Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Jeg er mor og ble fornærmet over at hun antyder at min sønn er så treg at han ikke kan klare den skituren. At hun kan lure er jo greit, men jeg synes begrunnelsen til at hun lurer var merkelig. Sønnen min er en (som nevnt i mailene) meget fysisk aktiv gutt. Det står både i avisen osv. at han er med i konkurranser osv. Jeg synes egentlig det er rart at hun ikke har fått med seg at han er aktiv, hun er jo læreren hans. Jeg har også vært på 2 konferansetimer med denne læreren uten å få noen tilbakemelding på at han er "treg". Han er en snill og pliktoppfyllende elev, så jeg kan ikke tro at hun ikke vil ha han med på grunn av det. Muligens så formulerte hun seg bare klønete, men jeg ble altså fornærmet og lurer litt på hva jeg skal svare henne. Jeg synes også det høres ut som om det er jeg som mener at han skal gå på den turen, grunnen til at jeg sa ja er fordi sønnen min har fryktelig lyst til å være med. Han kom hjem og var lei seg for at han mente det hørtes ut som om læreren ikke trodde at han kunne klare det, han var ganske så fornærmet og hadde reagert kraftig på at læreren var så negativ. Dette var vel tatt opp i klasserommet også, så jeg tror han syntes at det var flaut og ekkelt. Kine Hei. Ser at du har skrevet under på at din sønn klarer å gå langturen på ski. Ungene bør ha litt trening og god utholdenhet på denne turen som er fra vannet og til byen, vel 2 mil. Jeg er litt usikker, for jeg ser hvor lang tid din sønn bruker på de fleste gjøremål. Kanskje det er annerledes hvis det er en fysisk aktivitet, men det er viktig at de voksne bestemmer hva ungene kan klare. Vennlig hilsen lærer Hei! Jeg forstår ikke helt hva du mener med at min sønn bruker lang tid på de fleste gjøremål? Min sønn er en aktiv gutt og trener i svømmeklubben hver uke, han er i bassenget flere ganger i uken og han er også glad i å gå på ski. Jeg tror han har utholdenhet til den turen. Vi gikk f. eks. 1 mil uten stopp sist vi gikk på ski og det var ikke noe problem for han. Om det vil være et meget hurtig tempo på de som går så tror jeg nok at det kan bli slitsomt for han, men jeg så for meg at tempoet på elevene vil variere? Jeg så også for meg at dere vil ha en god matpause underveis? Min sønn skal på svømmestevne i helgen, ellers skulle jeg prøvd å gått den turen med han for å se hvordan det går. Vi skal i alle fall tenke på det å snakke mer om det her hjemme. Jeg kan også muligens bli med på turen om det ville være en fordel. Mvh Kine Hei! Beklager hvis jeg uttrykte meg på en uklar måte. Det er selvfølgelig slik at vi har flere små pauser underveis, og to litt lengere. Elevene vil også gå i ulikt tempo, men vi må likevel ha grupper, slik at vi har kontroll på alle elevene. Når jeg spør om din sønn har utholdenhet til å gå langturen, er det med den bakgrunn og kjennskap jeg har til han gjennom dette skoleåret. Det tar alltid lang tid før han kommer i gang med gjøremål, og "ting tar tid". Han er sjelden ferdig med det han skal i rett tid, og sier selv han har gått lite på ski i år. Men hvis du mener han har vilje og krefter til langturen, skal han selvfølgelig få gå denne turen. Det er også veldig bra hvis du kan være med. Har ikke helt oversikten hvor mange elever som skal gå langturen, men det er alltid bra å være flere voksne. Vennlig hilsen lærer Navnene er fjernet fra gjengivelsen av mailene. -jolie (mod) Endret 31. mars 2009 av jolie
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Blander lærer mellom fysisk aktivitet og jobbing med fag? Slik ser jeg på det ivertfall. Om han så har gått lite på ski år - så er det ikke dermed sagt at han ikke kan være med. Han er aktiv på andre områder og har utholdenheten derifra. Tror jeg hadde svart at din sønn har utholdenhet til denne turen. Har du mulighet og det er ok for Ruben så hadde jeg som mor blitt med på turen, men holdt meg litt i bakgrunnen. Navn fjernet. -jolie (mod) Endret 31. mars 2009 av jolie
Ciara Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Har du endret navn på lærer og elev her, ts? Hvis ikke ville jeg moderert posten kraftig.
