Gå til innhold

10 000 = 9 km


Gjest Betutta

Anbefalte innlegg

Gjest Betutta

I fjor kom jeg over en skrittkalkulator på nettet. Den viste meg at 10 000 skritt var ca 5 km. Dette syntes jeg var overkommelig (gåtur hver dag), og tok alle lengre turer som ren bonus.

Men i går telte jeg skritt (ipoden svikta så jeg hadde ikke noe mer fornuftig å gjøre mens jeg gikk ;) ), og da måtte jeg gå hele 9 km før jeg kom opp i 10 000 skritt.

Dette er bare et hjertesukk fra en som har innbildt seg å være svært så sprek når turene har vært lenger enn 5 km.

Nå skal jeg ut og gå 9 km igjen, inkl fire ganske lange skikkelige merrabakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Å ha en steglengde på 90 cm er det ikke mange under 2 meters høyde som har ;)

Her har du nok enten talt feil, eller målt avstanden feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor kom jeg over en skrittkalkulator på nettet. Den viste meg at 10 000 skritt var ca 5 km. Dette syntes jeg var overkommelig (gåtur hver dag), og tok alle lengre turer som ren bonus.

Men i går telte jeg skritt (ipoden svikta så jeg hadde ikke noe mer fornuftig å gjøre mens jeg gikk ;) ), og da måtte jeg gå hele 9 km før jeg kom opp i 10 000 skritt.

Dette er bare et hjertesukk fra en som har innbildt seg å være svært så sprek når turene har vært lenger enn 5 km.

Nå skal jeg ut og gå 9 km igjen, inkl fire ganske lange skikkelige merrabakker.

Oi. Det var mye... Jeg har selv trodd at 10 000 skritt er 10 km;)Men jeg vil si det er sprekt å gå mer enn 5 km!

Håper du får en fin tur da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Å ha en steglengde på 90 cm er det ikke mange under 2 meters høyde som har ;)

Her har du nok enten talt feil, eller målt avstanden feil.

Jeg vet ikke skrittlengden min, men mulig skrittene ble litt lange fordi jeg gikk fort som fy (driver og trener opp kondis og legger i vei som et uvær).

Avstanden er nok ikke feil - tror jeg - for den sjekket jeg på nettsidene til telefonkatalogen.no.

Jeg har sikkert mistet noen skritt i tellinga, men at jeg har mistet mange hundre tror jeg ikke på.

Ble litt pause her - for jeg ble nysgjerrig på skrittlengden min likevel - og målte mot flisene i gangen. Når jeg startet med tærne mot en flis, så endte tærne på den andre foten nesten på fjerde flis - og når flisene er ca 25 cm + fuge - så kan det se ut som om tellinga mi var etterrettelig likevel.

Uansett, så var jeg ikke klar over at 10000 skritt var så mye. Var bare utfra det at det fra så mange hold har vært anbefalt at man ikke går mindre enn 10000 skritt om dagen jeg tenkte på. Riktignok er det inkludert all gåing, men si at 10000 skritt i normal gangfart er ei mil da, så er det faktisk ganske mye for mange.

Jeg gadd ikke telle i dag, for i dag virket ipoden min igjen. :ler:

Men uansett folkens: Ut å gå med dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lance
Jeg vet ikke skrittlengden min, men mulig skrittene ble litt lange fordi jeg gikk fort som fy (driver og trener opp kondis og legger i vei som et uvær).

Avstanden er nok ikke feil - tror jeg - for den sjekket jeg på nettsidene til telefonkatalogen.no.

Jeg har sikkert mistet noen skritt i tellinga, men at jeg har mistet mange hundre tror jeg ikke på.

Ble litt pause her - for jeg ble nysgjerrig på skrittlengden min likevel - og målte mot flisene i gangen. Når jeg startet med tærne mot en flis, så endte tærne på den andre foten nesten på fjerde flis - og når flisene er ca 25 cm + fuge - så kan det se ut som om tellinga mi var etterrettelig likevel.

Uansett, så var jeg ikke klar over at 10000 skritt var så mye. Var bare utfra det at det fra så mange hold har vært anbefalt at man ikke går mindre enn 10000 skritt om dagen jeg tenkte på. Riktignok er det inkludert all gåing, men si at 10000 skritt i normal gangfart er ei mil da, så er det faktisk ganske mye for mange.

Jeg gadd ikke telle i dag, for i dag virket ipoden min igjen. :ler:

Men uansett folkens: Ut å gå med dere!!

Du tenker feil. Det som er viktig er ikke hvor mange skritt du tar, men hvor lang distanse du har tilbakelagt. Om du går 5 km i raskt tempo er det grei trening for folk som bare skal bli i litt bedre form. Om du går 9 km er det selvsagt bedre, men det blir feil å fokusere på å skulle gå 10 000 skritt. Da kan du jo ta museskritt, gå 1 km og si til deg selv at "I dag har jeg vært flink".

Du bruker like mye energi på å tilbakelegge 5 km om du jogger raskt eller går sakte, det er forbruket per tid som er forskjellig. Ved å gå sakte bruker du energi, men du kommer neppe i særlig mye bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...