Gå til innhold

Vilter og bitende katt

Fremhevede innlegg

Gjest Fluksi
Skrevet

Noen katteeiere som har erfaring med å stoppe biting fra katt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er katten ung? Hvor gammel var den når du fikk den? De vanligste årsakene til ivrig og voldsom biting, er enten at den er en ung leken katt eller at den ble tatt fra moren for tidlig og derfor "patter" ved og bite i alt den kommer over, katter som blir tatt tidlig fra moren sin har også en stor sjanse fir og oppføre seg agressive. Ellers så kan jeg bare råde deg til og ta fatt i katten på en forsiktig og rolig måte, når den biter og prøve og stryke den rolig til den mister fokuset på og bite og finner en ro og trygghet, hvis du gjentar dette vil forhåpentligvis katten ikke bite deg. Kjøp masse leker den kan bite i!

Gjest Fluksi
Skrevet

Katten er snart fem måndere og ble hentet fra moren åtte uker etter fødsel.

Den er ekstremt leken og jeg ser jo at det har noe med bitinga å gjøre, men det er veldig mye av det.

Prøver å kose videre når hun begynner å bite, men det er umulig å komme til for da skal hun jakte på handa.

Hun har også mye leker på golvet og er i konstant bevegelse pluss at hun er mye ute nå som påskesola er på plass :)

Når du nevner det så tror jeg hun ble tatt for tidlig vekk fra moren, hun har av og til prøvd å finne patte når hun skal kose :(

Skrevet

ja, 8 uker er for tidlig. Kattunger skal forlate moren etter 12 uker. Jeg tok i mot en katunge på 8 uker selv for mange år siden. Denne oppførte seg akkurat slik du beskriver din katt. Men jeg brukte mye tid på og få kontakt med katten og den ble en fantastisk kjælen pus. Måten jeg brukte var slik jeg beskrev i sted, men i begynnelsen måtte jeg være litt mer brutal. Jeg tok katten i nakkeskinnet og la han på rygg i fanget mitt, mens jeg stirret han inn i øynene, når han roet seg litt, slapp jeg taket litt og koste med nakken hans. Dette gjør man for og få katten til og konsentrere på deg som menneske og eier, samtidig som det og holde han i nakken vil være en måte og si i fra som en kattemor at "nå er det nok". Høres kanskje sprøtt ut, men prøv det. :)

Gjest Fluksi
Skrevet

Jeg skal så absolutt prøve det.

Tusen takk for svar :smilyblomst:

Gjest Gjest
Skrevet

...Katten er jo fortsatt ung, så du kan krysse fingerene for at det bare er en fase som går over etter hvert som katten blir voksen.

Det kan hende at den holder på å felle melketennene sine også, så det kan være en årsak til at den biter også.

Gjest Fluksi
Skrevet

Ja, det kan godt være at hun er ung, men må gjøre noe med det til en viss grad ihvertfall :)

Nå ligger hun forresten på fanget mitt og maler så hun har nå sine rolige øyeblikk også da :D

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Delvis skyldes det nok at katten ble tatt fra mammaen for tidlig. Katter lærer mest om det å være katt fra moren fra 8-12 uker, blant annet at biting gjør vondt

Det er også normalt at kattunger (3-12 måneder) er viltre og biter og klorer en del. Det er bra at du tar tak i dette så tidlig - mange lar katten styre på siden den er så søt og det ikke gjør vondt, men da vil katten fortsette atferden da den er voksen.

Det viktigste er at du alltid markerer at biting ikke er ok. Du har allerede fått beskrevet en metode som kan virke. Jeg bruker som regel ignorering. Biter katten under lek eller kos, løfter jeg den ned og går bort fra den. Ofte går jeg inn på et annet rom og lukker døren etter meg. Hvis katten assosierer biting med slutt på oppmerksomhet, slutter den raskt.

Skrevet

Når mine katter biter/klorer en sjelden gang eller gjør noe de ikke har lov til så blåser jeg på ansiktet deres. Da slutter de med hva de gjør og stirrer stygt på meg :fnise: fungerer fint her i huset

Skrevet
Når mine katter biter/klorer en sjelden gang eller gjør noe de ikke har lov til så blåser jeg på ansiktet deres. Da slutter de med hva de gjør og stirrer stygt på meg :fnise: fungerer fint her i huset

:ler: Nå så jeg virkelig for meg en monsterkatt som gir deg det onde øyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...