Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Skal snart ha jentekveld og ha noe godt å spise. Hun ene er for tiden inne i en periode med å teste ut et kosthold uten mel og melk, hva kan jeg da lage?? Ble plutselig helt rådvill.. forslag mottas med takk:)
Mixelite Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Taco er enkelt å lage uten gluten og melk. Bare les på pakken og sjekk at det ikke er noe i dem. Alle slags salater går også an, og er godt. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig, bare man tenker litt utenfor brødboksen, på en måte Selv laget taco-pannekaker i dag. Fikk et innfall og tenkte jeg skulle prøve noe nytt. Ungene spiste tre hver, så de var iallfall ikke vonde. Jeg stekte pannekaker av mel, 1l rismelk, olje, salt og fire egg til en ganske tykk røre slik at det ble tykke pannekaker. Ved siden av stekte jeg svinekjøttdeig sammen med rikelig finhakket løk og gulrøtter og tilsatte tacokrydder og vann og kokte på vanlig måte. Fyllet og pannekakene ble litt søtlige og minnet nesten om vårrull. Og så har man jo til desserten i samme slengen da, hvis man ikke spiser opp alle pannekakene ;-) Jeg bruker elektrisk pannekakejern og det anbefales på det varmeste til alle som sliter med å få fine pannekaker i pannen. -Eller som vil steke pannekaker på begge sider samtidig og spare tid :-)
Gjest hopeful Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 salater, spekemat med melon og fruktsalat er det jeg kom på..
Markjordbær Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Denne tacosuppa er kjempegod! Kan også ha kjøttdeig i. Men nei, det var jammen ikke lett å finne oppskrifter uten mel eller melk. Pasta, nudler, all brødmat, couscous, bulgur ... alt er jo utelukka. Men noe med ris eller poteter som tilbehør da ... Wok grønnsaker, server med ris. Saus kan f.eks. være en buljongterning + litt vann, og evt noen dråper soyasaus. Eller chilisaus.
Idnar Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 (endret) For all del, ikke bruk soyasaus!!!!!!! Og skal du bruke buljong..les på den! Mye tacokrydder kan inneholde gluten. Det er de største feilene folk gjør, for de inneholder gluten!!! Men wok er alltid godt! Endret 31. mars 2009 av Idnar
Markjordbær Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 mener jeg hørte noen her inne si for ikke så lenge siden at det fantes soyasaus uten gluten. Men det burde jeg jo selvfølgelig sagt ifra om, at det burde sjekkes først. men at det fantes slik styggedom i buljongterninger hadde jeg ingen anelse om.
Idnar Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 (endret) mener jeg hørte noen her inne si for ikke så lenge siden at det fantes soyasaus uten gluten. Men det burde jeg jo selvfølgelig sagt ifra om, at det burde sjekkes først. men at det fantes slik styggedom i buljongterninger hadde jeg ingen anelse om. Ja, det er helt utrolig hvor du finner "giften"! Må lese på alt fra chips og sjokolade til buljong og alle mulig sauser! Det positive er at mann har full kontroll over hva man spiser, da man må lage det meste fra bunnen av! Og ja, det finnes soysasus som er glutenfri, men det har de ferreste hørt om! Endret 31. mars 2009 av Idnar
Mixelite Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 Og ja, det finnes soysasus som er glutenfri, men det har de ferreste hørt om! Vi får bare informere til vi blir blå Spesielt til dem som leverer kinamat, tenker jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå