Gjest gjest beth Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har flere par sko som det har oppstått vond lukt i. Jeg skifter sokker hver dag, og er renslig, men lukten har kommet for det. Dette gjelder både støvletter og treningssko. Treningsskoene har jeg prøvd å vaske på 30 grader, men uten hell. Vet det fantes noe som het xit (eller noe) før som skulle fjerne vond lukt, vet ikke om den eksisterer ennå eller om den virker... Noen som har noen gode råd?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har flere par sko som det har oppstått vond lukt i. Jeg skifter sokker hver dag, og er renslig, men lukten har kommet for det. Dette gjelder både støvletter og treningssko. Treningsskoene har jeg prøvd å vaske på 30 grader, men uten hell. Vet det fantes noe som het xit (eller noe) før som skulle fjerne vond lukt, vet ikke om den eksisterer ennå eller om den virker... Noen som har noen gode råd? Pakk skoene inn i plastpose og legg i fryseren et par dager.
Gjest gjest beth Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Pakk skoene inn i plastpose og legg i fryseren et par dager. Særiøst??! I frysern? Funker det? Har du prøvd?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 jeg kjenner faktisk noen som har prøvd, det funka
Gjest Gjest_Hm_* Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Det hjelper - det som lukter er svette/bakterier, og kuldegrader tar knekken på sånt.
Strix Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Det fungerer, men det er ikke så langvarig... Ia lle fall ikke for de jeg kjenner som har prøvd det.
tytebrett Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Jeg jobber på Bianco, og der har vi en spray som heter Deo.. den sprayer du i skoene etter at du har brukt de, og vips.. lukten er borte;) Visste dere forresten at vi svetter opp til 3 dl hver dag på beina? Det er ekkelt det..
Kamikatze Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Jeg jobber på Bianco, og der har vi en spray som heter Deo.. den sprayer du i skoene etter at du har brukt de, og vips.. lukten er borte;) Visste dere forresten at vi svetter opp til 3 dl hver dag på beina? Det er ekkelt det..Hva er Bianco? Og hva mer står det på sprayen? Fabrikant, importør etc... Er det goretex-sko eller andre med vanntett membran, så er de laget for å holde beina tørre, men er noen grusomme stinkbomber. Begrens bruken til ekstremsituasjoner, vask i maskin, og bruk skodeodorant fra sportsforretning. Er det skinnsko, eller vanlige tøysko, ta eddik på en klut, og gni skoene innvendig, idet du tar dem av deg for kvelden. Funker best når de er fotvarm, så ikke la dem stå. Ha rikelig med sko. Ha minimum to par, slik at du slipper å gå med samme par to dager på rad. Best er det om du har tre fire par. Ja, vi snakker selvsagt arbeidssko som er på hele dagen. Kjøp deg et lite lager med innleggsåler. Bytt disse hyppig. Går du mye, er de tynne skinnsålene de selger på økonomisko fine, fordi du ikke "svir" under føttene. Innleggsåler koster tre-fem tiere. Ikke gå for de med kokosfiber og frottélignende stoff. De er fine til korte turer, men er for grove i strukturen til å tråkke på en hel dag. Glatte såler er best, men de må absorbere fukt. Det finnes også såler med aktiv kull, som er det aller beste til å fjerne lukt. De grønne skumgummiliknende sålene som de sier gir deoeffekt, gir det ikke, og du svetter mer på beina av dem. Ok? Bytt sko ofte, la dem få lufte seg lenge mellom hver bruk, gni dem inn med ei eddikfille en gang i uka-annenhver uke, bruk innleggsåler, og skift gjerne sokker i lunsjpausen.
Stinkemiss Skrevet 26. august 2010 #9 Skrevet 26. august 2010 har kjøpt meg en KLENZ - en innretning/maskin som du kan putte skoene i - fjerner bakterier, soppsporer OG vond lukt. Bye bye tåfis! Har norsk hjemmeside. Maskinen bruker nanoteknologi! Så slapp jeg å kaste mange par sko - har ungdommer i hus med skikkelig stinkeføtter.... så dette er kult!
andemor Skrevet 26. august 2010 #10 Skrevet 26. august 2010 Har faktisk hørt om noen som har kutta ut melkeprodukter, og da forsvant fotlukt. Kjerringråd, men noen av de har jo det med å virke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå