Kalliope Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Hvilke høgskoler i Norge tilbyr denne utdanningen?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 http://www.jbi.hio.no/bibin/rekruttering/hvordan.html
FrizzleSizzle Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Ja, jeg sier som gjest over. Biblioteket er døende, alt blir digitalt og folk klarer seg utmerket selv. Bibliotekar finnes bare i Oslo, men du kan ta noe som heter dokumentvitenskap i Tromsø, trur eg.
Kalliope Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2009 Det var jo positive tilbakemeldinger.. Fordi om jeg spør et slikt spørsmål er det jo ikke dermed sagt at det er det eneste jeg har lyst til, men nok om det. Jeg synes bibliotekarutdanningen høres interessant ut og jeg har stor interesse for bøker, dokumentasjon og litt data, så jeg synes det er viktig å velge en utdanning jeg vil trives med fremfor å bli f.eks. sykepleier bare fordi man da er sikret en jobb.
Gjest Gjest_Nefer_* Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Det var jo positive tilbakemeldinger.. Fordi om jeg spør et slikt spørsmål er det jo ikke dermed sagt at det er det eneste jeg har lyst til, men nok om det. Jeg synes bibliotekarutdanningen høres interessant ut og jeg har stor interesse for bøker, dokumentasjon og litt data, så jeg synes det er viktig å velge en utdanning jeg vil trives med fremfor å bli f.eks. sykepleier bare fordi man da er sikret en jobb. Jeg ble ferdig utdannet som bibliotekar for 3 år tilbake. Fikk fort jobb, og er kjempefornøyd med valget. Det er en utrolig trivelig og givende yrke, og jeg har aldri syntes det har vært ork å dra på jobb! :rødme: Jeg tror det ikke det er andre steder enn i Oslo du kan bli bibliotekar, men er ikke sikker. Du får prøve å google litt
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Ja, jeg sier som gjest over. Biblioteket er døende, alt blir digitalt og folk klarer seg utmerket selv. Jeg tror ikke du helt vet hva en bibliotekar driver med. De setter ikke bare på plass bøker i hyller skjønner du. Jo mer kunnskap man får tilgjengelig, jo viktigere blir det å vite hva slags informasjon man kan stole på - og hvor og hvordan man skal klare å finne den informasjonen man trenger. Dette kan bibliotekarer. De kan søke i databaser og de kan mye om gjenfinningsarbeide. De kan arkivere informasjon (både digitalt og på den gamle måten). Og mye annet. Til og med store mediebedrifter som VG og Aftenposten har bibliotekarer i sin stab.
crispy Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Det var jo positive tilbakemeldinger.. Fordi om jeg spør et slikt spørsmål er det jo ikke dermed sagt at det er det eneste jeg har lyst til, men nok om det. Jeg synes bibliotekarutdanningen høres interessant ut og jeg har stor interesse for bøker, dokumentasjon og litt data, så jeg synes det er viktig å velge en utdanning jeg vil trives med fremfor å bli f.eks. sykepleier bare fordi man da er sikret en jobb. helt enig med trådstarter! Det er mye viktigere å trives med jobben, enn å ha en godt betalt jobb og grue seg til den... Skulle gjerne jobbet med bøker selv, men dessverre møter jeg en del motstand på det. Lykke til med det du har i tankene! Håper det ordner seg!
FrizzleSizzle Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tror ikke du helt vet hva en bibliotekar driver med. De setter ikke bare på plass bøker i hyller skjønner du. Jeg vet det, jeg er bibliotekar. Angrer litt på valget.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Jeg vet det, jeg er bibliotekar. Angrer litt på valget. Hvorfor angrer du?
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Hvorfor angrer du? Fordi dette med å lagre, søke etter og gjenfinne informasjon, som bibliotekarer tradisjonelt sett er gode på - dette er noe ALLE kan og ALLE gjør - hele tida. Jeg har ingen spesialkompetanse og føler ikke at jeg gjør noe nyttig i jobben min. Formidling er også noe som foregår ved hjelp av web 2.0. og annen teknologi. De fysiske mediene forsvinner pga digitalisering, and I don't blame them som heller vil ha et lesebrett med allverdens bok-titler tilgjengelige ved et tastetrykk fremfor å gå på et tungvint bibliotek og låne en flekkete og fillete bok. Lærere kan gjøre jobben bedre enn vi gjør, kulturutdannede kan gjøre jobben bedre enn vi gjør, IT-folk kan gjøre jobben bedre enn vi gjør, sekretærer, informasjonskonsulenter, arkivarer, litteraturvitere - ja, you name it. Spørs litt hvor du jobber, jeg er i folkebibliotek og vet selvsagt mest om den bransjen. Det skal sies at bibl-utdanningen er noe mer innrettet mot IKT nå enn den var for bare få år siden. Og jeg håper den kan brukes til noe annet, for jeg kommer til å søke meg vekk etterhvert. Ja, jeg tror at biblioteket er døende. Det tror sjefen min og.
Paradoks Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Jeg syns hvertfall det er fint at folk fortsatt ønsker å utdanne seg til bibliotekarer! Jeg personlig er uhyre redd for at bibliotekene skal dø ut. Endret 31. mars 2009 av Paradoks
LadyB Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Jeg syns hvertfall det er fint at folk fortsatt ønsker å utdanne seg til bibliotekarer! Jeg personlig er uhyre redd for at bibliotekene skal dø ut. Jeg også!!! jeg elsker biblioteker, og benytter meg av det hele tiden! Uten bibliotekarne hadde jeg umlig funnet noen av bøkene i det hele tatt, og jeg er ikke enig i at sånne digitale bøker med en milliard titler er like bra! Det mister jo all sjarmen. Nei, biblioteker må få overleve, og vi må selvsagt ha folk der som kan hjelpe oss som ikke klarer å finne frem på bibliotekene selv! Lykke til med utdanningen ts! Du kommer garantert til å komme til nytte!
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #16 Skrevet 1. april 2009 Tråden er ryddet. - Nigo (mod) Har virkelig noen klart å bryte reglene her også? Og det i en tråd om bibliotekarer.
FrizzleSizzle Skrevet 1. april 2009 #17 Skrevet 1. april 2009 Ja, nå ble jeg nysgjerrig. Men det var hyggelig at noen hadde skrevet så pent om bibliotekene. Nesten så jeg føler jeg gjør noe nyttig innimellom. Og som sagt; du *kan* bruke utdanningen til andre ting også. I følge en brosjyre fra utdanningen jobber ca 40% av de uteksaminerte andre steder enn bibliotek.
Daria Skrevet 1. april 2009 #18 Skrevet 1. april 2009 Fordi dette med å lagre, søke etter og gjenfinne informasjon, som bibliotekarer tradisjonelt sett er gode på - dette er noe ALLE kan og ALLE gjør - hele tida. Jeg har ingen spesialkompetanse og føler ikke at jeg gjør noe nyttig i jobben min. Formidling er også noe som foregår ved hjelp av web 2.0. og annen teknologi. De fysiske mediene forsvinner pga digitalisering, and I don't blame them som heller vil ha et lesebrett med allverdens bok-titler tilgjengelige ved et tastetrykk fremfor å gå på et tungvint bibliotek og låne en flekkete og fillete bok. Lærere kan gjøre jobben bedre enn vi gjør, kulturutdannede kan gjøre jobben bedre enn vi gjør, IT-folk kan gjøre jobben bedre enn vi gjør, sekretærer, informasjonskonsulenter, arkivarer, litteraturvitere - ja, you name it. Spørs litt hvor du jobber, jeg er i folkebibliotek og vet selvsagt mest om den bransjen. Det skal sies at bibl-utdanningen er noe mer innrettet mot IKT nå enn den var for bare få år siden. Og jeg håper den kan brukes til noe annet, for jeg kommer til å søke meg vekk etterhvert. Ja, jeg tror at biblioteket er døende. Det tror sjefen min og. Det var da vanvittig negativt jeg er også bibliotekar -nå skole, tidligere folkebibliotek -og føler meg på ingen måte overføldig, unyttig eller utdatert. Jeg sitter på kunnskaper og ferdigheter som hverken lærerne eller elevene behersker, og ser ikke tegn på at det skal endre seg. Og hvis bøkene på biblioteket ditt er fillete og flekkete, er tiden overmoden for en kasseringsrunde
Gjest Krynkel Skrevet 1. april 2009 #19 Skrevet 1. april 2009 Nå fikk jeg (igjen) lyst å bli bibliotekar. Er det for sent å etterutdanne seg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå