klibella Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Jeg er ei jente i 20-årene som har slitt med spiseforstyrrelse siden jeg var 12 år. Har vært mye deprimert til tider, men allikevel fungert veldig bra i skole/jobb/relasjoner. Humøret mitt er i grunn ganske svingende, og jeg er en veldig følsom person som tar lett til tårene. I det siste har det toppet seg med at jeg har blitt utbrent på jobb, og har spiseforstyrrelsen har blusset veldig opp. Lurer på om dere har erfaringer med antidepressiva, f.eks cipralex? Har aldri tenkt at dette skulle være aktuelt for meg, men lurer litt på hvordan effekten er. Blir man veldig sløv? Jeg er i grunn en veldig sprudlende jente (når jeg er i godt lag, når jeg er glad, og ofte når jeg er med andre mennesker klarer jeg å virke glad), så jeg er jo redd for å bli labil følelsesmessig. Mine følelser og mange tanker gjør jo meg til den personen jeg er, og vis jeg mister dette blir jo det også dumt. Vet jo at jeg må til lege for å foreskrevet dette, men har aldri vært til lege ang. problemene mine, og heller ikke da komt inn på temaet... Håper noen har noen erfaringer og dele... Endret 29. mars 2009 av klibella
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Hvis du søker på "cipralex" i forumet så finner du endel tråder... Uansett, kan fortelle litt om min erfaring Begynte på cipralex for ca 2 måneder siden. Da hadde jeg hatt depresjon i ca 1 år. Ville først klare meg uten mendisiner, men forstod snart at det var bare å hoppe i det. begynte med 5 mg som er en liten dose. Etter ei lita uke gikk jeg opp til 10 mg. Jeg kjente litt virkning allerede fra starten men det kan godt være placebovirkningen. Den skal begynne å gi effekt etter 2-3 uker vanligvis. Har nå økt til 20 mg for å få bedre effekt(var alvorlig depimert). Jeg har fått mere energi, bedre humør, bedre søvn, bedre konsentrasjon, mer motivasjon til å komme igang med ting f. eks husarbeid. Fått bedre kontakt med følelsene mine(under depresjonen var jeg følelsesløs). Hatt nesten ingen bivirkniniger, men dette er individuellt. Har ingen problem med å oppnå orgasme(dette er en ganske vanlig bivirkning)... Jeg har altså ikke blitt sløv, enkelte kan bli litt trøtte i opptrappingsfasen men dette pleier å gå over etter et par uker. Dette gjelder de fleste bivirkninger. Hvis du lurer på mer er det bare å spørre
Silmarill Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Du blir IKKE sløv av Cipralex! Jeg gikk på Cipralex i 5 år før jeg gikk over til noe annet! (Seroxat 40 mg pr. dag) Cipralex og andre antidepresiva innholder et stoff som heter: serotonin Når du får angst så utsonderer du serotoninen du har i kroppen/hjernen. Når du mister dette stoffet blir du nervøs/utilpass! Cipralex virker på sikt. Cipralex gjør at du til stadighet har nok serotonin i kroppen dersom du skulle hyperventilere (uten tilførsel mister du dette å blir nervøs) Cipralex er ikke avhengighetsskapende på lik linje med medisin som innholder sløvende midler! Cipralex blir du avhengig av på en annen måte, på den måten at du ikke kan brått slutte ed medisinen! Her er det snakk om opptrapping når du begynner og nedtrapping dersom du skal slutte! Det er viktig at legen får høre om hele din tilstand før han kan stille diagnosen! Dersom du kun forteller om dine depresive perioder og kanskje du ikke er det hele tiden blir det feil å gi deg antidepresiva! Da skal du kanske ha noe annet!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Hei:) Jeg gikk på Cipralex for litt over et år siden, og jeg var ikke så fornøyd... Jeg sov dårligere og ble enda mer følelsesløs. Legen min anbefalte da Zoloft, noe som jeg ble mer fornøyd med. Da sov jeg bedre og var ikke så "utenfor resten av verden". Uansett så må du snakke med legen om anbefalte antidepressiva, kommer an på hvilke ting du sliter med. Zoloft hjalp meg ut av avgrunnen, hadde ikke klart meg uten medisiner
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Du blir IKKE sløv av Cipralex! Jeg gikk på Cipralex i 5 år før jeg gikk over til noe annet! (Seroxat 40 mg pr. dag) Cipralex og andre antidepresiva innholder et stoff som heter: serotonin Når du får angst så utsonderer du serotoninen du har i kroppen/hjernen. Når du mister dette stoffet blir du nervøs/utilpass! Cipralex virker på sikt. Cipralex gjør at du til stadighet har nok serotonin i kroppen dersom du skulle hyperventilere (uten tilførsel mister du dette å blir nervøs) Cipralex er ikke avhengighetsskapende på lik linje med medisin som innholder sløvende midler! Cipralex blir du avhengig av på en annen måte, på den måten at du ikke kan brått slutte ed medisinen! Her er det snakk om opptrapping når du begynner og nedtrapping dersom du skal slutte! Det er viktig at legen får høre om hele din tilstand før han kan stille diagnosen! Dersom du kun forteller om dine depresive perioder og kanskje du ikke er det hele tiden blir det feil å gi deg antidepresiva! Da skal du kanske ha noe annet! Må nok korrigere deg litt her; antidepressiva inneholder ikke serotonin, men gjør sånn at ditt eget serotonin holder seg lenger i hjernen, og ikke blir sugd opp for fort i cellen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå