Gå til innhold

Lier sinnsykehus

Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Jeg var på Lier sinnsykehus her om dagen fordi det sier at det spøker der. Dro vel egentlig mest for å bevise at dette spøkelsesgreiene hadde naturlige forklaringer, og det haddet det. For det første ser stedet skummelt og forlatt ut og sette naturligvis fantasien i sving. Malingen flasser av i store flak både fra vegger og tak, så ikke så rart at at det er litt lyder og "bevegelser" i rommet. Bygninger er også kjempestor og trekkfull, så at det knirker og braker er ikke veldig merkelig. Jeg fant til og med rester av fiskeline bundet til noen dørhåndtak, så ikke tvil om at folk har forsøkt å skremme hverandre her inne :ler:

kan jo bare være at spøkelsene ikke likte deg og at det var derfor du ikke opplevde noe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest på jobb
kan jo bare være at spøkelsene ikke likte deg og at det var derfor du ikke opplevde noe :fnise:

Trok nok heller de virkelig hadde prøvd å skremme meg hvis de ikke likte meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person forteller om synene sine, spiller det ingen rolle om personen tror på det selv. Syner er fortsatt syner.

Javisst, men hvordan VET du at det folk forteller om ting de har sett, bare er SYNER?

Og hvordan vil du forklare at forskjellige folk, til forskjellige tider, uavhengig av hverandre og uten å vite om fenomener på forhånd, kan oppleve de samme synene eller fenomenene på samme sted?

At folk kan massesugereres til å tro at en lyd de alle hører er noe overnaturlig, eller at en skygge de ser i et hjørne er et spøkelse, kan jeg være med på - men ikke når forskjellige mennesker, altså helt uavhengig av hverandre, opplever samme sak på et gitt sted. Det er da det blir interessant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på jobb
Javisst, men hvordan VET du at det folk forteller om ting de har sett, bare er SYNER?

Og hvordan vil du forklare at forskjellige folk, til forskjellige tider, uavhengig av hverandre og uten å vite om fenomener på forhånd, kan oppleve de samme synene eller fenomenene på samme sted?

At folk kan massesugereres til å tro at en lyd de alle hører er noe overnaturlig, eller at en skygge de ser i et hjørne er et spøkelse, kan jeg være med på - men ikke når forskjellige mennesker, altså helt uavhengig av hverandre, opplever samme sak på et gitt sted. Det er da det blir interessant for meg.

Det har vel litt med at vi har forskning som bekrefter at det er mulig å hallusinere, mens all vitenskap sier at det ikke går ann å bryte naturloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er helt umulig at naturlovene inneholder muligheter vi ikke vet noe om per i dag? At det simpelthen finnes "lover" vi ikke vet noe om?

Ja, ja - what ever...

edit: leif

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trok nok heller de virkelig hadde prøvd å skremme meg hvis de ikke likte meg. :ler:

Ikke tro det. Er du ikke åpen (da i form av at ditt 7. chakra er åpent), så er du ikke åpen.

Så enkel er den saken. ;)

Når det er sagt, kan det sikkert godt være det går igjen noen der, men tror nok heller det er flere mennesker som spøker der enn såkalte "spøkelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sant.

Her setter cd-spillern i gang å spille, uten at kontakten er i, osv osv. Og ingen av oss har sittet og nitenkt på tema da, heller.

Det har da vært tre stykker til stede, så sorry... akkurat i slike tilfeller kjøper jeg ikke den med "syner", på jobb.

Men jeg er og åpen for at enkelte har syner, like så som jeg er åpen for at enkelte ikke har "syner".

Lurer på... hva legger folk her i naturloven da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg reagerer mest på at man kaller det sinnsykehus... Jeg trodde det var en utdatert betegnelse, og ganske nedlatende overfor de som er/har vært pasienter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg reagerer mest på at man kaller det sinnsykehus... Jeg trodde det var en utdatert betegnelse, og ganske nedlatende overfor de som er/har vært pasienter der.

Hva er galt med ordet sinnsykdom? Er det nedlantende å kalle folk med psykiske lidelser sinnsyke?

Eller var det ordet i forbindelse med sykehus som gjør det så nedlande? Kan vi ikke kalle en spade for en spade, og ikke ett manuellt graveredkskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med ordet sinnsykdom? Er det nedlantende å kalle folk med psykiske lidelser sinnsyke?

Eller var det ordet i forbindelse med sykehus som gjør det så nedlande? Kan vi ikke kalle en spade for en spade, og ikke ett manuellt graveredkskap.

Ja. Det ordet blir sjeldent brukt i psykiatrien og. Minner meg om et ord man brukte på folk med angstlidelser på 1800tallet.

Men for all del, kall det hva dere vil.

Sikkert litt provoserende for noen som har vært der, for så å bli behandlet for en kjip traume, og så lese at det blir kalt sinnsykehus, da personen kanskje er frisk nå (les: ikke meg jeg snakker om nå). ;)

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel Lier Psykiatriske i dag. Man bruker vel ikke betegnelsen sinnsyk lenger tror jeg.Her fant jeg masse om disse "spøkeriene", ting og tang lagt ut på nett av kreti og pleti som har vært der oppe.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt morsomt at denne tråden dukket opp i går, for i dag står det i Drammens tidende at man er ett skritt nærmere riving av disse gamle byggene ved Lier psykiatriske klinikk.

Det er også eldre artikler om stedet på nettsidene til DT. På Youtube ligger det også en del videoer fra folk som har filmet inne på stedet, og hvis man googler "Lier sykehus" som bildesøk får man masse treff. Dette bildet synes jeg er skikkelig guffent! :haar:

Jeg tror ikke på spøkelser, jeg tror mer på at folk som går inn der er så nervøse og fulle av adrenalin at det ikke skal så mye til før de "ser" ting.

(Tillegg: Mysan, vi drev visst og lette etter linker samtidig. :fnise:)

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobbet der i 1989. Skummelt sted. Der jeg jobbet var alle utgangsdører låst og det var gitter for vinduene. Jeg hadde ikke likt å være pasient der. Opplevde en gang at en pasient forsøkte å ta livet sitt, men han overlevde. Synes ikke dette er et bra sted for psykiatriske pasienter. Det har lenge vært planlagt nytt psykiatrisk sykehus, men det blir dessverre stadig utsatt.

Datteren min har vært der om natten. Hun og noen venner gikk inn i noen av de tomme bygningene. Hun tok bilder. Det var skikkelig falleferdig og livsfarlig å bevege seg rundt der inne. De hadde til og med gått opp i andre etasje. De brukte mobiltlf som lommelykt. Jeg ble sint da jeg fikk vite det. Det er ikke uten grunn det er ulovlig å ta seg inn i de bygningene. Det er et under at det ikke har skjedd noen alvorlige ulykker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt morsomt at denne tråden dukket opp i går, for i dag står det i Drammens tidende at man er ett skritt nærmere riving av disse gamle byggene ved Lier psykiatriske klinikk.

Det er også eldre artikler om stedet på nettsidene til DT. På Youtube ligger det også en del videoer fra folk som har filmet inne på stedet, og hvis man googler "Lier sykehus" som bildesøk får man masse treff. Dette bildet synes jeg er skikkelig guffent! :haar:

Jeg tror ikke på spøkelser, jeg tror mer på at folk som går inn der er så nervøse og fulle av adrenalin at det ikke skal så mye til før de "ser" ting.

(Tillegg: Mysan, vi drev visst og lette etter linker samtidig. :fnise:)

Det bildet du la ut er skikkelig ekkelt ja. Glad man ikke har vært pasient et sånt sted.

Jeg tror nok også at folk som går der om natten med lommelykt og videokamera gjerne er så fulle av adrenalin at de både ser og hører ting.

Nå har det jo også faktisk bodd folk der, og disse har nok også skremt opp besøkende som ikke har visst om dem. Når man tror man beveger seg i et tomt bygg og plutselig hører at det er folk i etasjen over, så er det jo ikke så rart at man blir noget skvetten.

Om det spøker på Lier eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om i det hele tatt, for det vet jeg virkelig ikke.

(Edit: noen ganger spretter det frem 'komma' i hytt og pine og lander her og der)

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord til deg: Hallusinasjoner og pareidolia.

Endret av Ursus Maritimus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Problemet er at ordet sinnsyk i dag blir brukt i helt andre sammenhenger enn om psykiske lidelser.

Mange bruker det som et skjellsord: Du er faen meg sinnsyk!

Mange bruker det for å uttrykke styrke: Sinnsykt godt, sinnsykt stygt, sinnsykt fælt.

Fra tidligere tider har ordet hatt en betydning som gikk på at den som var sinnsyk var ekstremt psykisk syk. I de flestes øyne er sinnsyke mennesker noen som er "splitter pine gale".

I dag bruker vi andre uttrykk, som psykisk syke. Det uttrykket er mye mer dempet og omfavner mange grupper. Folk med angst, depresjoner, psykoser osv. Man trenger ikke være "sinnsyk" (det folk flest forbinder med ordet) for å være psykisk syk.

Derfor er det nedlatende og feil i mine ører å bruke et slikt ord i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Jeg er en person som har veldig få opplevelser som ikke kan forklares helt logisk, selv om det har hendt et par ganger, men jeg synes ikke jeg kan bruke mine egne manglende opplevelser som målestokk for hva andre opplever.

Jeg tror heller ikke at alle sammen kan lyge. Jeg tror de fleste er skepriske og redde for å missforstå noe og tro på noe for fort. Nettopp fordi at jeg vet at hvis jeg hadde opplevd noe lignende, hadde jeg hatt vanskeligheter med å tro på noe "for fort"..

Skeptikere som sier at alle som sier at det finnes noe overnaturlig er naive, faller ikke inn i logikken i min tankegang. Vi har mange selvkritisk sans. Ikke sant?

Merkelig at folk kan tro aT vi mennesker kan bevise alt. Det er nesten like merkelig som gud, egentlig. Hvorfor skal mennesker kunne bevise alt, EGENTLIG? Hvor i all verden fikk de dette for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For en utrolig fjern kommentar. Som at alle vi som ser paranormale ting er enten rusa eller syke?

Du er utrolig sneversynt. Men du har vel aldri opplevd noe annet som stakk lenger enn din nesetipp....

Så hvis jeg tok LSD og beskev synene mine som ekte, vil du måtte tro på meg? I følge din forklaring, kan du jo ikke se helt bort i fra at i hvertfall noe av de fantastiske synene mine kunne være ekte, siden jeg opplevde dem som ekte.

Og ikke kom med det ORB-greiene. Det der er forklart, opplest og vedtatt for lenge siden. (støvkorn i lufta som lyses opp av blitsen på kamera) Det er merkelig hvordan folk KLAMRER seg fast til sin egen drømmeverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg trenger nye briller eller ikke ser hva jeg ser på, men hva er det som er så guffent med det bildet som ble lagt ut link til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg trenger nye briller eller ikke ser hva jeg ser på, men hva er det som er så guffent med det bildet som ble lagt ut link til ?

Sikkert bare noen rare bilder folk fikk av hva slags terapi som foregikk på et sykehus med sånt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...