Gå til innhold

Lier sinnsykehus

Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss

Jeg var på Lier sinnsykehus her om dagen fordi det sier at det spøker der. Dro vel egentlig mest for å bevise at dette spøkelsesgreiene hadde naturlige forklaringer, og det haddet det. For det første ser stedet skummelt og forlatt ut og sette naturligvis fantasien i sving. Malingen flasser av i store flak både fra vegger og tak, så ikke så rart at at det er litt lyder og "bevegelser" i rommet. Bygninger er også kjempestor og trekkfull, så at det knirker og braker er ikke veldig merkelig. Jeg fant til og med rester av fiskeline bundet til noen dørhåndtak, så ikke tvil om at folk har forsøkt å skremme hverandre her inne :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men fant du ut hvorfor kameraer o.l. lader ut og sånne ting?

Nå er det flere år siden jeg leste noe om Lier, men det jeg husker best er dette med elektronikken som pajer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på jobb

Kamera hadde jeg ikke med, men mobilen min ble i alle fall ikke utladet :) Tror nok det der bare er tull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men det er ganske mange som har opplevd det. Ta en titt i forumet på .. paranormal.no tror jeg det var... Der er det tråder opp og ned og i mente om Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på jobb

Vel nå stoler jeg mer på hva jeg selv opplever enn på paranormal.no. Tror nok det forumet sier mer om folka der enn om sykehuset. Nå er jo utladet kamera også en veldig god unskyldning for å ikke ha fått med seg noen av "spøkelsene" på bilder eller film da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror vel gjerne alle mer på egne enn andres opplevelser, og det er nok mange som tror de opplever både dette og hint, de tar bilder og finner orber i bildene sine og ser ansikter i orbene og what not - men å anta at alle tar feil og at ingen faktisk har opplevd noe reellt, er allikevel litt drøyt synes jeg. Så lenge man selv ikke er tilstede, så vet man ikke.

Jeg er en person som har veldig få opplevelser som ikke kan forklares helt logisk, selv om det har hendt et par ganger, men jeg synes ikke jeg kan bruke mine egne manglende opplevelser som målestokk for hva andre opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter
Vi tror vel gjerne alle mer på egne enn andres opplevelser, og det er nok mange som tror de opplever både dette og hint, de tar bilder og finner orber i bildene sine og ser ansikter i orbene og what not - men å anta at alle tar feil og at ingen faktisk har opplevd noe reellt, er allikevel litt drøyt synes jeg. Så lenge man selv ikke er tilstede, så vet man ikke.

Så hvis jeg tok LSD og beskev synene mine som ekte, vil du måtte tro på meg? I følge din forklaring, kan du jo ikke se helt bort i fra at i hvertfall noe av de fantastiske synene mine kunne være ekte, siden jeg opplevde dem som ekte.

Og ikke kom med det ORB-greiene. Det der er forklart, opplest og vedtatt for lenge siden. (støvkorn i lufta som lyses opp av blitsen på kamera) Det er merkelig hvordan folk KLAMRER seg fast til sin egen drømmeverden.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på jobb

Folk lager jo mysterier av hver minste lille ting. Utladede kameraer kan være noe så enkelt som kulde, eller at man trodde man hadde ladet det opp, men hadde glemt det.

Det med å se ansikter i bilder er en simpel sak. Med de gamle kamereaene ble det jo ofte to bilder oppå hverandre noe som gjorde at det så ut som en gjennomsiktig spøkelsessak. Bilder mot et vindu kan lett gjenspeile et ansikt, også har vi jo dette med redigering.

Jeg tror gjerne på overnaturlige ting den dagen noen beviser det for meg, men intill da forbeholder jeg retten av å benekte at dette eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mulig det, men det er ganske mange som har opplevd det.

Det vet du vel strengt tatt ingenting om?

At mange sier de har opplevd noe, betyr ikke at det er sant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lunsj

Lier sykehus er ikke stengt. Flere av bygningene står tomme, men fire eller fem(husker ikke helt) er i bruk.

De byggene som ikke er i bruk inneholder asbest, så da ble de beordret å stenges.

Jeg har vært pasient på lier, de utredet meg for langvarig søvnproblem, etter en ulykke jeg var vitne til.

Da var jeg der rundt en måned.

Spøkelser?! Nei, jeg så ingen:)

Det er så typisk at bare fordi det har med mental helse å gjøre, så skal det liksom være mer attraktivt enn et gammelt fjøs.

For det er det disse mennneskene synes ikke sant, at det er attraktivt med psykiske lidelser, død og andre ubehagelige sider av livet?

Get a life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg tok LSD og beskev synene mine som ekte, vil du måtte tro på meg? I følge din forklaring, kan du jo ikke se helt bort i fra at i hvertfall noe av de fantastiske synene mine kunne være ekte, siden jeg opplevde dem som ekte.

Og ikke kom med det ORB-greiene. Det der er forklart, opplest og vedtatt for lenge siden. (støvkorn i lufta som lyses opp av blitsen på kamera) Det er merkelig hvordan folk KLAMRER seg fast til sin egen drømmeverden.

Hva man ser og ikke ser ved bruk av LSD aner jeg ikke noe om, men jeg går utifra at stoffet får hjernen til å lage ting som ikke er der. Hva har det med denne saken å gjøre? Antar du at alle som mener de har sett, hørt eller snakket med "spøkelser", ruser seg? I såfall vil jeg mene at du er temmelig frekk, og temmelig arrogant også.

Når det gjelder orber har jeg aldri sagt at jeg tror støvkorn er orber, jeg skrev at folk forteller så mye rart. Du leser med merkelige briller, og plukker, klipper og limer i ditt eget hode, ispedd en god del eget krydder, så det blir mer og mer vanskelig å diskutere med deg. Du burde slutte å tillegge folk meninger du ikke aner om de har.

Folk lager jo mysterier av hver minste lille ting. Utladede kameraer kan være noe så enkelt som kulde, eller at man trodde man hadde ladet det opp, men hadde glemt det.

Det med å se ansikter i bilder er en simpel sak. Med de gamle kamereaene ble det jo ofte to bilder oppå hverandre noe som gjorde at det så ut som en gjennomsiktig spøkelsessak. Bilder mot et vindu kan lett gjenspeile et ansikt, også har vi jo dette med redigering.

Jeg tror gjerne på overnaturlige ting den dagen noen beviser det for meg, men intill da forbeholder jeg retten av å benekte at dette eksisterer.

Med de gamle kameraene.... ja, og så? Ser du mange som løper rundt med gamle kameraer i dag, der hvor man må skru frem filmen bilde for bilde?

Ellers er hjernen vår sånn skrudd sammen at den hele tiden prøver å lage system i kaos, derfor skal det ikke så mye til før et par skygger blir til et ansikt.

Jeg husker da jeg var liten og veggene på rommet mitt var furubord. Der var det utrolig mange ansikter ;) Jeg kunne ligge og titte oppetter veggene i evigheter for å lete etter og sette sammen nye ansikter.

Det vet du vel strengt tatt ingenting om?

At mange sier de har opplevd noe, betyr ikke at det er sant. ;)

Nei,selvfølgelig ikke, men at man selv ikke har opplevd noe betyr ikke at alt det andre forteller er jug heller.

Det er så typisk at bare fordi det har med mental helse å gjøre, så skal det liksom være mer attraktivt enn et gammelt fjøs.

Det er vel heller det at psykiatriske sykehus så sent som på 70-tallet og bakover, ikke nødvendigvis behandlet pasientene så veldig pent. Mye lidelse hos pasienter som strengt tatt ikke engang burde vært innlagt.

Les 23-salen av Ingvar Ambjørnsen, han jobbet der i tidligere år og har skrevet en liten roman om sine opplevelser og erfaringer derfra.

Og tror man først på spøkelser så er det vel personer som ikke har hatt det bra, har blitt tatt livet av eller dødd på unaturlig vis, som går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og nei, det spøker ikke i den bygningen. Så hvorfor noen faktisk har så lite å finne på at de reiser dit av den grunn er helt på trynet.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært pasient på lier, de utredet meg for langvarig søvnproblem, etter en ulykke jeg var vitne til.

Da var jeg der rundt en måned.

Spøkelser?! Nei, jeg så ingen:)

For det er det disse mennneskene synes ikke sant, at det er attraktivt med psykiske lidelser, død og andre ubehagelige sider av livet?

Get a life

Grunnen til at det er stor interesse for Lier er vel rett og slett at flere opplever ting der hvor man vet at mange mennesker har tatt livet sitt. For det er helt klart at på psykiatriske institusjoner kommer man ikke bort ifra at det er svært mange gjennom tidene som har tatt livet sitt.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lunsj

Ja Mocca, det var egentlig vise ord. Selv om jeg ikke tror på spøkelser selv, så gav det litt mening. Jeg tar tilbake "get a life" utsagnet, det var unødvendig av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er merkelig hvordan folk KLAMRER seg fast til sin egen drømmeverden.

Syns du det er rart når vi bor i slik en nitrist og bastant verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste skumle med lier sykehus er fargene på veggene og gardinene.

Jeg vært der selv flere ganger og eneste gangen kameraet mitt sugde til seg batteri fortere enn normalt var når vi var der i 16 minus grader, men det var nok kulden.

Ellers er det nok ikke anbefalt å gå dit. En venn av meg er fotograf og spøre om å ta bilder der inne, da fikk han streng beskjed om hvilke bygg han kunne bruke, hvilke rom og hvor langt opp han kunne gå pga byggets tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Hva man ser og ikke ser ved bruk av LSD aner jeg ikke noe om, men jeg går utifra at stoffet får hjernen til å lage ting som ikke er der. Hva har det med denne saken å gjøre? Antar du at alle som mener de har sett, hørt eller snakket med "spøkelser", ruser seg? I såfall vil jeg mene at du er temmelig frekk, og temmelig arrogant også.

Jeg har heller aldri sett spøkelser eller annet skrømt. Ej heller hatt syner. Poenget mitt var at man ikke alltid trenger å ruse seg for å se ting som ikke er der. Og poenget mitt var at syner er fantasi uansett om man ruser seg eller ikke.

Om en person forteller om synene sine, spiller det ingen rolle om personen tror på det selv. Syner er fortsatt syner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På jobb igjen
Jeg har heller aldri sett spøkelser eller annet skrømt. Ej heller hatt syner. Poenget mitt var at man ikke alltid trenger å ruse seg for å se ting som ikke er der. Og poenget mitt var at syner er fantasi uansett om man ruser seg eller ikke.

Om en person forteller om synene sine, spiller det ingen rolle om personen tror på det selv. Syner er fortsatt syner.

Korrekt, og som nevnt tidligere kan kaffe også gi syner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...