Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ringte fastlegen i dag, og fikk beskjed om at babyen ikke skulle ha noe melk overhodet. Så lenge vi fortsatte å gi mme og grøt med melk i så ville han ikke bli bedre!! Herregud:( Noen som har noen tips til hva jeg kan gi som det ikke er melk i? Hun snakket om en risgrøt som var uten melk, men jeg har lett etter risgrøt og ikke greid å finne det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Gutten vår hadde omgangssyke for noen uker tilbake, og vi gav bare kokt vann som drikke. Til mat fikk han kun litt loff de første dagene, samt litt banan, men var svært lite han ville ha.(han er litt eldre enn din da, 15 mnd) Melk skal man ikke ha, nei. Da forlenger du prosessen veldig. Vi blandet litt blåbærsaft i det kokte vannet etterhvert. Blåbær skal jo virke stoppende. Han hadde oppkast i to dager og diare i 1uke. Alt rant rett igjennom alt av klær og bleier. Helt ille! Og hanble så tynn på den uka... Men er i sin gamle form nmå da. Lykke til og god bedring!!

Skrevet

MIn sønn er jo ikke akkurat baby, men vi blandet blåbær i grøten han fikk, og han fikk spise det utenom.. Hjalp på magen det altså...

Men kommer kanskje litt an på hvor gammel barnet ditt er.

Skrevet

Rådene du fikk er for såvidt riktige... MEN, en ting legen din tydeligvis ikke tenkte på er at babyer skal ha det du får i dem. Brystbarn skal ammes og da regner jeg med at det betyr at barn som får MME skal ha dette... Gjerne vann i tillegg hvis han drikker det. Ikke tenk så mye på grøten, det er væske som er viktig å få i gutten din. Gi små mengder ofte, og følg med på allmenntilstanden. :)

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Rådene du fikk er for såvidt riktige... MEN, en ting legen din tydeligvis ikke tenkte på er at babyer skal ha det du får i dem. Brystbarn skal ammes og da regner jeg med at det betyr at barn som får MME skal ha dette... Gjerne vann i tillegg hvis han drikker det. Ikke tenk så mye på grøten, det er væske som er viktig å få i gutten din. Gi små mengder ofte, og følg med på allmenntilstanden. :)

Dette stemmer ikke. Har man omgangssyke, tåler ikke magen melk. Du blir verre og forlenger sykdommen. Det fører jo bare til at man kaster det opp, og gjør ingen som helst nytte. Kokt vann er ofte det eneste kroppen klarer å ta til seg. Jeg ville ihvertfall aldri drukket melk om jeg hadde omgangssyke. (Brystmelk er noe annet enn morsmelkerstatning, og tåles ofte godt av syke babyer)

Skrevet

Du er voksen, dette gjelder en baby... Rådene jeg kom med er hentet fra råd utarbeidet for legevakt, det er ikke tatt ut fra det blå og hva jeg ville og ikke ville gjort. Melk er ikke så ille som man trodde før...

Skrevet

Risgrøten har de hatt på de fleste butikkene vi var på da snuppa her var liten. Den går fra 4 mnd og ser sånn ut :)

Håper dere blir bedre snart, omgangssyken er noe herk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber også på legevakt, og er ikke helt enig med Inazone. Ville forsøkt farris blandet med eplejuice. Da får han i seg både sukker, salt og veske, og det minsker faren for dehydrering. Det viktigste er at barn får i seg væske, ikke nødvendigvis mat. Ellers pleier jo omgangssyke å gi seg relativt raskt, sånn ca en uke, selv om det føles lenge mens det står på.

Gjest gjest 12.30
Skrevet

Glemte å si en ting som er veldig viktig, du må ikke gi for mye drikke om gangen! Da er det lettere at alt kommer i retur. Gi lite og hyppig drikke, så er det lettere at han beholder det som kommer ned, da blir det ikke så mye for magen på en gang.

Skrevet

Det står jo "skummetmelkpulver" på denne risgrøten også?

Nå har vi kjøpt blåbærsaft fra helsekosten, gulrotpuré, farris, eplemost og risgrøt fra 4 mnd. Takk for engasjementet folkens!

Han er litt sutrete i dag, og jeg er veldig klar for at han skal bli bedre nå stakkar:(

Skrevet

Babyen har vært sutrete i dag, og det er jeg ganske sikker på at er fordi han har vært sulten!! :( Det er ikke noe koselig da. Han er vant til å spise store porsjoner med grøt + 150 ml mme til hvert måltid, og nå har han fått grønnsakspuré og 4 mnds grøt med vann... Han er flink til å spise da, det er ikke vanskelig å få i han mat liksom. Har fått i han en god del væske i dag. Han har ikke kastet opp i dag!! men hatt 1 sånn diarébleie..

Skrevet

Vår lille jente hadde kraftig omgangssyke for noen måneder siden. Alt vi ga henne kom opp igjen, i tillegg til at hun hadde diare. Hun begynte å bli veldig slapp og dehydrert. Rådet vi fikk fra legen var å gi henne morsmelk med skje eller sprøyte, 2 ml hvert 5 minutt. Dette holdt vi på med i mange timer. Slitsomt, men hun klarte å holde på melka når det kom i så små mengder, og hun kviknet til igjen etterhvert.

Tror det er uenighet om dette med melk og omgangssyke. Følgende er sakset fra barnelegene.no:

Skal barnet unngå melk og melke produkter? Dette er et debattert tema. ESPGHAN mener at det trenger man ikke. Nyere forskning har vist at den inntoleransen man så til melkesukkeret (laktose) etter eller i forbindelse med omgangssyke har avtatt. Nå mener man at det er kun 2% som får dette problemet. Derfor er det rimelig å fortsette med melk som før, men dersom man observerer økende oppkast tendens eller diaré i forbindelse med melk, bør man redusere melkeinntaket eller gå over på en melke fri diet.
Skrevet

huff, jeg har en baby som bare skriker nå og ikke klarer å sovne. Han har jo fått grøt, fruktmos og vann, men jeg tror han er sulten. Prøver med en liten flaske jeg altså. Blir det noe verre så får det bli med den ene. Føler meg som en barnemishandler her!!!

Skrevet

Heisann!!

Mitt tips til drikke er å koke velling på lettkokte havregryn eller havremel og vann. Sil av vellingen gjennom et kaffefilter og tilsett en ørliten klype salt og 1 ts sukker pr dl avsilt væske. Væsken blir faktisk litt melkeaktig.

Jeg har veldig god erfaring med dette hos mine barn. Det er næringsrikt, smaker godt og det gjør veldig godt for magen.

Husk at grynene og melet skal barnet ikke spise når det har diare.

Skrevet

Nå har jeg vært så dårlig de siste dagene at pappaen har tatt seg av bebisen. Han kastet ikke opp i hele går, men i dag kastet han opp under mating igjen. Pappaen sa at han nok dytta i han litt for mye mat da det skjedde :/ Men eller ingen oppkast siden i går altså. En liten diarébleie på morraen i dag også.

Føler fortsatt jeg sliter med å få i han nok mat fordi jeg har for lite å tilby han. En baby på 9 mnd blir jo ikke mett av utvannet risgrøt og gulrotmos... Er også vanskelig å få i han drikke da han ikke drikker mer enn et par slurker av gangen når det er annet enn melk på flaska. men har supplert med litt på teskje.

Skrevet (endret)

ok, folkens. Dere må hjelpe meg nå. Babyen er kjempesulten!! Han gråter stakkars. Han blir helt vill når han ser flaska, men hvis det er vann eller noe annet på den avviser han den tvert og skriker. Han blir også helt vill og roper og strekker seg etter grøtbollen, men når det er utvanna risgrøt så er det samme reaksjon som med flaske. Han gråter når han får det i munnen rett og slett.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre her jeg. Er melk og grøt helt uaktuelt? barnet sulter jo!

Endret av Rafi
Skrevet

Jeg hadde nok prøvd meg på melk og litt tynn grøt hvis han virker sulten. Aldri om jeg hadde klart å sulte ungen min... :kose:

Gjest Gjest
Skrevet

Du må nesten bare prøve litt da. Hvis babyen er sulten, er den ikke SÅ dårlig. Mine barn har aldri gitt uttrykk for at de vil ha mat når de har omganssyken. Hadde prøvd med litt grøt og litt melk jeg. Kommer alt opp igjen, får du heller tenke nytt igjen. Lykke til!

Skrevet

Ja, arwen, jeg har nå gitt både 8mnds grøt og en liten flaske og har en glad og fornøyd baby ved siden av meg. Jeg ringte legevakta igjen nå, og den dama jeg prata med nå sa at jeg fint kunne gi NAN og hvilken som helst grøt.

hm.

Han har kastet opp 1 gang på totalt 2 døgn og hatt én diarébleie. Så det blir jo lett å se om det skulle bli noe verre nå som jeg begynner med melk igjen. En annen ting er at nå har dette pågått såpass lenge at dersom det blir verre så reiser jeg rett til legen med han.

Jeg oppdaga at bleia omtrent hang og slang rundt magen hans i sta :gråte: stakkar gutten min!!!

Skrevet

Så bra at han spiser :) Datteren min spiser ingenting når hun er syk og det er skikkelig slitsomt det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...