Mamma1 Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Herregud, en lærer må da kunne fatte at det er en forskjell på elevenes aktivitet i timene og fysiske styrke/utholdenhet. Jeg hadde nok blitt rimelig forbauset over en slik mail. Endret 30. mars 2009 av Mamma1
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Ciara: Klart, jeg har forandret masse, ikke noe problem
Solskinnsbolla Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Jeg er mor og ble fornærmet over at hun antyder at min sønn er så treg at han ikke kan klare den skituren. At hun kan lure er jo greit, men jeg synes begrunnelsen til at hun lurer var merkelig. Sønnen min er en (som nevnt i mailene) meget fysisk aktiv gutt. Det står både i avisen osv. at han er med i konkurranser osv. Jeg synes egentlig det er rart at hun ikke har fått med seg at han er aktiv, hun er jo læreren hans. Jeg har også vært på 2 konferansetimer med denne læreren uten å få noen tilbakemelding på at han er "treg". Han er en snill og pliktoppfyllende elev, så jeg kan ikke tro at hun ikke vil ha han med på grunn av det. Muligens så formulerte hun seg bare klønete, men jeg ble altså fornærmet og lurer litt på hva jeg skal svare henne. Jeg synes også det høres ut som om det er jeg som mener at han skal gå på den turen, grunnen til at jeg sa ja er fordi sønnen min har fryktelig lyst til å være med. Han kom hjem og var lei seg for at han mente det hørtes ut som om læreren ikke trodde at han kunne klare det, han var ganske så fornærmet og hadde reagert kraftig på at læreren var så negativ. Dette var vel tatt opp i klasserommet også, så jeg tror han syntes at det var flaut og ekkelt. Kine Hei. Ser at du har skrevet under på at din sønn klarer å gå langturen på ski. Ungene bør ha litt trening og god utholdenhet på denne turen som er fra vannet og til byen, vel 2 mil. Jeg er litt usikker, for jeg ser hvor lang tid din sønn bruker på de fleste gjøremål. Kanskje det er annerledes hvis det er en fysisk aktivitet, men det er viktig at de voksne bestemmer hva ungene kan klare. Vennlig hilsen lærer Hei! Jeg forstår ikke helt hva du mener med at min sønn bruker lang tid på de fleste gjøremål? Min sønn er en aktiv gutt og trener i svømmeklubben hver uke, han er i bassenget flere ganger i uken og han er også glad i å gå på ski. Jeg tror han har utholdenhet til den turen. Vi gikk f. eks. 1 mil uten stopp sist vi gikk på ski og det var ikke noe problem for han. Om det vil være et meget hurtig tempo på de som går så tror jeg nok at det kan bli slitsomt for han, men jeg så for meg at tempoet på elevene vil variere? Jeg så også for meg at dere vil ha en god matpause underveis? Min sønn skal på svømmestevne i helgen, ellers skulle jeg prøvd å gått den turen med han for å se hvordan det går. Vi skal i alle fall tenke på det å snakke mer om det her hjemme. Jeg kan også muligens bli med på turen om det ville være en fordel. Mvh Kine Hei! Beklager hvis jeg uttrykte meg på en uklar måte. Det er selvfølgelig slik at vi har flere små pauser underveis, og to litt lengere. Elevene vil også gå i ulikt tempo, men vi må likevel ha grupper, slik at vi har kontroll på alle elevene. Når jeg spør om din sønn har utholdenhet til å gå langturen, er det med den bakgrunn og kjennskap jeg har til han gjennom dette skoleåret. Det tar alltid lang tid før han kommer i gang med gjøremål, og "ting tar tid". Han er sjelden ferdig med det han skal i rett tid, og sier selv han har gått lite på ski i år. Men hvis du mener han har vilje og krefter til langturen, skal han selvfølgelig få gå denne turen. Det er også veldig bra hvis du kan være med. Har ikke helt oversikten hvor mange elever som skal gå langturen, men det er alltid bra å være flere voksne. Vennlig hilsen lærer Du legger ut ganske sensitiv info om din sønn her...Bare en observasjon. Selv synes jeg læreren, som sikkert har rett, bare får gi dere medhold i denne saken-kanskje hun allikevel tar feil. Synes kanskje hun har litt snodige resonnementer: siden har er treg i mange gjøremål, er han ikke nødvendigvis det i alle. Det er nok bedre å ringe til læreren: Å analysere noe ut av skriftlig materiale er dumt og vanskelig-Du kan ta feil og det kan oppstå mer problemer enn nødvendig. Sitat endret. -jolie (mod) Endret 31. mars 2009 av jolie
Ciara Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Ciara: Klart, jeg har forandret masse, ikke noe problem Det er bra
cilja Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Jeg hadde også blitt skikkelig forbauset og fornærmet om jeg hadde fått slike mail fra min sønns lærer. Spesielt hvis den samme læreren ikke hadde gitt uttrykk for at sønnen din var "treg" tidligere. Læreren kan vel ikke nekte sønnen din å være med. For øvrig ville jeg ikke ha svart på mailen, jeg ville ha ringt læreren eller dratt til skolen for å snakke med henne.
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Du legger ut ganske sensitiv info om din sønn her...Bare en observasjon. Selv synes jeg læreren, som sikkert har rett, bare får gi dere medhold i denne saken-kanskje hun allikevel tar feil. Synes kanskje hun har litt snodige resonnementer: siden har er treg i mange gjøremål, er han ikke nødvendigvis det i alle. Det er nok bedre å ringe til læreren: Å analysere noe ut av skriftlig materiale er dumt og vanskelig-Du kan ta feil og det kan oppstå mer problemer enn nødvendig. Hva mener du med at læreren som sikkert har rett? Hun tar feil, det er jeg helt sikker på, jeg er egentlig overrasket over at hun ser min sønn så dårlig som hun gjør. Han er også f. eks. en av klassens raskeste løpere i tillegg til en av de raskeste svømmerne. Om en gutt kan gå 1 mil uten stopp helt uproblematisk, da burde han kunne gå 2 mil med gode pauser også. I tilllegg så er det vanskeligere terreng på den turen vi gikk på 1 mil en det er på klasseturen. Uff, jeg ble negativ til den læreren nå jeg. Ikke er han noen "treg" gutt faglig heller.
Gjest KateW Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Jeg hadde i utgangspunktet vært skeptisk til en lærer som hadde så mange språklige feil. Sorry.... Syns hele saken høres merkelig ut, jeg. Treg med skoleoppgaver, kan derfor ikke gå på ski?
Gjest Bare innom Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 At du er uenig med læreren kan jeg forstå, men at du blir fornærmet skjønner jeg ærlig talt ikke. Jeg har barn selv, og har også selv erfart at lærer og jeg har ulike oppfattelser av barna, fordi vi opplever dem i forskjellige situasjoner. Jeg kjenner barna mine som privatpersoner, og vet hvordan de oppfører seg/oppfattes som barn, barnebarn, venn, hobby-deltakere osv, for det har jeg selv observert, men jeg kjenner dem ikke som elever, og kan ikke si hvordan de er på skolen, utover det jeg får vite fra lærerne. Nå trår læreren ut på fremmed mark, hun vet hvordan barnet ditt er på skolen, men vet ikke hvordan han er på tur... det eneste hun kan bruke for å ta en vurdering er sitt erfaringsgrunnlag fra skolen. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg, i stedet for å få i forsvar og bli fornærmet, spurt meg selv: "hva er det mitt barn gjør på skolen, som får lærer til å tro at han ikke er klar for en så lang tur?" Du vet at han er rask og utholdende, men hva er det som gjør at læreren tviler på hans utholdenhet? Det er helt sikkert noe hun har opplevd på skolen som gjør at hun har det inntrykket.
Malum Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Jeg kan tenke meg at grunnen til at hun spør er at hun vil forsikre seg om at sønnen din er istand til å være med på langtur - fordi de muligens har erfaring med at mange elever vil være med uten at de egentlig har fysiske forutsetninger for å greie det. Jeg har jobbet endel i skolen, og også vært med på skidager. Det har da vært arrangert èn kort og èn lang tur, med påmelding utifra hva elevene greier. Mange vil være med på langtur, men fryktelig mange begynner å klage før man er halvveis på turen, og flere ganger har det endt med at vi har måttet snu fordi mange ikke orker mer. Synd for de som har gledet seg til og er rustet for en langtur. Imidlertid synes jeg kanskje det er litt snodig at hun ser ham som fysisk treg fordi han er sen med å komme igang med ting på skolen. Har hun ikke klassen i gym?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er enig med "Bare innom". Jeg skjønner at en slik e-post ikke er noe hyggelig å få, men læreren har jo ikke sendt den helt uten grunn, og er da ikke ute etter å være ekkel. At din sønn ifølge henne bruker lang tid på de fleste gjøremål, det er jo ikke sikkert at hun her tenker på at han er treg rent faglig (noe som ville vært tåpelig å sammenligne med fysisk aktivitet), men at han f.eks. "suller mye" og bruker veldig lang tid før han begynner på oppgavene han får. Det behøver ikke bety at han mestrer oppgaver hverken fysisk eller faglig dårligere enn andre, men at han putler på med mye og "skal bare" før han setter i gang. Jeg var leder i speideren før, og har endel erfaring med å ta barn med på tur. Enkelte bruker noe helt vanvittig lang tid på å komme seg i gang. Mens alle andre har stått klar til å gå i lange tider så skal de på do både en og to ganger, pakke om sekken, bruke lang tid på å få på seg utstyr, tøyse med de andre...i det hele tatt hale ut tiden i det lengste. Og når vi først kom avgårde skulle de ofte stopper for å se på ting og tulle. Vi så liten sammenheng mellom dette og fysisk form, men dette var stort sett de samme barna som i andre sammenhenger (når vi skulle lære knuter, førstehjelp osv) også var "trege" i den forstand at de heller pratet med de andre og holdt på med andre ting i steden for å sette igang med en gang. Stort sett mestret de både det fysiske og det praktiske/faglige helt greit, men det var litt jobb å få dem med. De ble fort distrahert, noe som gjorde at det var vanskelig å få dem med på ting uten å bruke mye tid på det - og var det noe som tok lang tid å gjennomføre datt de også ofte av lasset underveis. Utholdenheten var ikke helt på topp, noe som jeg ikke tror skortet på formen, men rett og slett at de ble distrahert av andre ting, og hvis de f.eks. kjedet seg litt hadde de problemer med å se verdien av å gjennomføre. Hvis læreren til din sønn har erfaring med at han ofte bruker veldig lang tid på å sette igang med oppgaver og gjerne bruker lang tid pga. utenom-ting når han først er igang også så kan jeg forstå hennes spørsmål. Jeg går ut i fra at det var en kortere tur som var et alterantiv til den lange? På en såpass lang tur så kan det være problematisk for hele gruppen hvis enkelte omtrent må dras igang, og som også lett mister konsentrasjonen og gir opp underveis. Jeg ville ikke blitt fornærmet av en slik henvendelse, men heller prøvd å komme i dialog med læreren for å få vite nærmere hva hun mener med dette.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #14 Skrevet 30. mars 2009 Enig med dere som forklarer hvordan barn kan være trege med å komme igang med ting, uten å være dårlige verken faglig eller praktisk/fysisk. Det barnet foreldrene ser og det barnet læreren ser kan være to svært forskjellige ting. Det husker jeg veldig godt fra da jeg selv gikk på skolen. Hjemme var jeg et normalt barn. Jeg kranglet med søsknene mine, hevdet meg når det trengtes, var aktiv og selvsikker. På skolen var jeg stille, sjenert, tilbakeholden og gikk nærmest i ett med tapeten. Foreldrene mine hadde ikke sett den siden av meg, så det overrasket dem. I klassen min hadde vi flere svært utagerende gutter. En av de verste av dem var "Per". Foreldrene til Per kunne ikke skjønne at han laget så mye trøbbel på skolen, for hjemme var han jo et stille og rolig englebarn som alltid gjorde som han fikk beskjed om. De trodde ikke på lærerne før elevene begynte å bekrefte oppførselen hans overfor dem. Så husk nå at vi alle har våre roller, og den rollen din sønn spiller på skolen kanskje er en ganske annen enn den han spiller på hjemmebane. Istedet for å gå i forsvar så kan du jo prøve å finne ut hva som får læreren til å tenke om sønnen din sånn som hun gjør.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er enig med "Bare innom". Jeg skjønner at en slik e-post ikke er noe hyggelig å få, men læreren har jo ikke sendt den helt uten grunn, og er da ikke ute etter å være ekkel. At din sønn ifølge henne bruker lang tid på de fleste gjøremål, det er jo ikke sikkert at hun her tenker på at han er treg rent faglig (noe som ville vært tåpelig å sammenligne med fysisk aktivitet), men at han f.eks. "suller mye" og bruker veldig lang tid før han begynner på oppgavene han får. Det behøver ikke bety at han mestrer oppgaver hverken fysisk eller faglig dårligere enn andre, men at han putler på med mye og "skal bare" før han setter i gang. Jeg må innrømme at jeg tenkte "Albert Åberg" (skal bare....) da jeg leste det læreren skrev til mor. Enig med dere som forklarer hvordan barn kan være trege med å komme igang med ting, uten å være dårlige verken faglig eller praktisk/fysisk. Det barnet foreldrene ser og det barnet læreren ser kan være to svært forskjellige ting. Det husker jeg veldig godt fra da jeg selv gikk på skolen. Hjemme var jeg et normalt barn. Jeg kranglet med søsknene mine, hevdet meg når det trengtes, var aktiv og selvsikker. På skolen var jeg stille, sjenert, tilbakeholden og gikk nærmest i ett med tapeten. Foreldrene mine hadde ikke sett den siden av meg, så det overrasket dem. I klassen min hadde vi flere svært utagerende gutter. En av de verste av dem var "Per". Foreldrene til Per kunne ikke skjønne at han laget så mye trøbbel på skolen, for hjemme var han jo et stille og rolig englebarn som alltid gjorde som han fikk beskjed om. De trodde ikke på lærerne før elevene begynte å bekrefte oppførselen hans overfor dem. Så husk nå at vi alle har våre roller, og den rollen din sønn spiller på skolen kanskje er en ganske annen enn den han spiller på hjemmebane. Istedet for å gå i forsvar så kan du jo prøve å finne ut hva som får læreren til å tenke om sønnen din sånn som hun gjør. Akkurat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå