Gjest Libuse Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Hei Jeg har de siste ukene hatt store søvnproblermer. Har ikke sovet særlig mange timer tilsammen. Nå har det gått over 3 døgn siden jeg fikk sove litt. Det rare er at jeg ikke føler meg trøtt. Men har mistet matlyst og føler meg svimmel innimellom. Hva skjer egentlig med kroppen når den ikke får søvn? Kan det bli farlig?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Litt seint svar, og håper du har fått sove, men kroppen blir helt sprø av å ikke sove Jeg har også hatt et par slike perioder, og jeg tror det som skjedde var at jeg gikk inn i et skikkelig stressmodus med masse produksjon av adrenalin (derfor msn ikke blir trøtt?). Antagelig var det stress som var medvirkende til at jeg ikke sov også. Til slutt fikk jeg skikkelige angstsymptomer, noe jeg aldri har hatt før. Det var en artikkel om søvn i Dagbladet i går, og der sto det at det hoper seg opp i hjernen med et hormon som heter adenosin når man ikke sover (det brytes ned under søvn). Det påvirker sikkert i sin tur de funksjonene hjernen har. Jeg ble veldig sliten til slutt, men fikk ikke sove før jeg fikk innsovningstabletter av legen. Trengte heldigvis ikke å bruke så mange av disse.
ninuska_ Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 (endret) Søvn er veldig viktig for at kroppen og hjernen skal fungere normalt. Natten er tiden der kroppen reparer seg selv, lader opp og tar inn viktig informasjon, minner og følelsesmessige inntrykk som dagen har ført med. F.eks, glukogenlageret i nerveceller blir bygd opp mer effektivt når man sover; når en celle går tom for energi, og ikke klarer å fylle opp energilagrene sine like effektiv, så reduseres funksjonen - cellen klarer ikke gjøre jobben sin like godt - og til slutt vil dø. Det er masse mer, men det var bare et lite eksempel. Hvis man sover for lite kan man få redusert konsentrasjonsevne og reaksjonstid, høyt blodtrykk, humørsvinginger, psykisk sammenbrudd, utbrenthet og stress (nedsatt immunforsvar) etc. Hvis du går kjempelenge (merk: lenge) uten søvn, så kan du dø, men jeg tror nok kroppen din faller i søvn av seg selv lenge før den tid. Mennesker begynner hvertfall å sove litt her og der og blacke ut når man ikke får nok søvn. Har du prøvd å legge deg selv om du ikke er trøtt, få inn litt rutiner, ikke drikke koffein om kvelden, ikke se tv og ha samtaler med andre rett før du skal legge deg - få hjernen til å slappe helt av før du skal sove..? I såfall er Valerina Forte / Natt en god innsovningstablett du kan få reseptfritt på apoteket Endret 2. april 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Jeg hadde en sånn insomnia periode i fjor, som bivirkning av antibiotika (husker ikke i farten hva den het).. Det rare var at jeg var ikke trøtt på dagene, slapp kanskje, men ikke trøtt.. Følte meg egentlig litt "speeda" i hodet på en måte.. Vanskelig å forklare. Sov tilsammen kanskje 6 timer på 7 netter.. Amper og litt agressiv på kveldene, MÅTTE sove men fikk jo ikke sove.. Men etter avsluttet antibiotikakur, så fikk jeg sove som normalt igjen.. Rart.. Har ellers opplevd å ikke sove på 72 ( i forbindelse med utenladsreise) og DA kjente jeg virkelig hvor ille det er å ikke sove. Ble helt "borte", føltes som om snakketøyet og hjernen befant seg på to forskjellige planeter.. Alt gikk i sakte kino, kvalm og uvel, som å befinne seg inni en boble.. Noen timer til uten søvn så tror jeg at jeg ville begynt å hallusinere..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå