Gå til innhold

Søndagsmiddag fra helvete


Rabiat

Anbefalte innlegg

Idag bomma jeg grusomt på søndagsmiddagen. God stemning blei til kaos.

Hva skal man egentlig lage på søndager i moderne familier?

Innlegget er endret iht reglene,

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag bomma jeg grusomt på søndagsmiddagen. God stemning blei til kaos.

Hva skal man egentlig lage på søndager i moderne familier?

Man kan vel lage absolutt hva som helst :)

Leit å høre at middagen ikke ble som forventet, men det var vel neppe verdens undergang.

sitat endret

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eithne

Nja til unger går det ikke alltid an å lage hva som helst ;) her er det Fiskepudding og Fiskekaker som er stor hit i familien. Når det er helg skal vi kose oss og da får ungene ofte lov til å bestemme (de er 4 og 6).

Bare å prøve igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var ganske så fornøyelig lesing, og det minnet en smule om den gangen jeg lagde lungemos til middag og presenterte det som en delikatesse. For å si det mildt så slo det ikke an. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man egentlig lage på søndager i moderne familier?

Pasta, pizza, gryterett, taco, fiskeboller i hvitsaus, kjøttkaker, tomatsuppe (eller annen suppe), pølsegrateng.. Er dette noe som kunne passet? :)

Edit: eller skikkelig bondeomelett med poteter, pølser osv? Unger liker ihvertfall pølser, og nå trenger ikke pølser være så gæli usunnt heller.

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta, pizza, gryterett, taco, fiskeboller i hvitsaus, kjøttkaker, tomatsuppe (eller annen suppe), pølsegrateng.. Er dette noe som kunne passet? :)

Jepp...masse som passer. Men nå hadde jeg vel et visst behov for å være nytenkende....begynner å gå litt i loop om du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp...masse som passer. Men nå hadde jeg vel et visst behov for å være nytenkende....begynner å gå litt i loop om du skjønner...

Quinoa, har du smakt det? Vanvittig godt, lett fordøyelig, og veldig sunt. Passer godt sammen med f.eks kylling.

Du har jo også couscous, men dette er ganske smakløst med mindre man bruker godt med krydder/sitronsaft. Dattra til ei venninne elsker dette. Kan fint brukes som salat også, eller spises varmt.

Eks:

Kok opp couscous eller quinoa, kryddre med litt salt og pepper. Ta en grillet kylling og del opp kjøttet i biter, stek f.eks paprika eller hva enn dere liker av grønnsaker i en panne, tilsett kylling og den ferdige couscousen, og klem saften av en sitron over. Godt å røre inn pesto også, for den som liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eithne

Hva med å lage Tapas?? Det var en stor hit her. laget små kjøttbokker, marinerte reker, chilli pølser, kokte ris - vel det står på fantasien dette :) Ungene digga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var riktig så fornøyelig lesning, jeg. Og hvem har ikke gjort tabben med chili... .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til saken. Jeg har store barn og er så inderlig lei fiskeboller og spagetti i kjøttsaus og lasagne og kjøttkaker og ... Har bare sagt i fra at nå bør vi utvide menyen og siden jeg lager mat så er det jeg som tester ut. Sønnen er veldig diplomatisk. Joda mamma, det var godt, men kanskje litt sterkt? :fnise: Der har jeg hatt i en hel chili. Samtidig er poden glad i wok og han som overhode ikke spiser grønnsaker. Like vanskelig er det å tilfredstille to barn som liker ulike ting.

Stå på og presenter nye retter. Noe blir ikke godt mottatt, men så plutselig har familien fått en ny yndlingsrett.

Endret av jolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Morsom lesning!

Chili, been there, done that. Samme effekt forøvrig med en mengde matvarer som er sterke...

Og ja, de forbaska glassende ser spennende ut, men heeelt umulig å dosere! Enten smaker det ikke noe (jmf peanuttsaus jeg skulle ha i wok en gang) eller så sterke at ja - barnemishandling beskyldning ligger i nær fremtid.

Tips: Kjøp chilli og garam masala i krydderboks. Da kan du smake underveis og få det passe sterkt! :)

Men å vaske hender før tissing/øye-kontakt gjelder i høyeste grad fremdeles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quinoa, har du smakt det? Vanvittig godt, lett fordøyelig, og veldig sunt. Passer godt sammen med f.eks kylling.

Du har jo også couscous, men dette er ganske smakløst med mindre man bruker godt med krydder/sitronsaft. Dattra til ei venninne elsker dette. Kan fint brukes som salat også, eller spises varmt.

Eks:

Kok opp couscous eller quinoa, kryddre med litt salt og pepper. Ta en grillet kylling og del opp kjøttet i biter, stek f.eks paprika eller hva enn dere liker av grønnsaker i en panne, tilsett kylling og den ferdige couscousen, og klem saften av en sitron over. Godt å røre inn pesto også, for den som liker det.

Jess! DER har vi en middagsidè det var sus over Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til saken. Jeg har store barn og er så inderlig lei fiskeboller og spagetti i kjøttsaus og lasagne og kjøttkaker og ... Har bare sagt i fra at nå bør vi utvide menyen og siden jeg lager mat så er det jeg som tester ut. Sønnen er veldig diplomatisk. Joda mamma, det var godt, men kanskje litt sterkt? :fnise: Der har jeg hatt i en hel chili. Samtidig er poden glad i wok og han som overhode ikke spiser grønnsaker. Like vanskelig er det å tilfredstille to barn som liker ulike ting.

Stå på og presenter nye retter. Noe blir ikke godt mottatt, men så plutselig har familien fått en ny yndlingsrett.

Enig! Det er viktig for ungene og at man varierer. Men denne syntes jeg også var altfor sterk. Det var strengt tatt ikke spiselig.

Uansett. Å variere med flere, og kanskje nye typer grønnsaker er jo også viktig.

Ser det er mye nye spennende grønnsaker i hyllene nå.

Wok er spennende. Og der er det jo også utrolig mange spennende smaker å kjøåe i pose for å legge i.

Endret av jolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er wok og couscous hyppig i bruk.

Couscous er slett ikke kjedelig hvis man blander i sitronsaft og ulike (gjerne rå) hakkede grønnsaker. Jeg bruker gjerne paprika, sukkererter og hakket koriander. Kan brukes til både kylling, fisk etc.

Og wok kan varieres i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag bomma jeg grusomt på søndagsmiddagen. God stemning blei til kaos.

Hva skal man egentlig lage på søndager i moderne familier?

:skratte: Dette var rett og slett ganske morsomt!

sitat endret

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Har ingen erfaring med barn på din alder, men vil anbefale noen av bøkene til Jamie, særlig hjemme hos. Maten er enkel, men super god og kan være søndagsmiddag som supertirsdag. Vi er blitt hekta på carbonaraen med squash. Ellers er vårruller kjempegodt, og noe hele familien kan lage sammen. Jacob's på Holtet har også matkurs for barn, så kan barna få svinge opp med middag hjemme.

Søndagsmiddag kan være så mye mer enn stek, det kan være innebakte horn medbrakt på skogtur eller utekonsert, grilla pølser i parken, hjemmelagde club sandwicher på minigolfen. Andre alternativer hjemme er paella-inspirert rispanne (skal mye til å bomme på denne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med barn på din alder, men vil anbefale noen av bøkene til Jamie, særlig hjemme hos. Maten er enkel, men super god og kan være søndagsmiddag som supertirsdag. Vi er blitt hekta på carbonaraen med squash. Ellers er vårruller kjempegodt, og noe hele familien kan lage sammen. Jacob's på Holtet har også matkurs for barn, så kan barna få svinge opp med middag hjemme.

Søndagsmiddag kan være så mye mer enn stek, det kan være innebakte horn medbrakt på skogtur eller utekonsert, grilla pølser i parken, hjemmelagde club sandwicher på minigolfen. Andre alternativer hjemme er paella-inspirert rispanne (skal mye til å bomme på denne).

Noterer så blekket spruter her. Har unger på 7 & 11, og matkurs er kjempebra. Vi de liker begge å hjelpe til på kjøkkenet og den gleden er det jo all god grunn til å backe opp under all den tid de har meninger om mat.

Forøvrig mange gode tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...