Gå til innhold

Krampe øverst i magen, au! :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har krampe og kjempevondt øverst i magen, like nedenfor ribbeina. Føles som om syre etser opp invollene mine. Litt sure oppstøt og sånn, og slapp, men ellers føler jeg meg normal.

Noen som kjenner seg igjen? Vet hva det er? Og ikke minst, hva som hjelper?

Au! :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg har hatt noe liknende i det siste, høres ut som halsbrann og kanskje magekatarr, kanskje pga en infeksjon. Syrenøytraliserende hjelper, du kan få det reseptfritt på apoteket, eller be om resept på noe mer effektivt av legen. Samarin, Nyco o.l som du får kjøpt i dagligvarebutikker hjelper også, særlig etter måltider. Vær obs på hva du spiser og drikker - sikkert lurt å droppe kaffe og alkohol inntil videre, samme med sterk mat. Ikke småspis, spis til mer eller mindre faste måltider. Andre ting (som sukker, brus, melk, hvete o.l) kan du prøve deg fram med. Hvis dette har vart en stund, eller det ikke går over, synes jeg du bør gå til lege :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! :klem:

Jeg hadde feber for et par dager siden, og denne magevondten startet i går kveld. Kanskje det er en infeksjon som lurer i kroppen min. Fant en pakke med Link, som også er syrenøytraliserende, i en skuff, og har tatt full dose. Det hjelper litt, men ikke så veldig.

Er det dumt å ta mer enn maxdosen tro?

Har forøvrig drukket mye kaffe og spist lite og dårlig i det siste, så er kanskje en reaksjon på det også..?

Ikke noe moro i hvertfall :(

Endret av stjernekyss
Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg tenker meg om var jeg også syk med litt feber og hostete før jeg fikk de magesmertene. Jeg så/ser også for meg flere årsaker, og legen fokuserte veldig på andre årsaker (som stress), men det virker ikke usannsynlig at det er et virus heller (jeg hadde ikke noe utslag på crp, så gud vet egentlig... mulig infeksjonen går fort over, men at noe i kroppen er påvirket?).

Gjest Gjest
Skrevet

og: for meg har det i hvert fall hjulpet å bli bevisst på å spise kun til faste måltider, jeg har småspist i lange tider og drukket mye kaffe, lagt meg seint osv. Jeg har også kuttet ut overdreven bruk av hvete (gjærbakst spesielt), kuttet helt ut søte melkeprodukter for en stund og droppet kaffe helt. Det hjelper godt i løpet av en dag eller to, virker det som, og er sikkert lurt å vise moderasjon over tid. Melkesyrebakterier i tablettform tatt daglig en stund hjelper også (jeg har hatt smerter i tykktarmen også, så tenkte det kunne være en ubalanse i hele systemet). Ellers har jeg fått syresekresjonshemmer på resept, det hjelper på nattesøvnen; jeg sliter med å få sove når det er vondt i hele magen og smertene stråler ut i armen... Det hjelper også å ligge med hodet høyere enn vanlig.

Skrevet

Jøje meg, det var jo veldig mye da, håper ikke det blir så ille for meg. Men pussig at du sier det med å ligge høyt med hodet, for vanligvis liker jeg å ikke bruke puter i det hele tatt, og de siste dagene har jeg brukt to!

Får prøve å gjøre en innsats på matfronten da, har bare så ufattelig lite matlyst om dagen..

Gjest Sativa
Skrevet

Det kan jo være flere åresaker til magevondten din. Sånn du beskriver det kan det like gjerne være gallesten du sliter med.

Se her

Skrevet

Hmm.. følte ikke helt at den teksten traff, men takk for bra forslag :)

Føler meg bedre i dag da. Får se hva som skjer utover dagen. Mistenker infeksjon/stress/forbigående dårlig livsstil.

Får prøve å ta tak i det jeg kan ta tak i, og hvis det ikke hjelper, ta en tur til legen.

Uff, men vondt var det, håper det er over nå! :(

Skrevet

Ok, da har jeg prøvd: sjokolade, kaffe, løk, hveteprodukter, uregelmessige måltider, stress, sterk mat, alkohol og overraskende nok sigaretter.

Kan herved konkludere med at det i hvertfall ikke hjelper!

:plystre:

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, da har jeg prøvd: sjokolade, kaffe, løk, hveteprodukter, uregelmessige måltider, stress, sterk mat, alkohol og overraskende nok sigaretter.

Kan herved konkludere med at det i hvertfall ikke hjelper!

:plystre:

:fnise: Kaffe, alkohol og sigaretter tror jeg er noen av de viktigste tingene å kutte ut for en liten stund. Regelmessige eller i hvert fall avgrensede måltider (ikke småspising) vil også hjelpe. Lurt å ikke spise store måltider seint også. Eller du kan fortsette som du gjør nå og be om syremedisiner fra legen din først som sist.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Jeg sliter med spiserørsbrokk. Det er hvor lukkemuskelen fra magesekken til spiseøret ikke fungerer som det skal, og syren går derfor opp i spiserøret. Dette er helt forferdelig vondt, man blir kald og varm på en gang. Ikke sikkert det er det du har, men det er lurt å ¨få det sjekket hvis det fortsetter.

Jeg vil bare tilføye at det bare kommer og går, så hvis du vondt en dag, kan du ha vondt en annen dag. Så prøv å kjenn i hvor og når du har vondt! :)

Skrevet (endret)

Hmmm.. jeg hadde katar i spiserøret da jeg tok gastroskopi for noen år siden, ifbm undersøkelse av glutenallergi (som jeg heldigvis ikke hadde).

Det var riktignok ikke vondt på den måten, men kanskje jeg har et utsatt spiserør? :eeeh:

Hvordan sjekker man spiserørsbrokk?

Endret av stjernekyss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...