Gå til innhold

Lærer på VGS - hvilken utdanning?


Gjest Gjest_Camilla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Camilla_*

Hei!

Jeg har lenge lurt på hva jeg skal bli,

tror jeg har funnet det ut - endelig!

Kunne tenke meg å jobbe som historie lærer i VGS.

Dette er et fag jeg selv er god og engasjert i. Generelt alt av samfunnsforståelse og viten er noe jeg interesserer meg for.

Kunne også tenke meg å undervise i engelsk.

Hva slags utdanning må jeg ta?

Kan jeg ta en bachelor i historie, så pedagogikk etterpå?

med tanke på hva man bør ha for å få jobb osv..?

Håper noen vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du kan absolutt ta en bachelorgrad i historie og deretter pedagogikk! :) Og jeg vil absolutt anbefale deg å studere historie! Snakk om spennende fag!

Lykke til med studier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For å ta pedagogikk må du ha en bachelor (i for eksempel historie). Så må du ha 60 studiepoeng i det du tenker du skal undervise i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta pedagogikk må du ha en bachelor (i for eksempel historie). Så må du ha 60 studiepoeng i det du tenker du skal undervise i.

Du kan også ta ped. ved å gå allmennlærer o.l, men det blir jo litt omvei når hun allerede vet hun vil være lærer på VGS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta en master i historie. Da vil jeg tro du vil bli enda mer attraktiv som lærer i den videregående skolen. + PPU, selvfølgelig.

Se Lektorprogrammet ved UiO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta pedagogikk må du ha en bachelor (i for eksempel historie).

Du må ha 180 studiepoeng for å kunne komme inn på PPU, ikke nødvendigvis en ferdig bachelorgrad. Tre forskjellige grunnfag fra gamle dager ville f.eks. holde. (En merkbar andel av dem som søker seg inn der er voksne folk som har vært ute i arbeidslivet en stund.)

Så må du ha 60 studiepoeng i det du tenker du skal undervise i.

Og aller helst bør du ha det i to separate "fagdidaktiske fag"; ting som passer spesielt bra i kombinasjon med historie kan vel være f.eks. religion, geografi, samfunnskunnskap eller et eller annet språkfag.

Se for eksempel: http://www.uio.no/studier/program/ppu/om/hvordan-soke.xml

PPU-studier tilbys mange andre steder enn ved UiO og faginndelingen og organiseringen kan vel være litt forskjellig, men opptakskravene er de samme overalt (ved yrkesfag-rettet PPU på høgskoler kan det være krav om fagbrev og yrkespraksis el.l. i stedet for så og så mange studiepoeng).

Den akademiske delen av PPU-studiet (i hvert fall ved UiO) er forøvrig en lang, flau vits (som man bare må jatte med), men praksisbiten er verdifull hvis man har en bra veileder.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Camilla_*

Da hadde jeg forstått det riktig. Men godt å være helt sikker før man setter igang med noe. Nå ser jeg virkelig frem til å sette i gang!

tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...