Harira Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Hei, Jeg er så glad i ferske urter som koriander og basilikum, men dessverre så varer de jo så utrolig kort tid. Vet dere om det går greit å hakke de og fryse de ned, eller vil de miste smak og bli vasne og triste av det? Hvis dette er en dårlig ide, er det noen som har noen stalltips til hvordan jeg kan få korianderplanten til å vare mer enn 24 timer? Føler at uansett hva jeg gjør, så dør den omtrent før jeg kommer inn kjøkkendøra...
skrue Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Har vært inne på tanken selv, men ikke prøvet koriander og basilikum enda. Rosmarin har gått greit her. Om du lager pesto av basilikumen en gang i blandt så vil jeg tro det ikke har så mye å si om de blir litt vasne. Så det kommer an på hva du har tenkt å bruke det til. Jeg ville, slikt du antyder, iallefall ha hakket det før jeg la i fryseren.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har pleid å hakke urter og deretter fryse dem. Det har fungert helt fint, men jeg vet ikke med sikkerhet om de taper seg i smaken. Jeg har ihvertfall ikke merket noen forskjell...
Harira Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har pleid å hakke urter og deretter fryse dem. Det har fungert helt fint, men jeg vet ikke med sikkerhet om de taper seg i smaken. Jeg har ihvertfall ikke merket noen forskjell... Hvis du ikke har merket forskjell så går det sikkert bra! Har hakket restene av en koriander og slengt i fryseren nå, så får vi se om noen dager hvordan det går! :-)
Fresi Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Du kan klippe av korianderen og sette stilkene i vann. Det har jeg lært av en vennlig KG-sjel og det funker fint.
Harira Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2009 Du kan klippe av korianderen og sette stilkene i vann. Det har jeg lært av en vennlig KG-sjel og det funker fint. Takk, skal jeg prøve neste gang!
Gjest nextlife Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Jeg fryser hele basilikumblader til bruk i ovnsbakte retter og til å ha oppå foccatia. De ser skikkelig kjipe og slappe ut når de tiner, men smaker fortreffelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå