Gå til innhold

HPV-vaksinen.


amit

Anbefalte innlegg

Fra og med skoleåret 2009/2010 får jenter i 7. klasse tilbud om gratis HPV-vaksine av helsesøster.

Heldigvis har bioteknologinemnda bedt Helse- og omsorgsdepartementet utsette innføring av vaksinen mot humant papillomavirus (HPV) i barnevaksinasjonsprogrammet. Dette har ført til berettiget engstelse hos mange foreldre.

HPV-vaksinen er ren svindel. Vinneren her er legemiddelindustrien, her representert ved det Rockefellerstyrte folkehelseinstituttet.

Folkehelseinstituttet,som høres ut som en trygg og god statlig ikkepartisk organisasjon er finansiert av Rockefeller foundations.Det er beskyttet mot statlig innsyn og revisjon.De mottar millionbeløp hvert år og blir ledet av familien Stoltenberg.

Massevaksinering har alltid vært deres mål og disse vaksinene blir kjøpt fra de store legemiddelprodusentene som bla.er eid av Rockefellerne.

Korrupsjon på høyt nivå, og den lille mann går rundt uvitende om hva som foregår.

HAR DU EN DATTER I DEN AKTUELLE ALDER, SI NEI TIL HPV-VAKSINE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er altfor tidlig å sette HPV vaksinen inn i vaksinasjonsprogrammet til skoleelever. Den er ikke testet og testet igjen. De lagvarige bivirkningene er ikke godt nok kartlagt.

Har alle virkelig glemt fadesen om vaksinen mot hjernehinnebetennelse (var det det, forresten?) på 80-tallet som har gjort mange hjerneskadet? Det er uvisst hvor mange som har fått senskader på grunn av dette.

Min bror fikk tilbud om det, men min mor var lur og var skeptisk - hun visste hva en vaksine var i motsetning til mange andre mødre. I dag er hun sjeleglad for at hun lot være.

Noe som skal sprøytes inn i kroppen til våre barn bør være testet for senvirkninger i mye lenger tid enn det HPV vaksinen har. Hvem vet? Kanskje beskytter den mot kreft, men fører til sterilitet? Eller til misdannelser hos barn født av vaksinerte?

Det høres kanskje ekstremt ut, men det ER ingen umulighet og slik jeg ser det bør slikebivirkninger være gjort rede for før jeg vil si at mitt barn skulle få denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da synes jeg det er veldig merkelig at denne vaksinen gies i en mengde andre land, hvor der også finnes endel forskning på langvarig virkning. Må man virkelig forske på alt selv??? Norge er et lite land i forskningssammenheng. Skal man gi avkall på forskning gjort i land med flere millioner mennesker?

Jeg sier JA til å gi denne vaksinen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med skoleåret 2009/2010 får jenter i 7. klasse tilbud om gratis HPV-vaksine av helsesøster.

Heldigvis har bioteknologinemnda bedt Helse- og omsorgsdepartementet utsette innføring av vaksinen mot humant papillomavirus (HPV) i barnevaksinasjonsprogrammet. Dette har ført til berettiget engstelse hos mange foreldre.

HPV-vaksinen er ren svindel. Vinneren her er legemiddelindustrien, her representert ved det Rockefellerstyrte folkehelseinstituttet.

Folkehelseinstituttet,som høres ut som en trygg og god statlig ikkepartisk organisasjon er finansiert av Rockefeller foundations.Det er beskyttet mot statlig innsyn og revisjon.De mottar millionbeløp hvert år og blir ledet av familien Stoltenberg.

Massevaksinering har alltid vært deres mål og disse vaksinene blir kjøpt fra de store legemiddelprodusentene som bla.er eid av Rockefellerne.

Korrupsjon på høyt nivå, og den lille mann går rundt uvitende om hva som foregår.

HAR DU EN DATTER I DEN AKTUELLE ALDER, SI NEI TIL HPV-VAKSINE.

Og alt dette kan du selvsagt dokumentere?

Du burde forøvrig være klar over at det er straffbart å fremsette injurierende påstander. For du sier faktisk at familien Stoltenberg er korrupt og i lommen på Rockefellerne, faktisk i en slik grad at de er med på et ondsinnet plott for å gi norske barn unødvendige eller skadelige medisiner.

Om noen skulle ønske å trekke deg for en rett, så ville de kanskje finne at disse anklagene er så grove at de faktisk er straffbare.

Selv om det mest sannsynlig er en aprilsspøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg for min del er skeptisk til HPV-vaksinen. All den tid den er ganske ny og man ikke veit noe om bivirkningene av den på lang sikt enda, så er det kanskje lurere å vente med å innføre den i vaksineprogrammet til man faktisk veit noe om potensielle bivirkninger?

