Gå til innhold

Sukker- og hveteslutt!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har tenkt til å slutte med sukker og hvete fordi jeg mener at dette er gift for kroppen. Men i og med at det smaker så godt så tror jeg at jeg skal starte med å slutte med sukker, og så slutte med hvete når sukkersuget er borte.. Tror det blir lettere.

Er det noen her inne som har forslag til god og sunn snacks som kan erstatte den gode sjokoladen på lørdagene?

Veldig takknemlig for alt av tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal du klare å kutte sukkeret uten samtidig å kutte hveten? Masse sukker i hveteprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du klare å kutte sukkeret uten samtidig å kutte hveten? Masse sukker i hveteprodukter.

...ikke nødvendigvis, ikke hvis man baker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med å kutte hveten først ?

Forbered deg ved å lese innhold i godis, og ikke ta det med hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73

Sesambar med honning!¨

Ellers er jo fruktsalat en god erstatning... ;)

Endret av Fisk73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shelob

Hei,

jeg har også vært på denne ideen før, og den er ikke så dårlig, men jeg vil anbefale deg å redusere sterkt, fremfor å kutte det helt ut. Det er veldig slitsomt med "sug" etter disse varene (for det får du!) samt at det blir så tungvint å måtte takke nei til alt mulig når du spiser sammen med andre folk.

Et annet tips for å få ned sukker/hveteinntak er å spise mye grønnsaker. Det fyller mye av den plassen du ellers ville brukt til sukker/brød/frukt. (Jeg spiser selvsagt frukt likevel, bare ikke i enorme mengder!)

Ellers følger jeg så godt jeg kan tanken at det er OK å spise en del av det som presenteres i sin opprinnnelige form, feks potet og frukt, og mindre av det som er modifisert/bearbeidet, som mel/brød og sukrose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tusen takk for svar. Det er kanskje lurt å kutte ned i stedet for å slutte helt ja.. jo mindre jo bedre uansett:)

Har hørt at det er sunt å kutte ned på melkeprodukter også, men man trenger jo kalsium og mye annet man får av melkeprodukter også. Så jeg tenkte å rett og slett spise yoghurt og et glass syrnet melk i ny og ne og kutte ut "de dårligere" typene av melkeprodukter.

Eneste problemet med dette er jo at det blir en god del dyrere enn tidligere, fordi grønnsaker og annen sunn mat er dyrt. Veldig irriterende.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shelob

Tja. De grønnsakene det er "mest" i er gjerne de rimeligere. Feks broccoli, blomkål, kålrot, gulrot, søtpotet, kålrot, løk - men kommer jo an på hva du liker da.

Tomat og agurk gidder jeg nesten ikke spise, det er liksom ikke noe i de. Mest vann :)

Ellers er bønner og linser billig og kjempesunt. Kjøp tørt og kok sjøl.

Flåede tomater på boks skal være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hey,

vil bare si at jeg har sluttet med hvete, alt korn, potet, og ris, dette inngår

i denne såkalte "low carb dietten" selv om jeg ikke har sett på den en gang,

har i tillegg kuttet ut all kullsyre og så lite "behandlet" mat som mulig,

spørsmålet er da, hva spiser jeg?

MYE rart.

Uansett, vil bare dele et super tips til alle som slanker seg eller kutter ut

div mat varer, HUSK FIBER!

- 4 fire gullerøtter hver morgen og systemt er i gang

- skål med biola og linfrø og dette fungere på samme måte

- eller nye solrute, solsikker frø brød, lav karbo, høy fiber.

BARE HUSK Å SPISE FIBER, hvis ikke blir det full stopp.

Hadde nettopp 2 uker hvor jeg holdt på å gå på veggene,

men dette var det som trengtes.

Ville bare dele det, fordi dette fungerer. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så lenge man ikke må kutte alt pga allergier og sånn, vil jeg også anbefale å kutte ned så mye man kan/klarer, framfor å kutte ALT. Nå er det riktignok ofte mindre sunne eller nødvendige produkter som inneholder f eks hvete, og i hverdagen tror jeg jeg kan klare meg fint uten. Men jeg orker ikke takke nei til mat lagd med ferdigsaus, la være å kjøpe meg noe kjapt å spise om jeg er en dag i byen, eller studere hver eneste innholdsfortegnelse (selv lager jeg stort sett all middag fra bunnen, det ville jeg gjort uansett "diett". Andre måltider er også satt sammen av enkle ting, råvarer for det meste). Når det gjelder hvete er det vel mest typisk at man må tenke nytt rundt frokost og lunsj - men alternativene er jo mange og gode. Salater, grønnsaker, egg, linser, bønner, retter med ris, byggryn, skinke, kylling etc - masse som er mer spennende enn brød med pålegg. Norsk frokost virker som den stort sett består av karbohydrater fra korn, enten det er frokostblanding, brød eller grøt man spiser. Min erfaring er at i hvert fall magen har det bedre og jeg er mett lengre om jeg spiser endel protein (ofte egg) til frokost også. Knekkebrød med lite/ingen hvete går jo greit.

Å kutte ut sukker - jeg synes det er ganske lett å kutte ut godteri og unødvendige ting med sukker (spesielt når jeg klarer å planlegge måltider og handling så jeg ikke er kjempesulten på vei fra jobb o.l), men vet ikke om jeg hadde greid å kutte ut alt med sukker i :) Bruker litt sukker i maten av og til, f eks i tomatsaus/suppe, men ikke mye da... Også er det jo mer eller mindre raske sukkerarter i mye av maten vi spiser og endel drikke, så det kan være lurt å ta dette med i betraktningen om man sliter med å kvitte seg med søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne på samme tanken, kutte sukker og gluten, evt melkeprodukter. Anbefaler å lese boka "Sunn kjernefamilie" av Ninka-Bernadette Mauritson, der har de kuttet sukker, gluten og melk. Er usikker på om jeg skal følge mye av det de skriver eller om jeg skal finne min egen vei. Det som er sikkert er at førstegangssummen vil bli veldig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...