Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Jobber hvor man ikke trenger forholde seg noe særlig til kunder/brukere, og hvor det er mest rutine, lite krevende deadlines. Noen lagerjobber, noen jobber i Posten (i hvert fall før), noen kontorjobber. Til en viss grad noen utendørsjobber som de som raker, måker (ikke brøytemannskap som må opp om natta), klipper gress - selv om det kan være ganske tungt fysisk. Slappe vil jeg ikke nødvendigvis si de er da, og det er ikke for å generalisere bestemte arbeidsplasser, men det er jobber jeg tror jeg kunne hatt uten å få magesår og søvnproblemer.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Dette gjelder selvsagt ikke alle, men mange innenfor yrket: Lærer, barnehagetante, dørvakt, vaktselskap, politi (mye slappere enn vi tror), resepsjonist i private større selskaper, sekretær, ingeniør, Reality-deltaker, NSB togkonduktør, kelner, veifinansieringsbomstasjonsansatt, billettselger, dovakt og heiskontrollør.
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Sovende nattevakt. Brannvakt (Husker vi hadde en fast brannvakt som satt på skolen om kvelden når det var korpsøvelser)
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Dette gjelder selvsagt ikke alle, men mange innenfor yrket: Lærer, barnehagetante, dørvakt, vaktselskap, politi (mye slappere enn vi tror), resepsjonist i private større selskaper, sekretær, ingeniør, Reality-deltaker, NSB togkonduktør, kelner, veifinansieringsbomstasjonsansatt, billettselger, dovakt og heiskontrollør. Man kan mene mye om realitydeltakere, men en egen yrkesgruppe er de vel ikke. Ellers er det en merkelig blanding av yrker du ramser opp, det virker som du bare har skriblet ned noe som falt deg inn der og da.
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Sykepleiere på poster hvor det skjer lite. De sitter stort sett bare på vaktrommet. Og ikke minst fysioterapeuter i privat praksis som behandler vha.varmepakninger og andre behandlinger som "går av seg selv".
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 kassa på rimi, dog noe stress ved lange køer...fabrikker: gjennomlysning av gjenstander, sortering m.m. stable varer i butikkhyller...sikkert noen fler også, kommer ikke på i slengen:)
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Dette gjelder selvsagt ikke alle, men mange innenfor yrket: Lærer, barnehagetante, dørvakt, vaktselskap, politi (mye slappere enn vi tror), resepsjonist i private større selskaper, sekretær, ingeniør, Reality-deltaker, NSB togkonduktør, kelner, veifinansieringsbomstasjonsansatt, billettselger, dovakt og heiskontrollør. Mye av det du nevner her, ser jeg på som motsatsen til slapp/lett. F.eks lærer, barnehagetante, politi. Sekretær går jo forresten ut på å være slave og stå på pinne for alle andre. Regner med du ikke har prøvd ut noen av de yrkene jeg nevner, for da ville du neppe sagt at de var generelt slappe. En eller annen skrev kassa på rimi. Jeg har sittet i kasse før, og det var IKKE slapt. Masse kø, mye stress, skuldrene opp til ørene, og stressa, sultne kunder med unger på slep = du får skylda for den minste ting som de er sure på, og kjefter på deg. Men at jobben var lett i betydning ukomplisert og rutinemessig, er jeg enig i.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Dette gjelder selvsagt ikke alle, men mange innenfor yrket: Lærer, barnehagetante, dørvakt, vaktselskap, politi (mye slappere enn vi tror), resepsjonist i private større selskaper, sekretær, ingeniør, Reality-deltaker, NSB togkonduktør, kelner, veifinansieringsbomstasjonsansatt, billettselger, dovakt og heiskontrollør. dette er jeg helt uenig i. for det første heter det ikke barnehagetante, men førskolelærer. som du kanskje vet kreves 3årig høyere utdannelse.... med det støynivået/koordineringen/delvis tunge løft/stadig økte krav/ansvaret så er barnehage alt annet enn lett. jeg har selv jobbet i barnehage som assistent mens jeg studerte og har aldri vært så sliten i hodet i mitt liv....... lærer er akkurat det samme bortsett fra stadig tunge løft, men så har de til gjengjeld også en sosiallærerfunksjon samt høyere krav til undervisning. har også jobbet endel som lærervikar, og jeg skriver under på at det er krevende, dog mindre krevende for meg personlig enn barnehage. dørvakter har det "slapt" om det er få kunder, men det er ikke slapt å skulle få ut psykotiske/dopa/overstadig berusede personer som vil sloss - gir drapstrusler, og gjerne også prøver å banke deg. kjenner endel dørvakter, og det er IKKE slapt. flere av de har havnet i situasjoner med våpen/utstrakt bruk av vold++. politi er slapt om du er på kontor, og er slapt når du bare sitter i bilen - men er kanskje ikke så lett når du skal anholde eksempelvis rusa folk som ikke kjenner noen smerte pga stoff. det er heller ikke lett å måtte ha de elendige arbeidsvilkårene som de har.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Jobber hvor man ikke trenger forholde seg noe særlig til kunder/brukere, og hvor det er mest rutine, lite krevende deadlines. Noen lagerjobber, noen jobber i Posten (i hvert fall før), noen kontorjobber. Til en viss grad noen utendørsjobber som de som raker, måker (ikke brøytemannskap som må opp om natta), klipper gress - selv om det kan være ganske tungt fysisk. Slappe vil jeg ikke nødvendigvis si de er da, og det er ikke for å generalisere bestemte arbeidsplasser, men det er jobber jeg tror jeg kunne hatt uten å få magesår og søvnproblemer. Jobbet som gartner i sommer og orket ingenting etter jobb. Begynte 6.30 og var fysisk aktiv hele dagen, så vil ikke kalle dette yrket slapt. Et slapt yrke må være f.eks resepsjonist et sted det skjer svært lite og man kan sitte å surfe på nett hele dagen.