Men nå er jeg generelt skeptisk til det meste av vaksiner. Etter at jeg svimte av og holdt på å bli kvalt (ble helt blå) etter å ha tatt trippelvaksina når jeg var liten, så er ikke jeg spesielt glad i vaksiner, og spesielt ikke de som er nye og ganske u-utprøvde.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gladlaks

Det er helt greit at ikke alle vil ta denne vaksinen, den får være opp til hver og en å velge. Men, å påstå at de som har forsket på dette og de som ønsker å innføre dette i vaksinasjonsprogrammet gjør dette kun for penger er kanskje å dra den litt langt. Og å foreslå at den kan føre til sterilitet eller misdannelser hos barn født av vaksinerte kvinner er ikke særlig sannsynlig. Dette har de jo forsket på!

Det faktisk ingen andre vaksiner i vaksinasjonsprogrammet som det har blitt forsket mer på enn nettopp denne.

En kan selvfølgelig vente i 20 år og se langtideffekten av vaksinen (som kommer til å være at færre får livmorhalskreft). Da vil 2000 kvinner i norge ha dødd av livmorhalskreft og 600000 ha blitt behandlet kirurgisk for høygradige forstadier til livmorhalskreft, som kan føre til premature fødsler ved graviditet.

Jeg har selv tatt denne vaksinen og har ikke hatt noen problemer med det, men de som ikke vil må gjerne la være å ta den. Men, usanne påstander kommer en ikke langt med i forhold til de forskere som har brukt mesteparten av sin yrkeskarriere på å forske på dette. Så, vennligst hold dette for dere selv og ikke spre unødig frykt hos mennesker som som sluker det de kommer over på nettforaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige får alle tilbud om denne?

Er de dummere en oss da?!

Men Herregud, klart de er dummere enn oss! De er jo Svenske :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke har en datter ennå. Slik jeg har forstått dette er denne vaksinene såpass ny at svært få (om noen?) har blitt vaksinert for 20-30 år og fulgt godt opp. Generelt er også langtidsvirkninger dårlig dokumertert på de fleste medisiner.

Selv kan jeg velge å ta den (er ikke smittet av HPV), men lar det vær. Mitt valg, og som sagt, heldigvis slipper jeg ta dette valget på vegne av et barn, ennå. Dagens vaksineprogam er mer enn nok komplisert å sette seg inn i, dette blir vel bare enda en antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke har en datter ennå. Slik jeg har forstått dette er denne vaksinene såpass ny at svært få (om noen?) har blitt vaksinert for 20-30 år og fulgt godt opp. Generelt er også langtidsvirkninger dårlig dokumertert på de fleste medisiner.

Selv kan jeg velge å ta den (er ikke smittet av HPV), men lar det vær. Mitt valg, og som sagt, heldigvis slipper jeg ta dette valget på vegne av et barn, ennå. Dagens vaksineprogam er mer enn nok komplisert å sette seg inn i, dette blir vel bare enda en antar jeg.

Kan ein sjekke om ein er HPV smitta når ein er seksuelt aktiv? Eg trudde vaksina berre vart gitt til dei som endå ikkje hadde debutert fordi det ikkje kunne kontrollerast? Sjølvsagt er det mogleg at du ikkje har debutert altså, er ikkje det eg seier, men eg vart berre nysgjerrig på korleis du elles kan vite at du ikkje er smitta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan ein sjekke om ein er HPV smitta når ein er seksuelt aktiv? Eg trudde vaksina berre vart gitt til dei som endå ikkje hadde debutert fordi det ikkje kunne kontrollerast? Sjølvsagt er det mogleg at du ikkje har debutert altså, er ikkje det eg seier, men eg vart berre nysgjerrig på korleis du elles kan vite at du ikkje er smitta :)

Ja, det er fullt mulig :)

Men i mitt tilfelle er det at jeg går ut fra at min tidligere samboer (og nærmeste venn) ikke lyver for meg. Og siden han ikke kan være smittet, så kan heller ikke jeg være det. Så jeg har ikke testet meg for hverken HPV eller HIV. Jada, jeg vet jeg godt kan anses for å være "naiv", men neppe mer enn andre som stoler på at partneren ikke er utro og dermed lar være å teste seg jevnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skyter inn et lite faktaspørsmål her. Er det tenåringen selv, eller foreldrene som har det avgjørende ordet her? Dvs kan tenåringen takke ja selv om foreldrene sier nei? Eller motsatt, kan foreldrene kreve at tenåringen tar vaksinen mot sin vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skyter inn et lite faktaspørsmål her. Er det tenåringen selv, eller foreldrene som har det avgjørende ordet her? Dvs kan tenåringen takke ja selv om foreldrene sier nei? Eller motsatt, kan foreldrene kreve at tenåringen tar vaksinen mot sin vilje?

Jeg antar det blir en gråsonesmørje ut av en annen verden.

For om tenåringen nekter (jeg valgte selv bort flere vaksiner når jeg ble eldre, noe mine foreldre heldigvis respekterte. Jeg har tatt enkelte vaksiner senere, og jeg merker på kroppen at det ikke er bra. Blir småsyk i lang tid etter, og må "time" de slik at jeg vet jeg er i tipp-topp form når de settes og har tid til å ta det med ro en ukes tid etter den er satt) vil jeg tvile på at det kan utøves fysisk tvang for å få gjennomført denne type medisinsk behandling, men klart, press er det vanskelig å vegre seg mot.

Omvendt så vet jeg ikke om det er slik at vaksiner i vaksineprogrammet skal aktivt godkjennes av foresatte? Men jeg har vansker med å se for meg at en 16 åring vil ha store problemer med å få satt vaksinen hos en annen lege el om foresatte har gitt beskjed til helsesøster at den ikke skal settes.

Det som kommer til å utgjøre mye her rent juridisk er når det blir lagt inn i programmet. 14 og 16 er to vidt forskjellige aldre juridisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvis man er seksten har man medisinsk kontroll på egen kropp, og kan selv velge.

Stort sett ja. Det er ekstremtilfeller som kan falle utenfor dette om jeg ikke husker feil.

Men 7 klasse. Da er man vel en 13-14 år om jeg ikke husker feil? Jeg vet jeg selv hadde nektet en så ny vaksine som i tillegg ikke var aktuell for meg (debuterte sent, og var meget bevisst rundt dette), og blitt respektert for det, men det kan bli intressant å se hvordan dette utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Denne vaksinen er svœrt kontroversiell - ikke bare i Norge men i alle land.

Vaksinens langtidseffekt er ukjent, inklusive påvirkning av fertilitet og hvorvidt selve vaksinen kan påføre kreft. Dette er også skrevet fra leverandøren Merck, som derved tar forbehold om dette.

Vaksinen har blitt godtkjent på politisk nivå, mens leger har blandene synspunkter på dette. Da ser jeg bort fra de som er/var betalt av Merck.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/0...il-hpv-vaksine/

Bioteknologinemnda er også i mot innføringen av denne vaksinen.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1809620

Det er også delte meninger i Kreftforeningen

http://www.abcnyheter.no/node/86357

Det later til å vœre hovedsaklig menn som synes denne vaksinen er en god ide

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/13/503470.html

mens kvinner er motstander.

I alle fall - denne vaksinen har altfor mange ukjente sider til å benyttes som massevaksinering.

Og hvorfor blir ikke gutter vaksinert - HPV er også relatert til noen av kreftformene de får.

Det er rapportert sœrdeles mange bivirkninger, mange svœrt seriøse, inklusive dødsfall for denne vaksinen. Men leverandøren Merck sier at det er ingen sammenheng mellom dette og at de tidligerer friske jentene blir så syke og/eller dør etter vaksineringen.

Der står en mengde informasjon om dette på nettet. Fritt Helsevalg har også skrevet om vaksinen...

Under møtet 1.april så var fagmiljøet mot vaksineringen mens det politiske helsemiljøet var for.

Merck, firmaet som forsker på Gardasil har store skandaler bak seg (vioxx som mange titalls tusener døde av), og trenger nå inntektene fra denne vaksinen, både for å dekke alle rettssakene og for å overleve videre, ifølge hva Wall Street har skrevet.

Vaksinen er sagt å virke kanskje 5 år. Livmorhalskreft oppstår senere i livet (vanligvis etter 40år). Kreftprøve hos gynekolog må gjøres også om en tar vaksinen. De som får denne kreften, er bladt de som dropper å ta krefttesten.

Om vaksinen ble gitt i et forskningsforsøk ville de vaksinere vœre bedre beskyttet. I massevaksinerings-programmet er der få eller ingen rettigheter om alt går galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er seksten har man medisinsk kontroll på egen kropp, og kan selv velge.

Tror du kan få vaksinen før det. I allefall dersom du ønsker vaksinen fordi at du vil eller er seksuelt aktiv i tidlig alder. Man får jo p-piller skrevet ut i en alder av 12-13 uten at foreldrene vet det. Foreløpig er jo denne vaksinen veldig dyr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fullt mulig :)

Men i mitt tilfelle er det at jeg går ut fra at min tidligere samboer (og nærmeste venn) ikke lyver for meg. Og siden han ikke kan være smittet, så kan heller ikke jeg være det. Så jeg har ikke testet meg for hverken HPV eller HIV. Jada, jeg vet jeg godt kan anses for å være "naiv", men neppe mer enn andre som stoler på at partneren ikke er utro og dermed lar være å teste seg jevnelig.

Fikk høre hos legen at det ikke er noe poeng i ta vaksinen hvis man har hatt mer enn et par partnere fordi at de kan ha gitt deg viruset. Tror du kan være bærer uten å få utbrudd også. Men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...