Gå til innhold

Opera vs Firefox og Explorer

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66
Skrevet

Har i alle år brukt Internet Explorer uten å tenke over det, men i kveld installerte jeg Firefox bare for å prøve. Funker greit det - merker at sidene åpnes raskere. Ellers har jeg ikke rukket å utforske så mange forskjeller ennå, men kom nå til å tenke på - hvordan er Opera sammenlignet med Firefox og Explorer? Noen som har prøvd alle tre varianter og gjort seg noen gode og dårlige erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg brukte ogsaa Explorer i all aar inntil jeg oppdaget at det fantes alternativer. Har vaert borti Firefox, men ikke nok til aa uttale meg om det, men jeg er veldig fornoeyd med Opera. Liker slett ikke Explorer lenger. :ler:

Syns Opera har bedre layout og mange funksjoner jeg liker.

Gjest CookieMonster
Skrevet

Firefox er uten tvil best :)

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Løve66
Skrevet (endret)

Tusen takk - det var nyttig info. Ble litt nysgjerrig på Opera også jeg nå - kanskje jeg skal laste ned den også så kan jeg veksle mellom tre forskjellige alternativer her.

Edit: Visste forresten ikke at det gikk an å strippe sidene så mye som det fremkom på bildet av din KG-side! Skal jamen utforske litt her jeg og!

Endret av Løve66
Skrevet
2. Fanelinjen i Opera tar altfor mye plass i høyden. Når man sitter med skjerm i bredformat (f.eks. 1280x800), så ønsker man at innholdsvinduet skal være så høyt - og dermed så stort - som mulig. Jeg vet heller ikke hvor mange ganger jeg har tatt feil av knappen for ny fane og lukke-knappen.

Fanelinjen i opera kan jo bli så liten du bare vil. Du trenger ikke ha noe som helst der engang, du kan ha alt på siden.

Jeg synes FireFox er en veldig god nettleser, men bruker Opera pga. Tryllestaven. Jeg synes det er veldig greit å lagre passordene mine uten at jeg nødvendigvis må være automatisk logget inn. Genialt å bare kunne trykke på Tryllestaven for å logge inn, eller la være om f.eks. ei venninne skal låne laptopen min og bruker de samme sidene.

Jeg har hørt at det finnes noe tilsvarende som tillegg i FireFox, men jeg har aldri funnet det.

Skrevet
Genialt å bare kunne trykke på Tryllestaven for å logge inn, eller la være om f.eks. ei venninne skal låne laptopen min og bruker de samme sidene.

Hmm..hva skjer dersom din venninne klikker på tryllestaven, da?

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Grafica
Skrevet

Opera har innebygget ad-blocker, du trenger ikke laste ned noe som helst ekstra.

Ellers er det bare snakk om smak og behag og hva man foretrekker av smådetaljer når det gjelder hvem som er best av Opera eller Firefox.

Skrevet (endret)

Det er nok veldig mye smak og behag. Jeg har inntrykket av at det egentlig ikke er så store forskjeller mellom Opera eller Firefox, og det blir mest hva man er vant med. Jeg er svoren Operabruker, mens sambo nekter å bruke noe annet enn Firefox, for eksempel. Opera har dog noen bugger en sjelden gang, men det har vel Firefox også, vil jeg tro.

IE bruker jeg kun hvis jeg skal sjekke om det er Opera som ikke vil samarbeide, eller om internett/en side ikke fungerer.

Endret av Wind
Skrevet
Hmm..hva skjer dersom din venninne klikker på tryllestaven, da?

Da logger hun seg jo inn som meg, men poenget var jo ikke at jeg er redd hun skulle gjøre det, men at jeg skal slippe å skrive brukernavn og passord og samtidig slippe å være autmatisk innlogget.

Et annet eksempel er at samboeren og jeg bruker samme laptop, og vi bruker et par av de samme forumene også. Her husker tryllestaven både mitt og hans brukernavn og passord, så trykker vi på tryllestaven og får dermed velge hvilken bruker vi skal logge inn med.

Jeg synes det er helt genialt.

Skrevet

Jeg bruker Firefox, fordi jeg syns den er raskere enn Opera.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg har motsatt erfaring, jeg synes Opera er raskere. De sier jo også at de er raskest. Tester jeg og sambo har utført viser at Opera er raskest, selv på hans maskin som er litt treigere enn min (når vi prøvde å laste samme side på likt, jeg på firefox og han i opera)

Skrevet

Jeg foretrekker Opera, den jobber lettest på mine pcer. Med IE og Firefox jobber de som regel veldig tungt.

Eneste er at det er noen sider jeg ikke kan åpne/bruke skikkelig i Opera... Om ikkje jeg husker feil så er nrk nett-tv en av disse som jeg må se på i IE.

Skrevet
Jeg foretrekker Opera, den jobber lettest på mine pcer. Med IE og Firefox jobber de som regel veldig tungt.

Dette har jeg også lagt merke til, og jeg sitter på en Mac.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet

Eh, jah.. Nå snakker jeg om passord til forum o.l, passordet til nettbanken min er selvsagt ike lagret i nettleseren. Om noen skulle finne ut passordet mitt til KG f.eks. kunne jeg ikke brydd meg mindre..

Skrevet

Jeg bruker stort sett alle tre nettleserne hver dag, og jeg liker både FF og Opera bedre enn IE, men foretrekker helt klart Opera. Dette er først og fremst på grunn av småting jeg synes Opera gjør bedre. Som at hvis man har lukket en fane med uvilje kan man trykke "ctrl+z" for å åpne den igjen, kjappere å søke på sider ("." og så søkeord, eller '"," for linker), mouse gestures, speed dial, jeg liker bedre måten Opera håndterer bokmerker og faner på, og det er kjekt med huskelapper. Det er sikkert mulig å få til alt dette i FF også, men da må man drive å laste ned masse, og det slipper man med Opera.

Gjest Løve66
Skrevet

Har nå prøvd både Opera og Firefox noen dager. Opera har vist seg mest stabil, Firefox bruker noen brøkdeler av sekunder for "plassere bildet" på skjermen hver gang jeg åpner en side og det er litt irriterende, men fungerer ellers greit. En ting jeg savner i Opera er å ha bokmerker liggende på verktøylinje øverst (slik man kan ha både i Explorer og Firefox). Går det an å få dette også i Opera? Fant det ikke sånn umiddelbart i innstllingene. Synes det er tungvint måte å bruke favorittene slik de ligger nå, ville hatt de mest brukte lettere tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...