Gå til innhold

Brød uten hvete, men med glutenmel?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg kutter ut hvete for en stund, da det virker som jeg reagerer på det (i hvert fall i perioder og om jeg spiser mye av det). Men jeg vil jo egentlig gjerne fortsette å spise hjemmebakt brød og rundstykker innimellom, og jeg tåler fint annet mel virker det som (spelt utgår foreløpig)... Hvordan blir brød bakt bare med rug, havre og/eller bygg og tilskudd av glutenmel? Er det noen som har oppskrifter?

Hvis jeg lager scones, trenger jeg hvetemel da, eller kan jeg bake dem bare med havre, f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Papirkurven

Du vil altså ha et mel uten hvete, men MED gluten? Det vet jeg ikke om.

Men jeg spiser ikke hvete (er intolerant mot proteinene) og lager rundstykker av rugmel. Funker som ei kule!

Bokhvete er også et alternativ (og ironisk nok hvetefritt:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, jeg tror ikke jeg har noe problem med gluten, da jeg takler fint å spise annet korn. Har også kjøpt glutenmel (aner ikke hva det er, men det er altså mye gluten, uten at det er alt det andre i hveten) på helsekost en gang i tiden. Men det går greit å bake bare med rug, altså? Det skal jeg prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke jeg har noe problem med gluten, da jeg takler fint å spise annet korn. Har også kjøpt glutenmel (aner ikke hva det er, men det er altså mye gluten, uten at det er alt det andre i hveten) på helsekost en gang i tiden. Men det går greit å bake bare med rug, altså? Det skal jeg prøve :)

Hvetegluten? Går det å kombinere med hvetefri diett?

Et lite søk på google på brød uten hvete gir litt av hvert, også info om hvor man kan få kjøpt brød uten hvete.

http://www.google.no/search?q=br%C3%B8d+ut...lient=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Men det går greit å bake bare med rug, altså? Det skal jeg prøve :)

Det finnes både fin og grov rug, så du kan egentlig bestemme selv hvor grovt det skal være. Havremel er også et alternativ jeg har prøvd

Og så er det noe som heter fiberhusk som en del brukes når de baker gluten- og hvetefritt, men jeg har ikke fått satt meg så mye inn i det enda. Det gir den saftigheten som glutenet egentlig gir, tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvetegluten? Går det å kombinere med hvetefri diett?

Et lite søk på google på brød uten hvete gir litt av hvert, også info om hvor man kan få kjøpt brød uten hvete.

http://www.google.no/search?q=br%C3%B8d+ut...lient=firefox-a

Jeg vet faktisk ikke om det er hvetegluten. Men som sagt er jeg ikke sikker på om det er glutenet jeg reagerer på, eller noe annet i hveten. For det er jo gluten i vanlig havre, rug og bygg også, og det tåler jeg helt fint? Jeg skal sjekke det :) Men hvis jeg kan lage rugbrød uten noe hvete eller sånt glutenmel er jo det kjempefint. Har alltid innbilt meg at jeg må ha en viss del hvetemel i sånn bakst.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Freja_*

Jeg syns det høres litt skummelt ut å bake med glutenmel når du ikke tåler hvete, men du får bare prøve det ut. Jeg selv har veldig gode erfaringer med spelt. Tåler ikke hvete selv. Baker brød med rug, havre, bygg og spelt. Spelt hever mest av de sortene. Havre alene kan man ikke bake brød av. Rug går greitt, men hever ikke så mye som spelt.

Lykke til med utprøving!

Den hvetefrie bloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres litt skummelt ut å bake med glutenmel når du ikke tåler hvete, men du får bare prøve det ut. Jeg selv har veldig gode erfaringer med spelt. Tåler ikke hvete selv.

Spelt er jo i høyeste grad glutenmel. Ikke noe galt i å bruke det hvis man ikke tåler hvete, tror jeg, men hvis man synes at det er skummelt med glutenmel er ikke speltmel noe godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Spelt er jo i høyeste grad glutenmel. Ikke noe galt i å bruke det hvis man ikke tåler hvete, tror jeg, men hvis man synes at det er skummelt med glutenmel er ikke speltmel noe godt alternativ.

Spelt er faktisk også en hvetesort, så jeg synes det høres rart ut at folk som ikke tåler hvete, spiser spelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Freja: Siden du ikke er innlogget, kan jeg ikke sende deg melding, men jeg kikka i bloggen din som forøvrig var flott, men jeg lurer på hvorfor du merker oppskrifter med Spelt som hvetefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Freja_*
Freja: Siden du ikke er innlogget, kan jeg ikke sende deg melding, men jeg kikka i bloggen din som forøvrig var flott, men jeg lurer på hvorfor du merker oppskrifter med Spelt som hvetefrie.

Hei igjen!

Spelt og hvete er ikke helt det samme. Jeg har hveteintoleranse, men tåler allikevel spelt fordi spelt er bygget opp på en annen måte enn vanlig hvetemel.

Da jeg ikke er noen vitenskapsmann (-kvinne) kan jeg ikke forklare dette helt på egen hånd, men prøver å forstå så godt jeg kan ved å finne og samle informasjon.

Når det gjelder min skepsis til glutenmel, så vet jeg jo at spelt inneholder gluten. Allikevel tror jeg glutenmel er utvunnet av vanlig hvete, og man kan ikke være helt sikker på om man tåler den hvis man har hveteintoleranse. Noen er allergiske for glutenet, andre for stivelsen eller andre proteintyper i hveten. Noen tåler verken hvete eller spelt, andre som meg selv, tåler veldig godt spelt. Gluten i spelt er visstnok vannløselig mener jeg å ha lest, mens gluten i hvete er fettløselig. (Dette kan jeg sjekke opp).

Jeg tror heller ikke det er særlig smart å utsette seg for ekstra mengder gluten, fordi det er vanskelig å fordøye for mange. Det holder vel med den glutenen som allerede fins i melet.

Hvorfor jeg kaller mine oppskrifter hvetefrie når de inneholder spelt?

Fordi spelt ikke er det samme som hvete. Vel har de likhetspunkter og stammer sikkert opprinnelig fra samme type urkorn, men slik de fremstår så inneholder de veldig store forskjeller.

Jeg har fått et nytt liv av å bytte ut hveten med spelt. Jeg er lykkelig over å slippe mine mageproblemer. Jeg hadde konstant oppblåst mage siden jeg var 20 år. Nå har jeg fått tilbake min vanlige mage.

Håper dette var litt oppklarende, fint at det blir litt debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Hvorfor jeg kaller mine oppskrifter hvetefrie når de inneholder spelt?

Fordi spelt ikke er det samme som hvete. Vel har de likhetspunkter og stammer sikkert opprinnelig fra samme type urkorn, men slik de fremstår så inneholder de veldig store forskjeller.

Jeg har fått et nytt liv av å bytte ut hveten med spelt. Jeg er lykkelig over å slippe mine mageproblemer. Jeg hadde konstant oppblåst mage siden jeg var 20 år. Nå har jeg fått tilbake min vanlige mage.

Håper dette var litt oppklarende, fint at det blir litt debatt!

Bra det funker for deg da. Jeg spør bare fordi jeg ikke tåler hvete og har fått beskjed om at det er lektinene (som jeg så du skrev om) som gjør at jeg reagerer, men også at jeg ikke skal ha spelt. Spelt er jo også en hvetesort, så jeg trodde det var derfor jeg.

Og så er det mange som sier til meg at "å, tåler du ikke hvete, ja men her er hyllen med glutenfrie ting, og speltbrød står her", og det hjelper meg lite, men det kjenner du sikkert til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres litt skummelt ut å bake med glutenmel når du ikke tåler hvete, men du får bare prøve det ut.

Hva er skummelt ved det? Om man mistenker at man har cøliaki, sånn at man får fysiske skader på tarmene av å spise gluten, bør man teste seg hos lege før man setter i gang med glutenfri diett. Dette fordi cøliaki er vanskeligere å oppdage når man har gått på diett en stund. Og det kan være greit å få fastsatt diagnosen, hvis man har den, både av helsemessige og økonomiske årsaker (man får støtte til glutenfrie produkter hvis man har cøliaki). Derfor er det egentlig å anbefale å be legen om å ta en enkel blodprøve hvis man tror man reagerer på brødmat. Og så kan man bestemme seg for og teste ut hva man bør spise av mel, etter at man har fått svar på en slik test.

Men interessant blogg du har, Freja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Freja_*

Papirkurven: Synd at du ikke kan tåle spelt. Jeg trodde disse lektinene bare fantes i hvete og ikke i spelt, dvs hvetekimagglutinin (WGA).

Det er også forskjell i kvalitet på ulike speltsorter. Det kan jo være at du tåler noen av de eldre spelttypene. Men man kan være intolerant mot forskjellige ting. Det er veldig individuelt. Tåler du andre meltyper slik som rug og havre?

Rug kan visst være "forurenset" med hvete fordi de maler melet i samme mølle.

Vera: Jeg skal svare så godt jeg kan: Jeg er skeptisk til å tilsette ekstra gluten i brød fordi at jeg tror det kan provosere fram intoleranse, muligens, det er min personlige teori. I kjøpebrød blir det oftest tilsatt ekstra gluten for å få brødene til å heve mer og se bedre ut. Jeg liker best naturlige brød, de trenger ikke se perfekte ut. Når jeg baker selv, blir ikke brødene fulle av luft, de blir fulle av næringsrikt mel. Gluten er vel ikke næring, eller? Jeg ser rett og slett ikke vitsen ved å tilsette glutenmel.

Jo, jeg syns absolutt man skal ta en blodprøve for å sjekke cøliaki. Det har jeg også gjort, med negativt resultat. Derfor måtte jeg bare prøve og feile for å finne ut hva som var bra for meg og magen min.

Hyggelig at du syns bloggen min er interessant!

Den hvetefrie bloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for de som lurer på hva glutenmel er...

Det er rett og slett hveteproteinet som er vasket ut av vanlig hvetemel.

Det inneholder lite karbohydrater, men er som sagt proteinrikt.

De med hveteintoleranse kan tåle spelt, men for hveteallergikere er spelt også som vanlig hvete å regne.

For cøliakere er ikke spelt et alternativ (selv om mange tror det), fordi det er glutenholdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Freja_*
for de som lurer på hva glutenmel er...

Det er rett og slett hveteproteinet som er vasket ut av vanlig hvetemel.

Det inneholder lite karbohydrater, men er som sagt proteinrikt.

De med hveteintoleranse kan tåle spelt, men for hveteallergikere er spelt også som vanlig hvete å regne.

For cøliakere er ikke spelt et alternativ (selv om mange tror det), fordi det er glutenholdig.

Veldig avklarende skrevet! Jeg angrer litt på det jeg nettopp skrev om at gluten ikke er næring, for nå er det sikkert noen som vil "arrestere" meg på det. Jeg vet rett og slett ikke hvor sunt eller usunt glutenmel er. Jeg vet at det blir brukt endel i vegetariske retter, og det er jo som Gjest skriver proteinrikt. Men jeg er fortsatt skeptisk til å bruke det dersom man har problemer med brødmat...Men det er min personlige tanke omkring det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vera: Jeg skal svare så godt jeg kan: Jeg er skeptisk til å tilsette ekstra gluten i brød fordi at jeg tror det kan provosere fram intoleranse, muligens, det er min personlige teori. I kjøpebrød blir det oftest tilsatt ekstra gluten for å få brødene til å heve mer og se bedre ut. Jeg liker best naturlige brød, de trenger ikke se perfekte ut. Når jeg baker selv, blir ikke brødene fulle av luft, de blir fulle av næringsrikt mel. Gluten er vel ikke næring, eller? Jeg ser rett og slett ikke vitsen ved å tilsette glutenmel.

Jo, jeg syns absolutt man skal ta en blodprøve for å sjekke cøliaki. Det har jeg også gjort, med negativt resultat. Derfor måtte jeg bare prøve og feile for å finne ut hva som var bra for meg og magen min.

Nå forstod jeg bedre hva du mente. Jeg er også skeptisk til at de tilsetter ekstra gluten i vanlige brød. Jeg trodde du generelt var skeptisk til at de som ikke tåler hvete spiser glutenholdig mel (som f.eks. rug, bygg, spelt osv), fordi de også kan være allergiske mot gluten. Og det var derfor jeg nevnte dette med blodprøve for å sjekke cøliaki, og at man ikke blir gående på glutenfri kost uten å ha testet seg. Men da er vi visst ikke så uenige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Hva er skummelt ved det? Om man mistenker at man har cøliaki, sånn at man får fysiske skader på tarmene av å spise gluten, bør man teste seg hos lege før man setter i gang med glutenfri diett. Dette fordi cøliaki er vanskeligere å oppdage når man har gått på diett en stund. Og det kan være greit å få fastsatt diagnosen, hvis man har den, både av helsemessige og økonomiske årsaker (man får støtte til glutenfrie produkter hvis man har cøliaki). Derfor er det egentlig å anbefale å be legen om å ta en enkel blodprøve hvis man tror man reagerer på brødmat. Og så kan man bestemme seg for og teste ut hva man bør spise av mel, etter at man har fått svar på en slik test.

Men det er her veldig mange misforstår også. Gluten og hvete er to forskjellige ting.

Cøliaki er allergi mot gluten og har ingenting med hveteintoleranse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...