Hinata Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Bibliotekar, sovende nattevakt, lagermedarbeider..
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Ja, jeg lurer bare på det som tittelen sier Juriststillinger. Alt er regulert i interne regler og instrukser, man slipper å tenke. Ihvertfall ikke mye. Og ihvertfall ikke på juss. Kun registreringer og kopieringer. Gjeeeeesp.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Tilsynsvakt på skole. I hvert fall der jeg jobbet som det (gikk en runde én gang i timen og sjekket at alt var greit, kunne sitte og lese pensum eller gjøre noe annet resten av timen). Lønnen er forresten deretter.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #15 Skrevet 1. april 2009 Bibliotekar, sovende nattevakt, lagermedarbeider.. slapt på lager? dET KAN VÆRE TUNGT Å JOBBE PÅ LAGER
lulle Skrevet 1. april 2009 #16 Skrevet 1. april 2009 Sykepleiere på poster hvor det skjer lite. De sitter stort sett bare på vaktrommet. Og ikke minst fysioterapeuter i privat praksis som behandler vha.varmepakninger og andre behandlinger som "går av seg selv". Er du sykepleier?
taliee Skrevet 1. april 2009 #17 Skrevet 1. april 2009 Vektere. Ofte. Skal sies at jeg har en samboer som jobber som det, i sikkerhetskontroll på flyplass, og han har myyye fri på jobben, der de må bare sitte og vente til neste flyavgang. Men han blir jo sliten av det, psykisk. :/
Pingting Skrevet 1. april 2009 #18 Skrevet 1. april 2009 Det finne jo forskjellige typer slapphet/letthet. Jeg har f.eks. jobbet i en resepsjon hvor det skjedde ekstremt lite, og det ble mye surfing. Selvfølgelig var det slapt, og lett, men jeg ble sliten på en helt annen måte der enn jeg har blitt i noen andre jobber før. Tror rett og slett det var fordi jeg satt i 8 timer og kjedet meg, og intenst ville ha noe å gjøre. Kune aldri i verden tenkt meg en sånn jobb permanent! Ellers blir ting lette hvis du kan dem og er flink til dem. Jeg synes det var et h*** strev å være postbud, mens andre får det til bedre. Jeg synes det var greit å jobbe på butikk, noen stresser seg ihjel av det. De er nok mye stress med de fleste jobbene i dag. At noen i det hele tatt får seg til å tro at å være lagerarbeider eller servitør er slapt og enkelt, blir jeg forundret over... Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke det er noen yrker jeg tenker slikt om. Selv om jeg godt kan tenke det om de som utfører jobben!
Caramela Skrevet 1. april 2009 #19 Skrevet 1. april 2009 Jeg er uenig med de som sier at lagerarbeider er et slapt yrke. Det kan være hektisk, og også med deadliner. Og ikke minst kan det være fysisk utfordrende.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Resepsjonist som ikke har noen andre oppgaver ved siden av, vaktmester, elektriker (har opplevd noen utrolig slappe elektrikere, men også noen som står på veldig). Må si at jeg er glad for at jeg ikke kalles sekretær i den jobben jeg har nå, selv om jeg gjør mye sekretærarbeid. Den type sekretær jeg er er ikke slapt i det hele tatt, jeg har masse ansvar og må ordne opp i utrolig mye. Jeg ser jo her at mange synes at sekretær er en slapp jobb... Mange har stort ansvar for at dokumenter blir sendt ut i riktig tid osv. Noen har det sikkert også slapt - men det gjelder vel ikke for så veldig mange, tror jeg... En advokatsekretær eller legesekretær har ihvertfall nok å gjøre, vil jeg tro. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå