæk Haff)

Ave Eva (Edvard Hoem)

Å... det finnes så mange...

Jeg er gladest i norsk og nordisk litteratur, jeg. Av utenlandske favoritter kommer Garps bok av John Irving høyt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Ellers glemte jeg dessverre å nevne "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum.

Hylende morsom, i tillegg til at man innimellom faktisk lærer noe! Legg særlig merke til hvor undervurdert forfatteren synes at Wenche Foss er...

:ler:

:skrive under på:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Isslottet/Tarjei Vesaas

Ringenes Herre/J.R.R Tolkien

Dokumenter vedrørende spilleren Rubashov/Johan Vallgren

Åpne rom og Tomme plasser/(Husker ikke forfatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klarer ikke å plukke en, og vil det kanskje heller ikke. Men jeg skal nevne en av favorittene, som ingen andre har nevnt til nå. Parfymen av Patric Süskind er en fantastisk bok, og annbefales til alle som ikke har lest den enda. Husker at jeg likte bøkene om Narnia veldig godt, men de leste jeg som barn og har ikke lest siden, så det er mulig jeg ikke ville ha likt dem like godt nå. Har tenkt på å lese dem om igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oh, parfymen er genial! Veldig anderledes, og velskrevet!

Jeg tror du fint kan prøve Narnia om igjen, jeg har lest dem opp igjen nå i det siste, elska dem som barn - synes de har endra seg fra da. Selvfølgelig har de det... Men de er ikke dårligere! C.S. Lewis var av de GODE barnebok forfatterne, han ville ikke bare lage en spennende historie, med kanskje litt moral i, han ville få leseren til å tenke! Han var svært kristen, og dersom man tenker over det skinner dette tydelig igjennom, særlig i bøkene litt ut i serien.

Selv om jeg leser det aller meste (fra Shakespeare til Margit Sandemo) er bokhyllene mine for det meste befolka av fantasy, ettersom det er bøker bibliotekene ikke er så flinke til å ta inn (og det er heller ikke så mange bra oversatt til norsk - enda).

Den ALLER beste jeg eier, er nok Perdido Street Station, av China Mieville. Den er herlig anderledes, blanding av fantasy og sci-fi, motbydelig og usæl, velskrevet - verdenen det hele foregår på er vanvittig bra beskrevet. Den tar for seg (og kritiserer) nesten alle (skygge)sidene ved menneskeheten. I det hele tatt er det ingenting ved den boka jeg kan kritisere (med unntak av det at man kanskje bør ha lest litt god sci-fi fra før + bør ha en sterk mage). Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, parfymen er genial! Veldig anderledes, og velskrevet!

Jeg tror du fint kan prøve Narnia om igjen, jeg har lest dem opp igjen nå i det siste, elska dem som barn - synes de har endra seg fra da. Selvfølgelig har de det... Men de er ikke dårligere! C.S. Lewis var av de GODE barnebok forfatterne, han ville ikke bare lage en spennende historie, med kanskje litt moral i, han ville få leseren til å tenke! Han var svært kristen, og dersom man tenker over det skinner dette tydelig igjennom, særlig i bøkene litt ut i serien.

Selv om jeg leser det aller meste (fra Shakespeare til Margit Sandemo) er bokhyllene mine for det meste befolka av fantasy, ettersom det er bøker bibliotekene ikke er så flinke til å ta inn (og det er heller ikke så mange bra oversatt til norsk - enda).

Den ALLER beste jeg eier, er nok Perdido Street Station, av China Mieville. Den er herlig anderledes, blanding av fantasy og sci-fi, motbydelig og usæl, velskrevet - verdenen det hele foregår på er vanvittig bra beskrevet. Den tar for seg (og kritiserer) nesten alle (skygge)sidene ved menneskeheten. I det hele tatt er det ingenting ved den boka jeg kan kritisere (med unntak av det at man kanskje bør ha lest litt god sci-fi fra før + bør ha en sterk mage). Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, parfymen er genial! Veldig anderledes, og velskrevet!

Jeg tror du fint kan prøve Narnia om igjen, jeg har lest dem opp igjen nå i det siste, elska dem som barn - synes de har endra seg fra da. Selvfølgelig har de det... Men de er ikke dårligere! C.S. Lewis var av de GODE barnebok forfatterne, han ville ikke bare lage en spennende historie, med kanskje litt moral i, han ville få leseren til å tenke! Han var svært kristen, og dersom man tenker over det skinner dette tydelig igjennom, særlig i bøkene litt ut i serien.

Selv om jeg leser det aller meste (fra Shakespeare til Margit Sandemo) er bokhyllene mine for det meste befolka av fantasy, ettersom det er bøker bibliotekene ikke er så flinke til å ta inn (og det er heller ikke så mange bra oversatt til norsk - enda).

Den ALLER beste jeg eier, er nok Perdido Street Station, av China Mieville. Den er herlig anderledes, blanding av fantasy og sci-fi, motbydelig og usæl, velskrevet - verdenen det hele foregår på er vanvittig bra beskrevet. Den tar for seg (og kritiserer) nesten alle (skygge)sidene ved menneskeheten. I det hele tatt er det ingenting ved den boka jeg kan kritisere (med unntak av det at man kanskje bør ha lest litt god sci-fi fra før + bør ha en sterk mage). Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...