Gå til innhold

Solarium ved forkjølelse

Fremhevede innlegg

Gjest Reveal ii
Skrevet

Jeg har i "alle år" hørt at man ikke skal ta solarium når man er forkjølet.

Men nå lurer jeg altså på om det er fleip eller fakta?

Jeg reiser til "bikiniland" om noen dager, og kunne godt tenkt meg å få tatt en time eller to før avreise. Har en hud (psoriasis) som helst skulle gått rett på nivå "grilling m/olje" når jeg kommer ned- men da er jeg avhengig av at den friske huden har blitt litt "herdet" i forkant. Tok noen timer frem til sist uke, hvor jeg ble forkjølet. Da pauset jeg solingen. Men forkjølelsen henger i. Ikke feber, men lhostekuler, tett nese og tette ører.

Som sagt; kun noen dager til avreise- så det er evt snakk om to-tre soltimer.

Er det noen som vet noe rundt dette med soling og forkjølelse?

Har jo tenkt på det tidligere også, at det er litt rart om det skulle være "farlig"- for hudlegen min har aldri sagt noe om dette i forbindelse med lysbehandling.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på om det er sånn at soling svekker immunforsvaret litt, og at det blant annet er en av grunnene til at man får færre/mindre synlige kviser, fordi huden ikke "angriper" driten i kvisene. Osv. Men tror ikke det har så mye å si, en forkjølelse er jo ikke så alvorlig at du løper noen stor risiko...

Gjest SmallTalk
Skrevet

Meg bekjent så er det ingen ting som tilsier at man ikke kan ta solarium selv om man er forkjølet. :klø:

Gjest Reveal ii
Skrevet

Ser ikke bort i fra at det er helt "ufarlig" å ta solarium selvom man er forkjølet.

Var min mor som i sin tid sa dette, og når mor har sagt noe så er det jo sånn;-)

Da tror jeg jammen det blir etpar timer før avreise.

Skrevet

Jeg lærte på skolen i naturfagtimen (faktisk) at når man soler seg konsentrerer immunforsvaret seg om huden sånn at det er mer fritt fram for bakterier ellers.

Jeg har likevel tatt sjansen på dette et par ganger når jeg har vært forkjøla o.l. og alltid endt opp med å bli syk/sykere, om det bekrefter det med immunforsvaret vet jeg ikke, men det er i hvert fall min erfaring :)

• 1 måned senere...
Gjest An ette
Skrevet

Jeg tok solarium idag. Og jeg er forkjølet. Det endte med at når jeg gikk ut av sengen så ble jeg meget svimmel, det pep i ørene og jeg hørte bare det, susing og min egen pust. Jeg ble svimmel, og det ble tåkete for øynene mine. Jeg kledde på meg i fullfart og gikk til doen for jeg trodde jeg skulle spy. Men jeg bare satt der og brakk meg, og etter det måtte jeg sette meg ned å fokusere på å puste.

Jeg har lavt blodtrykk og jernmangel så det forklarer hvorfor jeg ble svimmel når jeg reiste meg opp. Men det skal vel ikke være så ille?

• 2 år senere...
Gjest Pink panther
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle ta solarium i dag, men siden alt som står ovenfor her tørr jeg ikke ta i dag siden jeg er forkjølet. Sikkert lurt å vente noen dager, til jeg blir frisk..

• 1 år senere...
Gjest Bjørnar
Skrevet

Nå jeg føler meg uvell og vet at febern intreffer tar jeg alltid en halvtime i solarium og springer meg en tur på tredemølla, funker alltid :)

Skrevet

Har egentlig alltid innbilt meg det stikk motsatte jeg da; at strålene dreper bakterier/virus og at det derfor er bra å ta sol når man er forkjølet... Har gjort det flere ganger uten å ha merket forskjell hverken ene eller andre veien...

Anonym poster: 35f08a8b0217ea7e16b97587a7a62360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...