Gå til innhold

Tips til små hunderaser?


Cuba

Anbefalte innlegg

Har en annen tråd her også, men lager en om konkrete råd om raser.

Har tittet en del selv, og har egentlig hengt meg litt opp i Bichon Havanais. Virker som en herlig hund som passer for oss.

Har ikke så mange kriterier, men vil gjerne at den røyter så lite som mulig. Kan gjerne børste den litt hver dag, bade den innimellom osv, men ikke en som røyter i bøtter og spann.

Vi bor landlig til og hunden vil få stor boltringsplass på eiendommen, i tillegg til supre turmuligheter. Men vil heller ikke ha en hund som krever laaange turer hver dag.

Den skal helst være liten, som Havanaisen, men kan også være en liten mellomstor type. Om det sa dere noe :fnise:

Kan være interessert i å bruke den i agility og andre morsomme aktiviteter.

Vi har noe, men ikke allverdens hundeerfaring, så regn oss som førstegangseiere.

Forresten! Samboeren har to barn og vi planlegger felles, så bør jo være en som ikke blir lett stresset ang dette.

Men det kommer kanskje mye an på forholdene i oppdretterhjemmet også..!? Kan jo være lurt å finne en oppdretter med egne barn :)

Håper på tips så jeg kan søke opp og lese mer om rasen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar begge to!

Cavalieren har jeg sett på tidligere, veldig fin! Japanese Chin så også veldig fin ut! Har ikke rukket å lese så mye enda, men ser bra ut hittill :jupp:

Hvordan er det med røyting på disse to? Skal prøve å lete det opp selv, men kan jo hende dere rekker å svare her først :gjeiper:

Tar gjerne i mot flere tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i allefall ut at Japaneseren kan røyte ganske kraftig til tider.

Men det er ikke SÅ avgjørende da, om rasen virker perfekt for oss ellers.

Skal absolutt ta den med videre i "studiene" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale deg Papillon på det sterkeste! Kanskje mye fordi jeg har en selv... Men den er liten, røyter lite, kan ha småturer, men oxo laaaange turer om du vil.

Er lite agillity jeg har brukt min til, men det lille jeg har prøvd har han tatt med en gang! Tenk deg en border collie i hodet, men uten stress faktorer! Hehe.

Nå har jeg vært heldig med min, for han bjeffer skjeldent. Han tolererer barn, men er mer glad i de litt store barna, fra rundt 7-8 år og oppover. Tror jeg nok kommer litt av hva han er vant med oxo. :)

Syns hvertfall du skulle undersøke litt om de, jeg mener de er suverene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, Vodecka! De er jo kjempefine og har sett en del på de også!

Skal ta rasen med videre og lese mer om den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk-svensk gårdshund.. :jepp:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.ph...eid=54&rv=1

+ Utrolig gladhund (glad hele tiden), enormt god mot barna, veldig sosial og vil være med familien hele tiden, taklet godt nytt familiemedlem og passet på den lille.. En trygg familiehund!!

- Trenger mye stimuli og kan til tider være vel ivrig..

Vi har en DSG gutt på 2 år, snill som dagen er lang.. Ungene herjer og tøyser med han uten problemer, sønnen på 1 år setter han seg pent på siden av.. :)

Eneste å sette fingeren på er aktivitet, litt for energisk til tider (manglende stimuli?? Lettlært, og elsker den oppmerksomheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en liten hund uten dvergpreg, som er sprek og kvikk og som ikke røyter burde du ta en titt på dvergpinscher. Dette er også en veldig frisk rase med lite sykdom.

At den ikke har dverpreg betyr at den ikke har korte ben, stort hode, lang kropp .. etc, men at den ser ut som en stor hund bare at den er liten :)

Dvergpinscheren kan være med på lange turer, men den blir ikke stresset eller urolig dersom du ikke kan gå lang tur en dag.

Jeg synes iallefall at det er en enorm fordel å kunne ha to hunder uten å måtte børste klærne mine for hår hver dag, støvsuge huset flere ganger i uka, og børste og stelle håret til hundene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Når det gjelder røyting så har jeg en liten kommentar. Såvidt jeg har fått med meg er det mange hunder som røyter mer eller mindre konstant, mens en del raser bare røyter f.eks. 2 ganger i året når årstidene skifter. Dette skjer blant annet med vår lapphund vår og høst, og da faller omtrent all pelsen av :fnise: Det positive med dette er jo at man blir ferdig med røyting, og at det er veldig lett å plukke opp dottene som detter av ;)

Siden jeg personlig liker spisshunder best, så må jeg trekke frem japansk spisshund som en mulig rase for dere. Rasebeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i allefall ut at Japaneseren kan røyte ganske kraftig til tider.

Men det er ikke SÅ avgjørende da, om rasen virker perfekt for oss ellers.

Skal absolutt ta den med videre i "studiene" :P

Jeg ser det som en fordel når hunden er perioderøyter fremfor jevn røyting hele året. Ser ut som jc er en typisk underullsrase, som røyter et par ganger i året og i sammenheng md løpetid. Finnes plenty hjelpemidler som minimerer røytinga; furminator for eksempel. Dessuten er dette en liten hund, så røytinga blir enda mindre merkbar uansett. Så ikke la røyteproblematikk veie særlig tungt er mitt råd, i hverdagen er det ting som kommer til å bety myyye mer for dere.

Hadde det ikke vært for at jc har en fysikk som jeg ikke har sansen for (inntrykt snute) så hadde jeg ikke vært i tvil dersom jeg var ute etter en så liten hund. Gemyttet er fantastisk flott etter hva jeg har erfart og hørt! (kan utdype litt; den er holdt for å være førerorientert, og dermed veldig lett å dressere. Også veldig sosial og med høy stressterskel. Lken og glad i mat. Viktig!)

Personlig er jeg nesten bestemt på en sheltie. Men den trenger en del hodearbeid i tillegg til turer. Gemyttmessig er den ikke like stødig som cavalier og japanese chin for eksempel, mer brukshundpreg og lar seg lettere stresse. Det er jo gjerne noe som går hånd i hånd. Men fin i barnefamilier! Og dessuten går den fint sammen med større raser, det er også litt greit å ta med i berekningen.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med røytingen er ikke viktig altså, men hadde vært en klar fordel. Gruer meg som sagt for å ta med en hund bort hvor vertskapet finner hundehår flere uker i etterkant.

Vi hadde en hund her i en ukes tid som røytet noe helt vanvittig. Det var hundehår overalt hele tiden, uansett hvor mye vi støvsuget og moppet. Helt ekstremt!

Det er en måneds tid siden, så vet ikke om han kan ha vært en perioderøyter jeg. Det kan ha vært pga av at han fikk billig fór der han kom fra også da, for han flasset en del i tillegg.

Men jeg fikk uansett litt "nok" av røytingen :fnise:

Men tar vi etterhvert til oss en liten hund som røyter litt i perioder og man kan begrense det med f.eks foruminator ser jeg ikke på det som noe stort problem egentlig :)

Kjempe mange fine raseforslag dere kommer med. Noen har jeg sett på selv allerede, men kjempefint å få litt personlig erfaring :jupp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har også god erfaring med papillon. Små hunder som faktisk tåler en hel del. Ingen gammeldamehund det her. Samtidig så er det ok dersom det bare blir korte lufteturer av og til.

Sjekk ut denne også: http://www.griffon-norge.com/

Små hunder, aktive, lite røyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes egentlig havanaisen passer helt fint til kriteriene deres jeg :)

Det er det jeg syns også se :fnise:

Men nå har jeg i allefall fått noen andre aktuelle her også da, og vi har nok god tid på oss til å finne ut hva hvilken vi absolutt bør gå for!

Har tenkt sånn at det er perfekt å ta til seg en valp nå som jeg går hjemme hele tiden, men jeg søker jo jobber og litt kjedelig å måtte si nei til en pga jeg har en valp liksom.

Da er det bedre å vente til sommeren, når i allefall en av oss er hjemme :)

Om jeg fortsatt er arbeidsledig om et par måneder er det nok en del vanskeligere å få jobb også (midt på sommeren) så da kan det jo være mer aktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom dere tenker på valp allerede til sommeren vil jeg ikke påstå dere har veldig god tid... :)

Ikke veldig kanskje, men god.. Syns vi har god tid til å finne ut rase jeg. Særlig når vi står igjen med et par-tre aktuelle.

Det er ikke sikkert det blir til sommeren en gang! Det blir når vi har mulighet til å være mye hjemme i lang tid framover og når vi finner et bra kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at dere legger arbeid i å finne den rette rasen for dere! Hadde alle vært så bevisste hvilke behov hunden har / kontra eiers livsstil, så hadde det vært mindre hunder med adferdsproblemer ( derav at hunden ville hatt sitt f.eks. turbehov dekket) og mindre hunder til omplassering / avlivning.

Jeg har selv en Westie - West Highland White Terrier, og synes han er helt topp ;) Godlynt, lærevillig og "fun loving"og er flink til å uttrykke seg. Alltid berett ;) Må børstes og bades gjevnlig, de skal etter rasebeskrivelsen nappes, men jeg tar han til hundefrisør 2 ganger i året, der de kjører igjennom med barbermaskin. Så blir han så fin atte ;)

Vi går mye tur, og ofte dagsturer i fjellet i helgene, noe han elsker, men rasen har jo korte ben, så hvis en ikke gjør dem vant med laaange turer, så har dem ikke behov for annet enn "normale" turer.

Lykke til med valg av valp, du går en kjekk tid i møte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...