Gå til innhold

Psykopater i den offentlige sektor:


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Psykopater finnes overalt - i det offentlige ikke minst - hvor de sitter i maktposisjoner og kan manipulere. Det er de færreste, selvsagt, men de gjør stor skade.

De er nærmest umulig å si opp - eneste midlet er å forfremme de - slik at de havner på toppen - Les selv:

http://www.radio-notabene.org/html/psyko.htm

En annen ting - er at psykopater er de første til å stemple andre for psykopat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Dessverre så finnes de overalt i samfunnet - både med og uten utdannelse. Kanskje vel så mange med god utdannelse og status - i jobber der de kan herse med andre.

For meg er det som balsam for sjelen å lese faglige karakteristikker/tegn på at man har en alvorlig brist i personligheten.

- Opp til ganske voksen alder, har jeg alltid fått høre at det er jeg som er hårsår og tar meg selv altfor høytidelig osv.-når hele meg protesterte mot visse personers oppførsel og holdninger, men jeg klarte ikke å sette fingen på noe konkret eller finne et "navn" på det.- Inntil jeg satte meg inn i problematikken og leste om det.

-Man blir mye sterkere når man har vitenskapen i ryggen og kan henvise til punkter som dette.

Takk Vega, har lagt det til i "mine favoritter".........ironisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Myyye sant, men også mye veldig upresist og endel mangler. Er vel ikke frimurerordenen det er snakk om heller.....

Det er dessuten aldri bevist at det er arvelig, ei heller at det er en påviselig defekt i hjernebarken... (hvor tar de det fra???)

+++++++...

Har selv satt meg grundig inn i hva psykopati dreier seg om, fått hjelp av spesialpsykolog og div andre innenfor fagmiljøet... Beste kilden jeg har vært borti er en bok skrevet av professor i psykiatri ved UiO og en journalist i Dagbladet. Boken heter "sjarmør og tyrann" og er skrevet av Alv A Dahl og Aud Dalsegg. ( Høres ut som en tittel tatt ut fra "Det Sanne", men boken er faktisk beregnet på fagfolk. Merk; språket er rimelig greit allikevel)

Det er også flere forskjellige måter å diagnostisere dette på, men metoden som er erfaringsmessig mest pålitelig er den amerikanske DSM IV.

De er nærmest umulig å si opp - eneste midlet er å forfremme de - slik at de havner på toppen

Forfremme de??? Hvis man er ute etter trøbbel, er jo dette en god ide...

Men til alle arbeidsgivere som fortviler over psykopatiske ansatte; en god nyhet er det jo at psykopater sjelden holder ut lenge i samme jobben... De kjeder seg som regel fort, og da vil jeg heller anbefale litt mer kjedelig rutinearbeid :)

Cluet er å vite såpass om slike mennesker at man kan forutse deres handlinger til en viss grad uten å dermed la seg styre av dem. Man må kunne tenke som en psykopat for å kunne bekjempe en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hva skulle denne linken være godt for?

Kan ikke se at denne uttalelsen er dokumentert på noen som helst måte. Deler av innholdet er er kun kommentarer fra redaktør i Radio Notabene. Hvem er han til å uttale seg om hvordan psykopater oppfører seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Sjarmør og Tyrann av Dahl. Anbefales.

Forfremme de slik at de slipper ha direkte kontakt med f.eks. klienter.

Tror ikke de kjeder seg så mye dersom de jobber på f.eks. sosialkontoret - der slipper de nemlig aldri opp for skjebner å herje litt med.

Men de fleste har aldri satt sitt ben innenfor et slikt kontor - jeg har både vært klient i en kortere periode - og jobbet der - så jeg har sett det fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

At de ikke kan ha kontakt med klienter lenger, ja... oki, men skal de få lov til å herje fritt med de ansatte isteden da..?

Da tror jeg det forsvinner mange flinke folk fra disse kontorene slik at det uansett ville gå utover klientene.

Hva med å la dem kopiere, scanne, lage kaffe, omorganisere arkivet, putte brev i konvolutter etc.. Eller rengjøre ventilasjonsanlegget :ler:

Har, som deg, Vega også vært både ansatt og klient ved sosialkontoret.

Begge over kortere periode og ikke samtidig, selvfølgelig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er synd - men det er slik at de beste ansatte gjerne søker seg til andre jobber etter en tid, når de stadig får refs for å ville gjøre en god jobb.

Det gjelder jo ikke alle steder.

Men nå i disse rasjonaliseringstider, er det jo fritt fram for psykopater - de som klarer å spare mest - belønnes med lederposisjoner.

En ting med slike offentlige kontorer - er at man må sørge for å få alt skriftlig - og i tillegg få dokumentert hvilke attester og dokumentasjon man leverer fra seg. Det er det eneste man har - i tilfelle saken treneres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...