Soon Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Vi har nå ett brunt hus, med hvite takrenner og rød takstein. Til våren/sommeren skal vi male huset hvitt. Kjøpte huset nå nylig, og på baksiden har de byttet takrenner til sorte, men de forran er hvite men stygge/gamle så de skal skiftes. Men er det noe fint med sorte takrenner, når huset blir hvitt og taket er rødt?? Og er det noen som vet om det er forskjell i pris på takrenner utfra farge? Vet også at de hvite ser fort mer møkkete ut da.... Noen som har råd/tips?
Soon Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2009 Tror jeg hadde valgt sink til hvitt hus. Hvorfor? Bare lurer altså... Blir ikke de fort rustne/grønne???
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Nei, de holder seg sånn i "fargen" hele tiden. Hvorfor? Nå har jeg ikke tenkt det så nøye gjennom (det er din oppgave ), så derfor skrev jeg tror, men jeg tror altså at det kan bli fint. Hvitt metall liker jeg ikke i det hele tatt, det blir så feil farge i forhold til materialet. Nå begynner Himmelblå, må stikke. Kan du ikke google litt etter bilder. Icopal er en av leverandørene du kan sjekke.
Gjest Elastica Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Vi har takrenner i aluminium til hvitt hus med rød takstein. Det ser fint ut. Siden vi har et gammelt hus i vernesone i byen, var det regler for hva slags takrenner vi kunne ha. Både aluminium og sink var godkjente materialer. Jeg tror imidlertid sink er hakket finere, men husker ikke grunnen til at vi monterte aluminium.
Soon Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2009 Okei...skal se om jeg ser noen hus/bilder av hus som har de forskjellige variantene... Vet iallefall at det ikke blir svart... Men takk for råd iallefall
Soon Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2009 Fant et kult program på Icopal sine sider, hvir man junen velge hustype, farge på vegg, farge på tak og på takrenner. Syns hvit så finest ut, så da blir det nok det
Suzy Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har hvitt hus med rødt tak og skal bytte til svarte takrenner i år - men det er jo smak og behang dette som alt annet, så følg magen du
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Fant et kult program på Icopal sine sider, hvir man junen velge hustype, farge på vegg, farge på tak og på takrenner. Syns hvit så finest ut, så da blir det nok det Fint du fant noe nyttig på de sidene. Er gjerne lettere å bestemme seg når man får se bilde/tegning. Jeg vil likevel anbefale deg å ta et tur på et byggvarehus og se på de hvite takrennene. Jeg vil også anbefale deg å undersøke alt det negative om hvite takrenner. Ikke for at du skal ombestemme deg, men for å finne ut om det faktisk finnes noe som du burde ta høyde for. Det er mye jobb og koster en del penger å skifte takrenner, derfor er det viktig at alle forhold er tatt i betraktning før man bestemmer seg. Kanskje ta en telefon til den avdelingen hos Icopal som driver med takrenner, og spørre dem om de vet om noe negativt ved å velge hvite. Det lønner seg alltid å ringe rett til produsentene for å få svar på de spørsmålene man måtte ha. På byggvarehusene er gjerne produktkunnskapen litt begrenset. Icopal er hyggelige folk, de hjalp meg med det jeg lurte på.
Soon Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2009 Fint du fant noe nyttig på de sidene. Er gjerne lettere å bestemme seg når man får se bilde/tegning. Jeg vil likevel anbefale deg å ta et tur på et byggvarehus og se på de hvite takrennene. Jeg vil også anbefale deg å undersøke alt det negative om hvite takrenner. Ikke for at du skal ombestemme deg, men for å finne ut om det faktisk finnes noe som du burde ta høyde for. Det er mye jobb og koster en del penger å skifte takrenner, derfor er det viktig at alle forhold er tatt i betraktning før man bestemmer seg. Kanskje ta en telefon til den avdelingen hos Icopal som driver med takrenner, og spørre dem om de vet om noe negativt ved å velge hvite. Det lønner seg alltid å ringe rett til produsentene for å få svar på de spørsmålene man måtte ha. På byggvarehusene er gjerne produktkunnskapen litt begrenset. Icopal er hyggelige folk, de hjalp meg med det jeg lurte på. Jepp, vi kommer til å forhøre oss litt ang fargene hos leverandører før vi kjøper og bestmmer oss ja
hufsa! Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Heia,enig i at hvitt hus,røde takstein så er hvite takrenner finest men fy f..de ser ikke ut iløpet av kort tid.Var akkurat i ett byggefelt der vennina mi bor.Ho har sorte og de andre naboene har hvite,husa er bygget samme år.De hvite så ut som de var 30 år gammle og ho sine like fine!!De var svarte og fulle av grønske og dritt og de får ikke dritten av så de blir hvite igjen.
Soon Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 31. mars 2009 Heia,enig i at hvitt hus,røde takstein så er hvite takrenner finest men fy f..de ser ikke ut iløpet av kort tid.Var akkurat i ett byggefelt der vennina mi bor.Ho har sorte og de andre naboene har hvite,husa er bygget samme år.De hvite så ut som de var 30 år gammle og ho sine like fine!!De var svarte og fulle av grønske og dritt og de får ikke dritten av så de blir hvite igjen. Hmm, det er akkurat det jeg er redd for... Men har sett flere hus rundt her omkring som har hvite takrenner, og de fleste ser ikke så aller værst ut. (men nå vet jo ikke jeg alderen på de heller da). Men, noen som vet om det finnes spesielle produkter man kan ha på hvite takrenner for å unngå grønske/skitt? Eller må man spyle de hver vår liksom...? Blir jo isåfall litt jobb da....
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Hmm, det er akkurat det jeg er redd for... Men har sett flere hus rundt her omkring som har hvite takrenner, og de fleste ser ikke så aller værst ut. (men nå vet jo ikke jeg alderen på de heller da). Men, noen som vet om det finnes spesielle produkter man kan ha på hvite takrenner for å unngå grønske/skitt? Eller må man spyle de hver vår liksom...? Blir jo isåfall litt jobb da.... Ja, ikke skaff deg mer jobb enn nødvendig. det er mer enn nok med vedlikehold og utgifter på hus som det er, om man ikke skal velge løsninger som skaffer dere unødvendig mye jobb. Når du ringer leverandørene, så spør dem om det er noen grunn til at du bør holde deg unna hvite takrenner. De vil også vite om det eventuelt finnes noe du kan påføre rennene så de holder seg pene lenger. Jeg vil tro du kan holde dem pene lenger ved å spraye dem med husvask og børste litt og spyle av med vann, men gidder du det hvert år? Er nok det du må tenke på nå, hva gidder du å gjøre år etter år etter år. Nå kan dere jo alltids bytte hvis dere ser at det blir mye vedlikehold, men som jeg skrev lenger opp, så er jo ikke takrenner gratis heller.
Soon Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 31. mars 2009 Ja, ikke skaff deg mer jobb enn nødvendig. det er mer enn nok med vedlikehold og utgifter på hus som det er, om man ikke skal velge løsninger som skaffer dere unødvendig mye jobb. Når du ringer leverandørene, så spør dem om det er noen grunn til at du bør holde deg unna hvite takrenner. De vil også vite om det eventuelt finnes noe du kan påføre rennene så de holder seg pene lenger. Jeg vil tro du kan holde dem pene lenger ved å spraye dem med husvask og børste litt og spyle av med vann, men gidder du det hvert år? Er nok det du må tenke på nå, hva gidder du å gjøre år etter år etter år. Nå kan dere jo alltids bytte hvis dere ser at det blir mye vedlikehold, men som jeg skrev lenger opp, så er jo ikke takrenner gratis heller. Ja, det er akkurat det om man gidder å vaske di.... Og nei, det er absolutt ikke gratis :gjeiper: Men, hva med sånne sink/aluminiumsrenner da...? De er jo ganske lyse? Men noen som vet om de ruster fort? Og om de er dyrere enn hvite/sorte?
Kvist Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 Vi valgte hvite når vi renoverte nå, de gamle som hang her før var også hvite og sikkert fra forrige renovering i 1948. De var jo ikke heeelt hvite lengre, men så helt greie ut i fargen faktisk. Litt bulker og slitasje må man jo regne med på 60 år Men angående vasking, skal du ha hvitt hus så må du jo spraye med husvask og gå over med kost og hageslange hvert år alikevel. Så mye mere jobb er det ikke å koste litt på rennene også. Alle hus bør vaskes årlig, de holder bedre når de får slippe litt av forurensningen og gørra som setter seg i løpet av året. Det er bare sånn at møkka syns bedre på hvite vegger. Og velg en fin hvitfarge! Mange av husene her i området er gamle hvitmalte hus, om sommeren er det veldig idyllisk. Men når snøen ligger ser man veldig godt hvilke hus som er blåtonet, gusjete eller skikkelig hvite. Blåhvit er definitivt ikke fint!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #16 Skrevet 31. mars 2009 Ja, det er akkurat det om man gidder å vaske di.... Og nei, det er absolutt ikke gratis :gjeiper: Men, hva med sånne sink/aluminiumsrenner da...? De er jo ganske lyse? Men noen som vet om de ruster fort? Og om de er dyrere enn hvite/sorte? Jeg kjenner ikke til det vedlikeholdsmessige ved sinkrenner, synes bare det er fint. Jeg har selv hatt aluminiumsrenner (umalt) som ble skjemmet av rust. Sink mener jeg å huske ikke ruster, også blir ikke de grå stygge forurensingsrennene så synlige på sink som på hvitt. Jeg vet noen byggvareleverandører har prislister liggende ute på nett. Mulig det også er tilbud på takrenner hos flere av de store forhandlerne nå: Bauhaus, Maxbo, Byggmakker, Byggern, Monter osv. Sjekk hjemmesidene deres og se om du finner kampanjetilbud.
Soon Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 31. mars 2009 Jeg kjenner ikke til det vedlikeholdsmessige ved sinkrenner, synes bare det er fint. Jeg har selv hatt aluminiumsrenner (umalt) som ble skjemmet av rust. Sink mener jeg å huske ikke ruster, også blir ikke de grå stygge forurensingsrennene så synlige på sink som på hvitt. Jeg vet noen byggvareleverandører har prislister liggende ute på nett. Mulig det også er tilbud på takrenner hos flere av de store forhandlerne nå: Bauhaus, Maxbo, Byggmakker, Byggern, Monter osv. Sjekk hjemmesidene deres og se om du finner kampanjetilbud. Fikk blad fra Monter i posten en dag her nå iallefall, og da var det priser på hvite og sorte takrenner. Men får undersøke litt... Takk for svar iallefall
Soon Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 31. mars 2009 Vi valgte hvite når vi renoverte nå, de gamle som hang her før var også hvite og sikkert fra forrige renovering i 1948. De var jo ikke heeelt hvite lengre, men så helt greie ut i fargen faktisk. Litt bulker og slitasje må man jo regne med på 60 år Men angående vasking, skal du ha hvitt hus så må du jo spraye med husvask og gå over med kost og hageslange hvert år alikevel. Så mye mere jobb er det ikke å koste litt på rennene også. Alle hus bør vaskes årlig, de holder bedre når de får slippe litt av forurensningen og gørra som setter seg i løpet av året. Det er bare sånn at møkka syns bedre på hvite vegger. Og velg en fin hvitfarge! Mange av husene her i området er gamle hvitmalte hus, om sommeren er det veldig idyllisk. Men når snøen ligger ser man veldig godt hvilke hus som er blåtonet, gusjete eller skikkelig hvite. Blåhvit er definitivt ikke fint! Syns liksom hvite virker best til huset da...men er som sagt litt redd for renholdsdelen. Men det er sant som du sier, at man ofte må spyle huset allikevel når det er hvitt. Vi tenker på helt hvit farge, men har ikke begynt å se på fargekart og koder enda... (ligger litt snø her i området enda kan man si...) Har du tips til fargekode som du vet er kritt-hvit kanskje?
Kvist Skrevet 31. mars 2009 #19 Skrevet 31. mars 2009 Har du tips til fargekode som du vet er kritt-hvit kanskje? Nei Slapp unna hele greia ved å velge en annen farge. Vi skrapte av mange lag med gammel maling fra veggene, plukket dem fra hverandre ved hjelp av barberblad og valgte å bruke den som var innerst. Så nå har vi lekkert lysegrågrønt hus i fargen Ulagrå. Passer perfekt til både huset og nabolaget. Men en god fargehandel bør vite sånt, og da tenker jeg ikke på Maxbo eller tilsvarende. De bør også kunne gi deg oppstrøksprøver som du kan få ta med ut for å sammenligne med snø.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #20 Skrevet 31. mars 2009 Jeg vile valgt hvite. Vi har hvite på huset vårt, veldig fornøyd med det. Kan ikke si jeg synes de har blitt stygge heller, men nå vasker vi huset hvert år (bor ikke langt unna Gardermoen, da er husvask tvingende nødvendig ).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå