lille_mei Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Hva skal jeg gjøre med det? Blir så frustrert. Nå har vi holdt på med maten i nærmere 50 min... Noen forslag til hvordan vi kan løse dette?
Gjest imli Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Hvor gammel er ungen da? Og hva er det hun spiser sent? Brødskiver, grøt, middag, alt mulig?
cogito Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Er ho ordentleg sulten når du gir henne mat? Har ho god appetitt når ho et? Eller blir ho fort lei? Det går an å setje ei grense for kor lang tid du orker å bruke på måltidet, f.eks. 15-20 minutt? Så lar du ho ete det ho vil i løpet av den tida. Blir ho sulten igjen etter kort tid, kan du kanskje gje henne litt frukt som mellommåltid.
lille_mei Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2009 Hvor gammel er ungen da? Og hva er det hun spiser sent? Brødskiver, grøt, middag, alt mulig? Hun er 4 år og spiser kvelsmaten sin veeeldig sent. Det er brødmat.
lille_mei Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2009 Er ho ordentleg sulten når du gir henne mat? Har ho god appetitt når ho et? Eller blir ho fort lei? Det går an å setje ei grense for kor lang tid du orker å bruke på måltidet, f.eks. 15-20 minutt? Så lar du ho ete det ho vil i løpet av den tida. Blir ho sulten igjen etter kort tid, kan du kanskje gje henne litt frukt som mellommåltid. Ja, hun er sulten og har god appetitt. Hun er interessert i maten, men bruker så uendelig lang tid på å tygge. Har delt skiven i biter for at hun skal få mindre biter. Virker som om bitene vokser i munnen og at hun må skylle ned med jucie. Men det kan hun jo heller ikke drikke så mye av, for da står hun bare opp og må tisse.
Gjest Miley Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 (endret) Så på tv en gang et triks som virket ok. De forklarte ungen at et måltid tar 20min eller hva du synes er ok. Så satte de to flasker fra hverandre og forklarte at når disse to møter hverandre er det gått 20 min. Hvert femte minutt eller noe flyttet de flaskene nærmere hverandre slik at jenta så at tiden gikk. Hun ble veldig flink etterhvert. (Og ja, jeg forklarer dårlig ) edit:skrivefeil Endret 30. mars 2009 av Miley
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #7 Skrevet 29. mars 2009 Ja, hun er sulten og har god appetitt. Hun er interessert i maten, men bruker så uendelig lang tid på å tygge. Har delt skiven i biter for at hun skal få mindre biter. Virker som om bitene vokser i munnen og at hun må skylle ned med jucie. Men det kan hun jo heller ikke drikke så mye av, for da står hun bare opp og må tisse. Har hun tørt pålegg på skiven da? Husker fra jeg var liten selv, enkelte brødmåltid kunne ta en halv evighet. Moren min trodde jeg gjorde det for å demonstrere, men det var faktisk fordi det var så utrolig tørt å tygge at jeg hadde store vanskeligheter med å svelge. Jeg har alltid trengt mye drikke til maten for å få det ned, særlig tørr mat, og maten gikk mye lettere ned etter jeg regulerte drikkingen selv Om det er tørr mat hun sliter med, kanskje hun kan spise tidligere på kvelden slik at hun kan drikke med maten og tisse før hun legger seg?
Gjest hh Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Mitt barn har ofte spist veldig sent. Jeg har latt ham få den tiden han trenger så lenge jeg ser at han faktisk er interessert i maten og sulten. Følte det ble mer et problem da han ble så stor at vi satt hele familien og spiste middag sammen. Da satt jeg en stund etter at alle andre var ferdige og så fikk han bare sitte alene. Det finnes en grense for hvor lenge det er ok å sitte ved bordet.
Leanne Skrevet 29. mars 2009 #9 Skrevet 29. mars 2009 er det bare når hun spiser kveldsmat hun bruker så lang tid eller er det ved alle brødmåltider? Kanskje havregrøt kan være et alternativ til kveldsmat?
lille_mei Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. mars 2009 tusen takk for mange svar! Det er vist brødmat generelt. Nå spiser vi frokost. Går ikke ned da heller... Men så er hun syk og nå. Så teller jo det i tillegg. Skal prøve med grøt i kveld for å se om det blir bedre da. Er helt enig med at det faktisk finnes en grense på hvor lenge det er greit å sitte ved bordet.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 Hvis dette bare dreier seg om brødmat (og eventuelt også grøt/frokostblanding), ville jeg begynt å tenke på allergi.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har alltid hatt problemer med brødmat, særlig hvis brødet er en dag gammelt eller eldre (som selvsagt er normalt å spise). Det er som du sier. det vokser i munnen og jeg får det liksom ikke helt ned. Det går jo mye bedre nå enn da jeg var liten, men jeg husker ennå frokostene på barneskolen hvor jeg satt og kjempet med én brødskive mens foreldrene mine rakk å dusje begge to, lese avisen, spise frokost, smøre matpakke og gå på jobb.
Gjest hh Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 Grøt er å anbefale at du prøver. Gutten min fikk det til frokost i mange år og da forsvant maten kjapt. Prøvd deg fram når det gjelder ulike typer grøt. Er det havregrøt så lag den ikke så tykk. Barnegrøt for barn over 12 mnd kan også testes ut.
lille_mei Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 31. mars 2009 Jepp, da ble vel jeg kåret til ukens værste mor... Var hos legen igår og fikk konstatert halsbetennelse på gullet.... I dag skal jeg til legen av samme grunn for nå vokser maten i min munn også......
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 Trodde det var noe som hadde vedvart jeg. Ikke bare vart ei uke. Greit å skrive det neste gang da. Du får nemlig forskjellige svar ut fra tidsperspektivet.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #16 Skrevet 1. april 2009 Jepp, da ble vel jeg kåret til ukens værste mor... Var hos legen igår og fikk konstatert halsbetennelse på gullet.... I dag skal jeg til legen av samme grunn for nå vokser maten i min munn også...... Men for å trøste litt da; Rollen som ukas verste mor kan vi dele (eller jeg tar hovedrollen- du kan stille som reserve) ! Mitt barn (som sin mor) er av typen som hoster stygt til hun kaster opp, selvom formen ellers er grei (KUN hoste, ingen andre sykdomstegn). Derfor sendte jeg barnet på skolen i går, tiltross for at det hadde "hostekastet" opp kvelden i forveien. Og det gikk jo som det måtte gå; noen timer senere ringer de fra skolen- barnet har kastet opp to ganger og må hentes. (Og for kritikere; Ja, jeg vet om etdøgnsregelen- men barnet har somsagt denne hosten hver gang det er forkjølet- jeg har det selv. Barnet kastet ikke opp noe mer- men vi har vært hjemme i dag for sikkerhetsskyld)
lille_mei Skrevet 2. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 2. april 2009 Trodde det var noe som hadde vedvart jeg. Ikke bare vart ei uke. Greit å skrive det neste gang da. Du får nemlig forskjellige svar ut fra tidsperspektivet. Hun har vært dårlig til å spise. Men nå toppet det seg jo bare for hver dag...
lille_mei Skrevet 2. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 2. april 2009 Men for å trøste litt da; Rollen som ukas verste mor kan vi dele (eller jeg tar hovedrollen- du kan stille som reserve) ! Mitt barn (som sin mor) er av typen som hoster stygt til hun kaster opp, selvom formen ellers er grei (KUN hoste, ingen andre sykdomstegn). Derfor sendte jeg barnet på skolen i går, tiltross for at det hadde "hostekastet" opp kvelden i forveien. Og det gikk jo som det måtte gå; noen timer senere ringer de fra skolen- barnet har kastet opp to ganger og må hentes. (Og for kritikere; Ja, jeg vet om etdøgnsregelen- men barnet har somsagt denne hosten hver gang det er forkjølet- jeg har det selv. Barnet kastet ikke opp noe mer- men vi har vært hjemme i dag for sikkerhetsskyld) Off, stakkar jenta. Ikke noe greit det der. Og stakkar mor. Jeg synes ikke det er noen lett rolle den morsrollen.,
Helene Skrevet 2. april 2009 #19 Skrevet 2. april 2009 Du trenger en Jentungen min hadde samme problem da hun var liten. Hun spiste veldig sent ved bordet, noe barnehagen også la merke til. Og hun hadde halsbetennelse flere ganger. Vi gikk til legen og fikk sjekket mandlene hennes. Det viste seg at hun hadde store falske mandler, de ligger bak nesen og gjør at man nesten ikke får puste normalt. Da blir det veldig vanskelig å spise. Hun våknet også om natten og var mye tørst og drakk vann. Hun ble operert og etterpå fikk jeg et nytt barn i huset. Brødskivene gikk ned på halve tiden. Og så kranglet jeg aldri om skorpen, den skjærte jeg bort etter hennes ønske. Fant ut at det finnes viktigere ting å krangle om
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Ta henne med til legen! Det kan være halsbetennelse! Haha! Du er ikke verdens verste mor. Slapp av, det går greit! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå