Soon Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Vi har kjøpt hus i Hedmark og gleder oss voldsomt til våren og hageliv. Skal male hus og ordne litt hage til våren - gleder meg Er så glad i fransk landstil/shabby chic, og ønsker oss klatreroser eller liknende - men finnes det noen hardføre typer som vil overleve her på østlandet til vinteren? Har varme sommre, men kan bli inntil 30 minus på vinterstid og masse snø... Hvor på huset bør de isåfall plantes?? Tenker sånn der det er mye sol? eller lite sol?.... På forhånd takk for svar
Oliven Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Hedmark har klimasoner fra H4 og oppover, så du må velge etter klimsone der du bor. Du kan kikke litt på rosene i denne nettbutikken. De har med H-sone på så godt som alle roser. http://www.bogront.no/rom/butikk/index.php?cPath=130
Soon Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2009 Hedmark har klimasoner fra H4 og oppover, så du må velge etter klimsone der du bor. Du kan kikke litt på rosene i denne nettbutikken. De har med H-sone på så godt som alle roser. http://www.bogront.no/rom/butikk/index.php?cPath=130 Supert - tusen takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Der jeg vokste opp, i Akershus, hadde vi flere typer roser i hagen. De sto alle på den siden av huset som hadde mest sol og om høsten ble de dekket til. Det gikk fint, vi hadde mange flotte roser i mange år.
Suzy Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Velkommen til Hedmark Jeg har Flammentaz klatreroser og de er skikeklig hardføre - de blir vakkert dyprøde, vokser fort og blomstrer leeenge. De skal tåle klimasoner ned til H7, så de kan du trygt forsøke. Det kommer som sagt an på hvor i Hedmark du bor. I områdene rundt og i Mjøsa er det veldig gode vekstvilkår og der kan sorter helt ned i H3 og 4 klare seg, men mot svenskegrensa og oppover østerdalen blir det hardere og hardere og steder som nord i Trysil går ikke annet enn H7 og 8 planter. Det kommer med andre ord an på.
Soon Skrevet 5. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2009 Velkommen til Hedmark Jeg har Flammentaz klatreroser og de er skikeklig hardføre - de blir vakkert dyprøde, vokser fort og blomstrer leeenge. De skal tåle klimasoner ned til H7, så de kan du trygt forsøke. Det kommer som sagt an på hvor i Hedmark du bor. I områdene rundt og i Mjøsa er det veldig gode vekstvilkår og der kan sorter helt ned i H3 og 4 klare seg, men mot svenskegrensa og oppover østerdalen blir det hardere og hardere og steder som nord i Trysil går ikke annet enn H7 og 8 planter. Det kommer med andre ord an på. Jo takk Bodd i Hedmark hele livet da, bortsett fra et halvår på sørlandet nå... Men jeg bor midt mellom Trysil og Mjøsa kan man vel si....men bør vel opp på H4 - H5 vil jeg tro... Takk for tips
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå