Gå til innhold

Matlagning uten kokeplater


Kvist

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til sunne, gode retter jeg kan lage som ikke behøver koketopp? Gjerne komplette måltider. Jeg vet jo at det er mye som kan bakes i ovn, men da pleier vi gjerne å ha noe som er kokt eller pannestekt ved siden av... Har ellers et fungerende kjøkken, med stekeovn og micro, men koketoppen kommer ikke på en god stund enda.

Begynner å bli skikkelig lei halvfabrikata nå. Og mannen syns vi snart kan ha noe annet enn ovnsbakte grønnsaker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jo enplater, og dobbelplater for noen hundrelapper hos Clas Ohlsson, Biltema og Mekk og slike butikker. Spritkjøkken får du for en hundrings eller to, og kan være ok å ta med på picknic seinere.

Skal du bare ha noe lettvint, kan du "koke" vossakorv i kaffetrakterkanna. Legg pølsene i muggen sammen med en grønnsaksbuljongterning. Kjør seks dl vann gjennom trakteren, og la den greie seg selv en halvtime. Fisk opp pølsa, ha i en pose toro kålrotstappe. La stappa svelle i et minutt, oppi med en ørliten fløteskvett, og nykverna pepper, rør og den er klar. Server med hakket rå løk og pariseragurk (lag pariseragurk ved å ha en ss sukker i et glass vanlig sylteagurk, og la stå i kjøleskapet over natten).

Du kan også "koke" grønnsaker i kaffetrakteren. Bruk frossengrønnsaker. De har ofte blitt forvellet. Hell på vann fra vannkoker, og la den stå på vermeplaten noen timer. Det tar ganske lang tid å koke grønnsaker møre under kokepunktet, og du må kanskje fylle på litt mer vann en gang eller to, men setter du på ved lunsj, er de klar til middag.

Ellers kan du jo finne frem grillen i garasjen, og ei gammel gryte, og bruke den metoden som er velprøvd fra steinalderen, hvis du har et lite uteareal du kan ha den. En tom blikkboks gjør også nytte som kokekar, om det kun er noen brekkbønner eller gulrøtter som skal kokes.

Det ble litt mer teknikk enn oppskrifter, men det er kanskje til hjelp lell.

Maismel var min venn, når jeg ikke fikk opp tempen til å lage meljevning av vanlig hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også slenge nesten hva du vil av grønnsaker og rotfrukter i en ildfast form, "forvell" de groveste litt i mikrobølgeovnen først, og fløtegratinere dem. kjøttstykker, pølsebiter eller baconterninger, gjør det til et komplett måltid, som du kan spise smurt baguett til.

Du kan også koke grønnsaker i mikrobølgeovnen. Ha grønnsakene i ei høy plastbolle som tåler mikro. Hell over varmt vann fra vannkokeren, skal dekke helt, og la den snurre på tilstrekkelig styrke til at vannet koker. Har du mye i, kokes det som på plate. Har du lite i, trenger mikrobølger gjennom, og påskynder prossessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo steke (eller blir det bake?) både kylling, kjøtt og fisk i stekeovnen. Jeg putter alltid laksefileter i ovnen og det blir veldig godt, uten stekeos. Samtidig steker jeg potetbåter i ovnen. Hel kylling, oppvarming av grillkylling, kyllingfileter, lammestek, oksestek kan alle med fordel tilberedes i stekeovn. Mulihetene er jo uendelige når man har en stekeovn.

Mikroen kan brukes til å tilberede grønnsaker. f.eks bake poteter, koke brokkoli, gulrøtter, blomkål etc. Man kan også tilberede hurtigris i mikro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage disse baguettepizzaene!

Hva med en god Cæsarsalat? Server med brød, og det funker som middag det, ihvertfall her i heimen. Mannen min synes det er den beste salaten jeg lager.

Her er dessuten en squashform som også er god.

Fylte miniflutes! Disse er bare helt fantastiske!

Denne camembertpaien med eple og spinat er spennende og annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg lager faktisk helst mat i ovnen, jeg.

Igår hadde vi kyllingfilet og potetbåter marinert i tandoori kryddrmix og kokosmelk, løk, paprika, tomat og en boks hakkede tomater oppå. Omtrent tre kvarter i ovnen (stikk i potetene for å se om de er ferdige).

En annen favoritt er hvit fisk med masse grønnsaker og hakkede tomater på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ser at jeg ikke spesifiserte særlig godt at jeg var ute etter oppskrifter/tips til ting som i utgangspunktet ikke trenger koketopp. Nødløsninger og campingvarianter har vi i grunnen hatt en stund. Og jeg kommer aldri til å forurense kaffetrakteren med pølser, bare tanken for meg til å :haar::hakeslepp::sjokkert: Jeg syns det fortsatt lukter pølser av en wienerkjele som har blitt godt zalovasket etter bruk og så fått en runde i oppvaskmaskinen jeg. Ikke snakk om at jeg vil ha kaffe med pølsesmak :ler:

Men mange gode tips fikk jeg alikevel :)

Til siste gjest: Blir ikke potetbåtene klisne om du har dem sammen med alt det andre? Eller misforsto jeg, og at du egentlig bruker to former? Syns jeg aldri får potetbåtene sprø om det er andre, fuktige, ting i ovnen samtidig jeg, selv om de er i hver sin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nesten motsatt problem for noen år siden, stekeplate og mikro, men ikke ovn. Da følte jeg at alt trengtes å ta i ovnen... hehe..

Men, det er mye som kan bakes helt ferdig i en ovn. Kylling og fisk brude gå greit. Alt av poteter og grønnsaker fungerer jo fint, ovnsbakt hvitløk er jo supergodt.

Kan tenke meg at det blir vanskelig med saus kanskje, men blir jo ofte god sjy i formen?

Har ikke erfaring med akkurat den oppskriften over her, men vi har flere ganger lagd retter med poteter i ett med andre gratinerte ting i samme form. Potetbåtene blir da ikke klisne, men heller ikke sprø. De blir som bakte poteter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...