Gå til innhold

kyllingsalat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal lage kyllingsalat til jentene og ha godt brød til

Vet noen om en god dressing jeg kan helle over? skal det gjøres når salaten lages eller rett før servering?

Hva er godt å ha oppi?

Hadde tenkt:

grillet kylling

ruccola

isberg + annen type salat

cherrytomat

avokado

pinjekjerner

vårløk eller rødløk?

hva mer? kan man ha mango eller appelsin? hva er best?

takk for råd:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Skal lage kyllingsalat til jentene og ha godt brød til

Vet noen om en god dressing jeg kan helle over? skal det gjøres når salaten lages eller rett før servering?

Hva er godt å ha oppi?

Hadde tenkt:

grillet kylling

ruccola

isberg + annen type salat

cherrytomat

avokado

pinjekjerner

vårløk eller rødløk?

hva mer? kan man ha mango eller appelsin? hva er best?

takk for råd:)

Å, jeg vil komme på besøk til deg:) Kyllingsalat er kjempegodt! Vi pleier å lage dressing av mager kesam (bare 1 % fett) og blande i en gresk kryddermix (liten grønn pose). Denne kan du la stå ved siden av salaten og la gjestene forsyne seg av selv.

Til de ingrediensene du ramser opp her ville jeg ha valgt rødløk, så blir salaten noe a`la gresk salat. Fetaost i små terninger er også kjempegodt.

Et lite obs: avokado har en veldig rask nedbrytingstid, så ikke la salaten stå for lenge før du serverer den, da blir avokadoen brun.

Skrevet

Jeg ville brukt en dressing av olivenolje, sitronsaft, salt og pepper. Så ville jeg ha høvlet litt parmesanflak over :)

Et lite tips med tomater er å strø litt salt og sukker over dem etter di er kuttet opp. Fremhever smaken på en fantastisk måte.

Evt kan du ha flere forskjellige dressinger, slik at alle kan velge?

- fetaost i olje

- Rømme med salt, pepper, sitronsprut og karripulver

- Aioli (også godt å dippe brødet i)

- Matyoghurt med hvitløk, salt, pepper og sitronsprut

Press litt sitronsaft over avocadoen, så holder den fargen mye lengre.

Gjest Gjest
Skrevet

I dressingen (som kan lages som Nelly Pelly sier) er det godt å ha litt Dijonsennep også.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.

Har aldri laget dressing selv før,så lurer på om den helst skal tømmes over rett før servering eller om det blir best om den er sammen med salaten en stund? Hvor mye dressing er det snakk om? bare helle over på slump?

sitronsaft - er det sånn på flaske eller presse selv fra sitron?

Blir det feil å ha mango oppi?

takk

Skrevet

Det er best om du har det på rett før servering.

Når det gjelder oljedressigen heller jeg over på slump, viktig at det ikke blir for mye. Sitronspruten tar jeg også på slump. Det er det samme hvilken sitron du bruker egentlig :)

Jeg tror det vil fungere fint med mango i salaten. Evt kan du kutte den fint opp og servere i en skål ved siden av :)

Skrevet

Min favoritt kyllingsalat innholder grillet kyllingbiter, ruccola, rapidsalat el.l, runde sukkererter, avokado, agurk, tomater, pinjekjerner og chevreost. Pga chevreosten dropper jeg annen dressing. Er veldig godt med hvitløksbaguetter til.

Får du tak i moden nok mango, så er det godt i salaten, men tror at på denne tiden så er appelsin bedre.

Hvis du vil ha dressing så synes jeg det er godt å blande balsamico og olivenolje - enkelt og godt. Heller over rett før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...