Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg trener styrke 3 ganger i uka på treningssenter. Denne uka går det ikke opp med dagene, altså annenhver dag, pga andre ting jeg må gjøre. Er det noe problem med to dager på rad da? Instruktøren sa jeg burde ha en dag mellom hver økt..
Gjest Elfrida Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Du kan fint trene styrke to dager på rad, men da er det lurt å dele opp øvelsene slik at du f.eks tar underkroppen den ene dagen og overkroppen den andre.
Chanel.No5 Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Ingen problem om du gjør som over skrevet. Del det opp slik at du ikke trener samme muskelgruppe to dager på rad.
Gjest ts Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Du kan fint trene styrke to dager på rad, men da er det lurt å dele opp øvelsene slik at du f.eks tar underkroppen den ene dagen og overkroppen den andre. Jeg har enda et såpass kort treningsprogram, at å del det opp blir veldig lite trening da. Det er kun denne uka jeg tenkte å ta det to dager på rad, men om det er skadelig på noen måte er det jo ikke så lurt. Blir det som bortkastet trening?
Tinelise Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Man skal ha en pause på 24-48 timer mellom hver gang man trener en muskelgruppe. Dette fordi man bryter ned musklene ved trening og bygger muskler i restitusjonstiden etter trening - som er på 1-2 dager. Likevel vil jeg ikke tro det har noe å si dersom dette er et engangstilfelle, men ikke noe å satse på over en lengre periode. Dersom målet ditt er å bli sterkere og få større muskler går du jo litt imot målet ditt om du trener 2 dager på rad, men om du skal ned i vekt forbrenner du jo fortsatt de samme kaloriene. Dersom du kjører et veldig hardt program vil jeg anbefalle å ta det et hakk ned de 2 dagene siden du ikke kan slite ut musklene fullstendig når du skal bruke de igjen om 24 timer. Håper det oppklarte litt Nå er jeg ingen ekspert, så vær så snill å ikke halshogg meg dersom noen har en annen mening
sexy Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Du må huske på at hvilen er halve treningen, men siden det er et engangstilfelle går det nok greit. Det er ikke sikkert det er like lurt å kjøre like hardt begge dagene. Få nok søvn, proteiner og næring generelt, så går det sikkert bra. Som Tinelise sa, kommer det også an på om du vil gå ned i vekt eller bygge muskler.
Gjest ts Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Jeg skal egentlig begge deler. Har 20 kg som skal bort, og trenger helt klart mer muskler og en strammere kropp. Tenkte å bruke 2 1/2 mnd på de første kiloene, og så regner jeg med at det går senere med de resterende. Vanligvis er planen å trene med en dags mellomrom.
sexy Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Første ti kiloene skulle det stå . Det er jo så klart ingen krise om du trener to dager på rad en enkelt gang, men hvis du er ute etter forbrenning med muskelvekst kan det være en tanke å bytte ut styrken med kondisjonstrening den dagen. Så forbrenner du samtidig som musklene dine får hvile litt. Men en enkelt gang uten restitusjon er ingen krise.
Annikken Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 (endret) Tren grisehard styrke den ene dagen, og dropp den andre. Evt tren kondisjon den første av de to dagene, og styrke dagen etter. Å trene mer styrke når du allerede er støl, har ingen hensikt. Som sagt over her, hvilen er også en viktig del av treninga. Når jeg trener styrke, tar jeg alltid TO dager hvile mellom. Det er på andre hviledagen jeg blir som stølest om jeg har tatt i skikkelig. Jeg tar heller to tunge timer i uka enn tre "lette" (selv om det kanskje ikke kjennes så lett ut der og da.) Endret 1. april 2009 av Annikken
Leifr Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 Å trene mer styrke når du allerede er støl, har ingen hensikt. Som sagt over her, hvilen er også en viktig del av treninga. Jepp. Det er strengt tatt ikke treninga man blir sterkere av i det hele tatt, men at kroppen kommer seg etter treninga. Nybegynnerprogrammer har stort sett tre økter i uka, med én dags hvile mellom hver økt, og så to dager mellom ukas siste økt og første økt i neste uke. Eksempelvis mandag, onsdag, fredag. Hviledagene er like viktige som treningsøktene, hopp heller over ei treningsøkt enn å ofre en hviledag (litt cardio kan dog være en god idé).
Leifr Skrevet 1. april 2009 #12 Skrevet 1. april 2009 Jeg har enda et såpass kort treningsprogram, at å del det opp blir veldig lite trening da. Hvordan ser programmet ut?
Gjest ts Skrevet 1. april 2009 #13 Skrevet 1. april 2009 Hvordan ser programmet ut? Bakside av lår - 3x10 Framside av lår - 3x10 Armer/bryst - 3x10 Skuldre - 3x10 Rygg øvre - 3x10 Rygg nedre 3x10 Mage - 3x20 I tillegg 20 min oppvarming på sykkel, tredemølle, eller ellipsemaskin. Det ble så jeg droppet to dager å på rad, kjente at kroppen ikke ville det. Takk for alle svar.
Caramela Skrevet 1. april 2009 #14 Skrevet 1. april 2009 Jeg trener også styrke tre dager i uken, men denne uka må fredagstreningen tas i morra grunnet andre omstendigheter. Det jeg velger å gjøre da er å droppe vektløftingen, og heller konsentrere meg om cardio Tror det er best for kroppen, hvertfall om du ønsker å få noe ut av treningen du har gjort! Men du, du kan jo ta en liten økt på sykkel, tredemølle eller ellipsemaskinen? Alt er bedre enn ingenting! :D
Leifr Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 Bakside av lår - 3x10 Framside av lår - 3x10 Armer/bryst - 3x10 Skuldre - 3x10 Rygg øvre - 3x10 Rygg nedre 3x10 Mage - 3x20 Apparater? Apparater er djevelens verk, bruk frivekter.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #16 Skrevet 2. april 2009 Apparater? Apparater er djevelens verk, bruk frivekter. Jeg bruker apparater ja. Djevelens verk? Forklar gjerne hvorfor du mener det.
Leifr Skrevet 2. april 2009 #17 Skrevet 2. april 2009 (endret) Jeg bruker apparater ja. Djevelens verk? Forklar gjerne hvorfor du mener det. Øvelser med motstand gjør kroppen bedre til alt det som trengs for å utføre de øvelsene man gjør. Med frivekter får man trent alle muskelgrupper som skal til for å flytte og kontrollere vektene, både de som utfører selve arbeidet og de som hjelper til for å stabilisere. I tillegg får man trent balanse og koordinasjon. Et enkelt frivektprogram med en håndfull forskjellige øvelser holder til å bygge styrke i alle større muskelgrupper, og forbedre nervesystemets kontroll over disse; man får forbedret de fleste større kroppsbevegelser som man har bruk for enten i dagliglivet eller i andre idretter. Øvelser med apparater gjør kroppen bedre til å flytte en vekt langs en fastlagt bane. Med noen få unntak dreier det seg stort sett om enten en endimensjonal bevegelse, eller en enkel rotasjon. Man isolerer muskelgrupper og trener bare litt av kroppen per øvelse. Ingen stabilisator-trening, ingen koordinasjon, ingen balanse. Den eneste praktiske nytten man har av å trene med de fleste apparater er at man blir bedre til å bruke akkurat de apparatene; de bevegelsere man gjør på apparatet gjør man ingen andre steder. For viderekomne styrke- eller muskelbyggere kan det være en viss verdi i å kjøre øvelser som isolerer spesifikke muskelgrupper, hvis de oppdager ubalansert utvikling som et resultat av sin normale frivekt-trening; det kan vel også være nyttig for noen pasienter i rekonvalesens etter skader el.l. For de fleste er det bortkastet tid. Endret 2. april 2009 av Leifr
Annikken Skrevet 2. april 2009 #18 Skrevet 2. april 2009 Ja, men apparater er bra om man er nybegynner og ikke har peiling. Det hindrer sjansen for skader. Det gjør det enklere å starte en plass - "gjør først ti sånne, så ti sånne, så ti sånne". Du ser jo forskjellen på de folka som bruker apparater og de som "eier" frivektrommet. Jeg har til gode å ha særlig lyst til å menge med den gjengen som henger i frivektområdet... fordi alle der a) tror de har kjempepeiling, b) elsker musklene sine og c) ikke akkurat smiler og ser glade ut. Fordomsfull? Ja veldig Men tror dette kan være grunnen til at det er lettere å starte med maskiner - vanskeligere å gjøre feil, færre som potensielt kan komme bort til deg og si "du gjør alt feil. Venta skajæi viseræi". (Evt bare glor på deg.) Ellers er jeg enig i at frivekter er bedre enn apparater altså
Gjest Bolledeig Skrevet 2. april 2009 #19 Skrevet 2. april 2009 (endret) Jeg har til gode å ha særlig lyst til å menge med den gjengen som henger i frivektområdet... fordi alle der a) tror de har kjempepeiling, b) elsker musklene sine og c) ikke akkurat smiler og ser glade ut. ØYH Men forstår hva du mener Endret 2. april 2009 av Bolledeig
sexy Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Jeg har til gode å ha særlig lyst til å menge med den gjengen som henger i frivektområdet... fordi alle der a) tror de har kjempepeiling, b) elsker musklene sine og c) ikke akkurat smiler og ser glade ut. Jeg har hittil vært for feig til å gå inn på frivektrommet. Jeg vet at det rommet eller vektene ikke er forbeholdt menn med bicepsomkrets på 50cm, men det føles ut som de eier rommet. Er også redd for å gjøre feil og at noen skal kommentere dette. Mest fordi jeg kjenner meg selv og har en tendens til å nekte å innrømme at jeg gjør noe galt, og vil derfor fortsette på samme vis bare av prinsipp Men jeg har fått iPod i bursdagsgave, og skal legge inn videoer av teknikkene som jeg skal ta med meg, så jeg mest sannsynlig vil unngå å gjøre feil. Forhåpentligvis hvertfall. (Jeg er også redd for å overvurdere styrken min og ende opp med at noen må løfte bort vektene fra meg..) Hjelp meg noen og overbevis meg om at gigantsvære muskelmenn ikke er så farlige som de ser ut som?..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå