klibella Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Jeg jobber på en svært krevende arbeidsplass, og har møtt veggen og blitt utbrent. Helt fra den dagen begeret rant over og frem til nå har jeg hatt så merkelige smerter i kroppen. Blir nesten redd for at jeg innbiller meg ting, eller har blitt hypokonder. For det første har jeg et klemmende ubehag i brystet på høgre side, og det økes når jeg stresser. Har også en del ubehag i ryggen, og også hatt vondt i knærne. F.eks kan det av og til være vondt å bare stå på en fot, foten ramler liksom sammen...Hadde også en rar opplevelse i dag, og det høres gjerne veldig rart ut. Da jeg løftet ene foten, knirket det i ryggen. Det samme skjedde ved gjentatte repitisjoner. Har også opplevd at det kan begynne å knirke i ryggen når jeg beveger meg. Jeg er normalvektig og har heller ingen fysiske sykdommer. Begynner å lure på om jeg har en mild form for angst. Har slitt med spiseforstyrrelser i mange år, men har aldri følt direkte angst. Men etter å ha jobbet et halvt år i den jobben jeg har nå, har jeg lettere følt meg nervøs. Hjertet kan begynne og hoppe, og jeg går med skuldrene langt oppe. Sånn hjemme kan jeg også bli stresset av ubetydelige ting, men det får ikke store konsekvenser for meg. BAre at jeg kjenner meg stresset, og at det kanskje resulterer i overspising. Men det er jeg vant med fra før... Dette var mange tanker, håper noen har noen tips eller tanker de vil dele med meg...
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Angst og stress (eller lav toleranse for stress) kan jo gi masse fysiske symptomer, så jeg vil ikke si du er noen hypokonder uansett hva som er årsaken til plagene dine. Noen av plagene kan skyldes andre ting , men det høres jo ganske sannsynlig ut at de skyldes utbrentheten din. Det å få så lav stressterskel er ekkelt, for man får jo fysiske plager av "ingenting", det skyldes vel at binyrene og noen hormonsystemer er i ubalanse, tror jeg - hos deg har dette forklarlige årsaker (men du kan alltids be legen sjekke deg for fysiske ting). At du har problemer med ryggen kan skyldes muskelspenninger og evt låsninger, det samme med knærne (kanskje at nerver ligger i klem pga muskelspenninger og sånt). Får du noe oppfølging av lege eller noen annen behandler? Det kunne sikkert vært bra for deg å både snakke om de fysiske plagene om de bekymrer deg, og kanskje lært noen avspenningsteknikker blant annet. (jeg har noen relaterte plager, og noe som hjelper meg endel er meditasjon - trenger ikke bli flink engang før det hjelper. I hvert fall så lenge jeg ikke utsetter meg for mye stress er det nok til å få meg gjennom dagen uten alt for mye uo)
klibella Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2009 Angst og stress (eller lav toleranse for stress) kan jo gi masse fysiske symptomer, så jeg vil ikke si du er noen hypokonder uansett hva som er årsaken til plagene dine. Noen av plagene kan skyldes andre ting , men det høres jo ganske sannsynlig ut at de skyldes utbrentheten din. Det å få så lav stressterskel er ekkelt, for man får jo fysiske plager av "ingenting", det skyldes vel at binyrene og noen hormonsystemer er i ubalanse, tror jeg - hos deg har dette forklarlige årsaker (men du kan alltids be legen sjekke deg for fysiske ting). At du har problemer med ryggen kan skyldes muskelspenninger og evt låsninger, det samme med knærne (kanskje at nerver ligger i klem pga muskelspenninger og sånt). Får du noe oppfølging av lege eller noen annen behandler? Det kunne sikkert vært bra for deg å både snakke om de fysiske plagene om de bekymrer deg, og kanskje lært noen avspenningsteknikker blant annet. (jeg har noen relaterte plager, og noe som hjelper meg endel er meditasjon - trenger ikke bli flink engang før det hjelper. I hvert fall så lenge jeg ikke utsetter meg for mye stress er det nok til å få meg gjennom dagen uten alt for mye uo) Tusen takk for svar Jeg har opplevd sånn ubehag før også, spesielt i forhold til smerter i brystet har jeg opplevd det noen ganger når jeg har vært i ekstra stressede situasjoner (før eksamen osv.) I den siste tiden har jeg vel hatt det mer enn noen gang, og det har dukket opp hver dag over en lengre periode. Jeg har vært til legen for å få sykemelding, men sa ikke noe om disse smertene. Tenkte de kom til å gå over, men det har de ikke. Og nå har jeg vært en uke uten sykemelding. Skal begynne hos en psykolog i forhold til mine problemer med spiseforstyrrelser, kanskje får jeg noe hjelp der. Har ofte avreagert med mat når jeg blir stresset, bekymret og føler jeg ikke har kontroll på livet.
klibella Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2009 (jeg har noen relaterte plager, og noe som hjelper meg endel er meditasjon - trenger ikke bli flink engang før det hjelper. I hvert fall så lenge jeg ikke utsetter meg for mye stress er det nok til å få meg gjennom dagen uten alt for mye uo) Hvor har du lært meditasjonsteknikkene forresten? Er litt skeptisk til meditasjon, men kunne vært interessant og prøvd..
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Hvor har du lært meditasjonsteknikkene forresten? Er litt skeptisk til meditasjon, men kunne vært interessant og prøvd.. Først søkte jeg på yooutube etter guided meditations, det er mye forskjellig som ligger der - noe er helt "feil" for meg, andre ting er greie Gjennom det fant jeg en side hvor man kunne laste ned et kort gratis introkurs til meditasjon (på project-meditation.com). De vil gjerne selge deg et opplegg de har utviklet, det får man avgjøre selv om man tror er noe (jeg kommer ikke til å kjøpe...), men det introkurset er veldig greit. Jeg synes jeg får effekt av det selv etter et par forsøk, selv om jeg definitivt ikke får til "det man skal". På youtube ligger det også mange forskjellige klipp om ulike teknikker man kan bruke - det er nok litt individuelt hva som er lettest for en, men ingenting er feil... Meditasjon er i bunn og grunn ikke noe mystisk eller religiøst, det er en god måte å sortere tankene på. Ellers tenker jeg at hvis du ikke føler deg bedre burde du kanskje få være sykmeldt litt lenger?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Hei kribella Kjenner veldig godt igjen smertene du beskriver rundt omkring i kroppen. Også det du forklarer med å løfte benet, med en knekkelyd i ryggen. Kan og få samme knekkelyd om jeg vrir på hode i enkelte stillinger. Får også (av og til) samme knekkelyden i hoften. Ellers høres det likt ut med værking både her og der i hele kroppen. Jeg er også utbrent etter en meget stressende og krevende jobb. Ventet desverre til det "smalt" fulstendig før jeg bare måtte si stopp. Da var jeg så langt ned jeg tror det er mulig å komme. Var nok utbrent 3-4 år før det "smalt" fulstendig.. Men annbefaler IKKE å gå så lenge. Tar veldig lang tid å bygge seg opp igjen. Smertene i brystet, ryggen,, ja resten av kroppen kan skyldes spenninger. Har en gått lenge anspendt og med mye stress sitter tydeligvis slikt godt i kroppen. Kan gjøre så vondt at en nermest føler at en er midt i en influensa,, nermest betennelsesaktig over alt. Musklene kan og få rimelig mye "leamus" på enkelte steder. (Har til og med hatt slik muskel leamus i ryggen). Fikk forklart at det er muskler og sener som er irriterte som lager slike leamus. For min del hadde jeg så mye ryggsmerter at legen tok MR av hele ryggen. Men fant ingenting annet en en liten prolaps helt nederst i ryggen. Er rett og slett spenninger som skaper så mye vondt. En kan og få betennelse i muskelatur og sener mellom ribbena som går under brystet. (Jeg har det også) Det kjennes sårt og svært vondt å berøre. Kan være vondt om en selv stryker forsiktig over. Har og opplevd at det stikker i enkelte ganger. Mer når jeg er stresset en når jeg slapper av. Ubelangse i bena kan ha en forklaring i at når en er stresset over lengre tid mister en på en måte kontakt med kroppen. (kobler ut enkelte ting) En kan og på en måte miste "bakkekontakt". Legg merke til om du bruker hele benet ned i gulvet når du står\ går. Ofte når en stresser står en på tå eller siden av fotbladet ! Da kan en få "overspenning" i en del muskler som på en måte "gir litt etter" og en nesten går i kne eller at en føler at bena "visner" Kan annbefale psykomotorisk fysioterapi. Der kan du få massarsje, avspenningsølvelser og samtidig prate. Samtidig som disse gjerne tar seg av hele kroppen, ikke bare en liten bit av den. Jeg har fått god hjelp der jeg har gått. Har du mye muskelspenninger kan det være lurt å sjekke om du kan ha for lite B.vitamin. B6 går på muskelspenninger og krampe. Det er en enkel blodprøve hos legen. Er viktig å ta seg tid til å få tilbake energien og bygge seg opp igjen. Og ikke bare gå på til en går helt i bakken. Da tar det bare lengre tid for å komme seg opp igjen. Er over 2 år siden det smalt for min del og jeg kjenner ennå på meg at det ikke skal mye stress til før jeg blir helt utslått. Fysisk og psykiske plager henger godt sammen. Tror de fleste som er nedkjørt eller har fysiske plager også får psykiske problemer i perioder. Viser jo at en har følelser i kroppen og ikke er fulstendig kald og følelsesløs.
klibella Skrevet 2. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2009 Takk igjen for kommentarer. Det var også veldig godt å lese det du skrev gjest (siste innlegg), for å skjønne at mine smerter sannsynligvis har sin grunn i utbrentheten. Jeg har jobbet et par uker i jobben nå, og det går greitt. Har bare 4 vakter igjen før påskeferie, og etter dette begynner jeg i en ny jobb som jeg tror er mindre stressende og mer forsvarlig og riktig for meg. Jeg har ikke hatt brystsmerter den siste uka, kun litt vondt i ryggen. Er inspirert til å prøve å spise matvarer, drikke te eller gjøre andre øvelser og teknikker som kan redusere mitt stress. Dette er noe jeg har lyst til å jobbe med, da jeg er en person som er sårbar for å lett bli stressa. Skal begynne til samtaleterapi hos psykolog, men tror ikke jeg har tenkt å begynne i mer terapi enn dette foreløpig. Er det noen som har titler på bøker/kurs, tips til matvarer o.l som kan hjelpe meg til å bli mindre stresset? Jeg drikker en del kaffi, men er også litt avhengig av dette da dette er noe som gir meg glede (kaffi er godt . Jeg har også uren hud, som sikkert er en følge av en del usunn mat innimellom, men sikkert også fordi jeg er stresset. Noen som har tips til å få en sunnere og finere hud? Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 Min erfaring er at junk food og ellers mat med mye sukker og/eller fint mel kan gi mer stress, fordi de gir ustabil metthetsfølelse - fort mett, fort sulten, og blodsukkervingninger. Mange reagerer også - med litt diffuse symptomer - på hvetemel, i hvert fall om de spiser det ofte. Så mat som går tregere å forbrenne er bra, men det kan godt være "helt vanlig" mat, bare man bruker ordentlige råvarer - overvekt av rent kjøtt/fisk, grønnsaker (for meg er det best å spise mye grønnsaker, frukt er ikke like gunstig, men sånt er sikkert individuelt) osv.Trenger du kokebøker går det helt greit med grunnleggende saker som Ingrid Espelid sine, ellers er Jamie Oliver god på enkel, god, men forholdsvis sunn mat. Andreas Viestad er også verdt å høre på. Du trenger antagelig ikke noen diettfilosofi, men det er fint å utvikle mer mat(lagings)glede og bevissthet rundt hva man spiser og kjenne litt etter om kroppen reagerer på dette. Prøv å erstatte noe kaffe utover dagen med te (grønn te inneholder vel mindre koffein enn svart, urtete er enda bedre) og ikke drikk kaffe på kvelden (etter 17-18) om du sliter med å sove eller komme deg i seng. Søvn er viktig mot stress. Jeg elsker kaffe, men har hatt behov for å kutte det ut en stund, og avhengigheten blir fort svakere, så det er ikke så vanskelig å skjære ned på forbruket. Men viktig å beholde det lystbetonte som du sier Du har fått råd om avspenning/meditasjon - jeg startet en tråd i religionsforumet nylig hvor jeg har fått masse gode tips, du kan kikke på den også. Jeg har bare prøvd meg på meditasjon en liten stund, og merker allerede endel effekt (det er selvsagt mange ting som henger sammen, jeg har gjort flere positive endringer samtidig, men meditasjonen gjør det lettere å fokusere og å slappe av, samtidig som jeg blir gladere). Enkle pusteteknikker (rett og slett puste med magen, inn gjennom nesa og ut gjennom munnen, se tips her) sammen med avspenningsøvelser (fokuserer på en og en kroppsdel eller muskel) hjelper på spenninger og "bivirkninger" av spenninger; vondt, kalde hender o.l. Man må jo ta det gradvis, jeg får absolutt ikke til ting 100%, men det hjelper godt likevel, og man blir jo flinkere og flinkere. Kroppen min, eller sinnet, virker også "tryggere" og mer avslappet bare fordi jeg nå vet at dette hjelper og at det er enkelt å fortsette med.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Når det gjelder hud - hvor er urenhetene? Jeg får lett kviseliknende utslett på kinnene, og tror det først og fremst skyldes (en litt vag) intoleranse mot melk (merker godt at jeg ikke tåler vanlig melk, syrnede produkter går bedre, men får fortsatt litt utslett) og muligens hvete (ikke sikker på denne). Fortsatt ikke sikker på hva som er høna og hva som er egget, men huden min har blitt finere etter at jeg begynte å meditere Det er faktisk sant. Men det kan jo skyldes andre ting, som mer frisk luft, sol, vår, at jeg kuttet ut hvete...
klibella Skrevet 3. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. april 2009 takk igjen for gode tips, jeg noterer alt Ang. uren hud, har jeg mest i kikkene og på haken. Det kan virke som at det kommer når jeg er veldig stresset en periode, men da spiser jeg også ofte litt mer usunt- som sikkert ikke heller hjelper på.... Er veldig inspirert til å prøve å spise litt sunnere og trene litt mer. Men saken er at hele kroppen min kjennes tung som bly. Det er sikkert fordi ting har hopet seg opp av dårlige vaner, utbrenthet, stress, lite søvn osv. Vanskelig å vite hvor man skal begynne å endre ting... Jeg har heldigvis fått meg en ny jobb som jeg begynner i snart. Komme meg vekk fra en kjempestresset sengepost med veldig syke pasienter kombinert med få personale, tror jeg kan hjelpe på.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Er ikke så lett å starte når man føler seg sånn, nei. Det at du skal begynne i ny jobb, og i samtaleterapi, tror jeg er en bra start i seg selv. Så kan du jo ta det derfra
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 Slike symptomer er veldig vanlige ved angst /depresjon ja. Jeg selv hadde en kropp som kjentes blytung ut da jeg hadde depresjon! Hvordan er det med matlyst, søvn og konsentrasjon? For meg var det psykolog i tillegg til antidepressiva som gjorde susen. Nå har jeg fårr mer enegi til fysisk aktivitet og til å ha et sunt kosthold, noe som også innvirker på psykisk helse
klibella Skrevet 3. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2009 Slike symptomer er veldig vanlige ved angst /depresjon ja. Jeg selv hadde en kropp som kjentes blytung ut da jeg hadde depresjon! Hvordan er det med matlyst, søvn og konsentrasjon? For meg var det psykolog i tillegg til antidepressiva som gjorde susen. Nå har jeg fårr mer enegi til fysisk aktivitet og til å ha et sunt kosthold, noe som også innvirker på psykisk helse Ang. matlyst er det et kapittel for seg selv. Har ALLTID lyst på mat, men har slitt med spiseforstyrrelse i over 10 år med periodevis anoreksi, bulimi og overspising. De siste 3 årene har det for det meste vært overspising og bulimi. De siste månedene har jeg lagt på meg ca 6 kg pga mye overspising. Føler meg IKKE vel nå, for å si det sånn. Er vel noenlunde normalvektig, men føler meg ikke vel da jeg er litt større enn jeg ønsker...Så det har at jeg har vært utbrent har forverret min overspising, og igjen gitt meg lite energi kanskje fordi jeg har spist feil matvarer....:s Ang. søvn har jeg periodevis sovet dårlig når jeg har hatt det veldig travelt på jobb. Men har gått sånn noenlunde. Men har nok lagt meg for sent i forhold til at jeg må stå opp 05.30 når jeg skal på jobb. I den nye jobben begynner vaktene litt senere Konsentrasjonen er ikke så god alltid. Da jeg ble utbrent på jobb, ble jeg plutselig helt apatisk. Men fikk sykmelding i 3 uker, og etterpå har jeg tatt meg sammen og klart meg. Da har jeg også visst at jeg snart er ferdig med oppsigelsestiden, som har holdt motivasjonen oppe. Når jeg er hjemme kan jeg bli veldig ineffektiv, og bli sittende og tenke en hel time...Når jeg har hatt fridager, har de vore særs lite effektive. Trimmet for lite også, men henger sammen med at jeg har overspist og da kommer i et mørkt hull der jeg ikke klarer noe. Alt eller intet, svart -hvitt... Skal til psykolog for første gang på mandag. Er veldig spent på hvordan det vil gå...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå