Gå til innhold

Magen min!

Gjest Gjest_lillemeg_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Jeg har hatt problemer med magen min en good stunnd nå, flere måneder er jeg sikker på. Den er urolig og har veeeldig mye luft i magen, og litt oppblåst, men ikke så mye. Det er ubehagelig, og plagsomt !! Har prøvd Imogas fra apoteket med hjalp ikke. Lurer på om noen av dere har hatt samme plagene og brukt noe som hjelper!?

Noe bra!! Begynner og bli rimelig lei nå, for går på do hver dag pga avføring, sånn var det aldri før,..Da vardet kanskje en dag i uka..

Pliiis hjelp, slipper jeg gå til lege som er forferdelig dyrt!

Videoannonse
Annonse
Gjest KateW
Skrevet

Har du det bra? Hos veldig mange setter det seg aller først i magen dersom man sliter med stress eller annet psykisk.

Da jeg var igjennom en tøff fase i livet slo magen seg fullstendig vrang. Det viste seg senere at jeg hadde en mindre mageplage i tillegg, så når jeg stresser eller er lei meg, så går det fort utover magen.

For meg hjalp det også å moderere kostholdet mitt, mindre brød og melk og det hjalp også.

Gjest KateW
Skrevet

Forøvrig er det vanlig å gå på do hver dag!

Gjest Gjest
Skrevet
Har du det bra? Hos veldig mange setter det seg aller først i magen dersom man sliter med stress eller annet psykisk.

Da jeg var igjennom en tøff fase i livet slo magen seg fullstendig vrang. Det viste seg senere at jeg hadde en mindre mageplage i tillegg, så når jeg stresser eller er lei meg, så går det fort utover magen.

For meg hjalp det også å moderere kostholdet mitt, mindre brød og melk og det hjalp også.

Helt enig i denne! Mangel på dagslys gir meg tilleggsproblemer, muligens pga hormonproduksjon (sterkere pms blant annet).

Enig i kostholdsrådene også, det kan også hjelpe på kutte på sukker og søtstoffer, av brød/kornprodukter er hvete spesielt "irriterende" for min mage. Melkesyretabletter tatt daglig over litt tid vil antagelig også hjelpe.

Det viktigste er kanskje å passe på at man har det bra, eller i det minste lære seg teknikker for å mestre stress og kjipe ting bedre, enten det er trening eller yoga. For meg hjelper meditasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Forresten litt nysjerrig på hvilken mageplage du har i tillegg, KateW? Jeg har hatt noen mageproblemer i moderat grad i flere år, antagelig skyldes det stress (i form av tanker/bekymringer, dårlige søvnvaner/døgnrytme og dumme matvaner - spiser sunt, men drikker altfor mye kaffe og småspiser mye) i stor grad det også. Noe kan tilskrives matintoleranse også, tror jeg.

Gjest KateW
Skrevet

Yoga og pilates har vært bra for meg, fått i gang fordøyelse, det samme har det å spise oftere og regelmessig.

Jeg hadde noen sår øverst i spiserøret som gjorde at jeg fort kasta opp blod. Ikke noen biggie, men litt ubehagelig, fått utbedret nå, men må passe litt på selvet i forhold til sterk mat osv.

Skrevet

Har du forandret kosthold i det siste? Spiser du mye grønnsaker og grovt brød/knekkebrød? Får du i deg mye fiber?

Det er helt vanlig å gå på do en gang om dagen, det er faktisk å foretrekke. Å gå på do en gang i uken tyder på dårlig kosthold eller dårlig fordøyelse og kanskje mangel på fysisk aktivitet. Evt alle samtidig.

Ellers kan du ha utviklet en matintoleranse. Dette vet jeg ikke mye om, men om du fiser mye så kan det være melkeintoleranse (at du ikke lenger klarer å ta opp laktose i tarmen men bakteriene i tarmen bryter ned laktosen selv og lager tarmgass).

Man får generelt mye luft i magen og mye dogang i en overgangsperiode til et sunt og fiberrikt kosthold.

Gjest Papirkurven
Skrevet

spiser du hvete? Prøv å kutte det ut. Og da mener jeg hvete, ikke gluten.

Melk og hvete er to av de tingene flest voksne reagerer på, og mange har problemer med dette uten å tenke over at det er maten de spiser

Forøvrig har jeg begynt å drikke karvete daglig, og føler at det hjelper veldig på magen

Gjest Gjest
Skrevet
Pliiis hjelp, slipper jeg gå til lege som er forferdelig dyrt!

Lege koster forresten bare rundt en hundrelapp... Men høres ikke ut som du trenger å gå til lege i utgangspunktet, bare spis sunt og ta melkesyrebakterier i en overgangsfase.

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Sliter ikke med stress eller noe sånt. Har hatt litt problemer i forholdet jeg er i, kan ha noe med det og gjøre. Jeg spiser egentlig det jeg vil, men hvis jeg ikke skal spise hvete, kan jeg ikke spise brød da?? Spiser vanlig grovbrød, fint brød, varierer litt. Knekkebrød, med fiber og alt det jeg skal ha i meg. Tror jeg helle kontakter lege for og få konkret hva det kan være: )

takk for alle råd .

Gjest Gjest
Skrevet

Funker ofte bra å spise knekkebrød (rug, havre) i stedet for brød.

Gjest KateW
Skrevet

Å slite i forhold, regnes som stress, altså... Men det kan være at du bare er i en overgangsfase.

Går du til legen, så vit at mageondter er det som er vanskeligst å diagnostisere, og som regel sier de at det er stress....

Dette basert på egen og andres erfaring...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en håpløs mage, og vet veldig godt hvor slitsomt det er når magen ikke fungerer. Nå drikker jeg biola hver morgen, og tar fennikel-tabletter. Har gjort dette i et par uker nå og innbiller meg at jeg begynner å merke litt forbedring.

Skrevet

prøv å kutt ut hvete en stund. det finnes i nesten alle brød. prøv grove speltbrød fra bakeriet Solbrød. Du får 3 stk for kr 75 og er gode.

Er ikke sikkert det er hvete. Slike mageproblemer kan ha mange årsaker,

men jeg vet at plages man - så er man interessert i å prøve alt..

Jeg hadde vondt i magen, mageknip, luft, kvalme oppblåsthet.

Jeg kutta ut hvete (kun speltbrød) og drakk mindre melk, og er nå frisk :)

Gjest Papirkurven
Skrevet
prøv å kutt ut hvete en stund. det finnes i nesten alle brød. prøv grove speltbrød fra bakeriet Solbrød. Du får 3 stk for kr 75 og er gode.

Er ikke sikkert det er hvete. Slike mageproblemer kan ha mange årsaker,

men jeg vet at plages man - så er man interessert i å prøve alt..

Jeg hadde vondt i magen, mageknip, luft, kvalme oppblåsthet.

Jeg kutta ut hvete (kun speltbrød) og drakk mindre melk, og er nå frisk :)

Spelt er også en hvetesort. Jeg kan ikke spise speltbrød i det hele tatt, bare brød med rug, havre og bokhvete i (som ironisk nok IKKE er en hvetesort :) )

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg har opplevd store mageproblemer en gang. Store smerter utover dagen, måtte ofte gå hjem rundt lunsjtider. Det tok noen uker før jeg koblet hva det var - legen hadde satt meg på jerntabeletter. Noe jeg tydeligvis ikke tåler. Jeg får liknende problemer dersom jeg spiser mye rødt kjøtt eller annen jernholdig mat.

Jeg merker det også godt på magen om jeg drikker melk eller spiser fint brød. Prøv å skriv dagbok. Noter hva du har spist og hvilke plager du har, så ser man kanskje en sammenheng.

Jeg har også opplevd å være plaget i perioder jeg har brukt for trange bukser. Dersom buksa synker inn i magen da du sitter kan dette raskt være årsaken til mageproblemer.

Ellers vil jeg absolutt anbefale et legebesøk. Det koster deg 100-150 kroner. En meget billig investering tatt i betraktning de plagene du har.

Og personen over meg har helt rett i at spelt er hvete. Jeg tåler speltbrød like dårlig som loff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...