Gå til innhold

Separate konti for mat, regninger, lønn, sparing?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan gjør dere det, dere som er samboere med litt felles og litt delt økonomi?

1. Har dere egen konto med 2 kort til mat/innkjøp av husholdningsartikler?

2. + egen konto til strømregninger, barnehageregning, kommunale avgifter, tv lisens og andre abonnement?

3. Separate lønnskonti?

4. Separate eller felles sparekonti?

Bruker dere felles bank, eller har dere ulike konti i ulike banker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Litt felles og litt separat? Det må bli et fryktelig rot...

Gjest friskus
Skrevet
Hvordan gjør dere det, dere som er samboere med litt felles og litt delt økonomi?

2. + egen konto til strømregninger, barnehageregning, kommunale avgifter, tv lisens og andre abonnement?

3. Separate lønnskonti?

Vi sier vi har delt økonomi, men vi har hver vår konto hvor lønna kommer inn. Jeg betaler de fleste regningene, og han overfører hver måned en sum til meg som dekker en halvpart av regningene. Ellers handler vi mat begge to, og tenker ikke så mye på hvem sin tur det er og sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Per dags dato har vi en felleskonto med hvert vårt Visa-kort tilknyttet. Alt av mat, husholdning, regninger og annet som går på fellesen (også ferier, fornøyelser osv) betales fra denne kontoen. Vi setter inn x-antall kr hver.

Utover det har vi hver vår lønnskonto med Visa-kort. Jeg har i tillegg en sparekonto.

Felleskontoen har vi i en bank, og han bruker DnB og jeg Skandiabanken til det private.

Vi har planer om å opprette en felles sparekonto, og i tillegg dele opp den andre felleskontoen til en kortkonto og en regningskonto.

Skrevet

Vi har hver våre konti til lønn og sparing. I tilleg har vi to felles, en til mat og generelt felles utfigter og en til regninger som husleie, strøm og nett. Når vi får lønn overfører vi til fellesen og har det resterende til eget forbruk/sparing.

Skrevet

3. Separate lønnskonti?

Vi har egen konto til mat/husholdningsartikler.

Og en egen til strøm, huslån m.m.

Vi har seperate lønnskontoer.

Vi har hver vår BSU, og vi har felles bufferkonto.

Han bruker skandiabanken og jeg bruker dnbnor (pga lån) :)

Vi syntes det fungerer veldig bra :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde felles konto for mat og husholdningsutgifter med hvert vårt kort.

vi hadde en felles regningskonto.

Resten gikk over private konto, dvs lønnskonti

Gjest Gjest
Skrevet

Felles økonomi er å ha minibankkort til samme konto?

Her er økonomien 100% felles, men i praksis er pengene fordelt litt hist og her så det kan se delt ut.

Hver sin lønnskonto med ett kort på hver.

Før hadde vi forskjellig bank, nå har vi samme bank (overfører bare lånesummen til gamlebankens lønnskonto ;) ). Det utgjør ingen forskjell for oss hvilken bank vi har. Vi har ikke tilgang til hverandres kontoer i nettbanken, men byttelåner kort når det trengs.

En regningkonto hvor alt av regninger blir trukket. Ingen kort til denne. Der setter vi inn en viss sum begge to hver måned. Han litt mindre enn meg siden han betaler huslånet i gamlebanken sin også. Når det blir overskudd på regningskontoen settes dette inn på sparekontoen.

Vi har hatt separate sparekontoer, men det fungerte ikke. 4 sparekontoer hadde vi faktisk - og mistet helt oversikten. Nå har vi 2 felles sparekontoer, en BSU i lønnskontobanken vår og en i postbanken på barnas trygghetskonto. Sånn passe tilgjengelig, men utilgjengelig. ;)

Rent praktisk ser økonomien delt ut, men det er ingenting som heter mine eller dine penger her i hus. Vi har 50% av huset hver, jeg har bilen på meg, og bsuen i mitt navn og lettest tilgang til sparekontoen (via nettbanken min og minibankkort). Det er veldig deilig å vite at han ikke kan sende meg i økonomisk ruin om det blir slutt.

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto, og en felles husholdningskonto, i tillegg til min BSU-konto (han har allerede brukt sin). Teorien er at vi begge skal sette en viss sum inn på felleskontoen hver måned, og at alle fellesutgifter skal gå fra denne. Lønnskontoene skal fungere som våre private sparekontoer. I praksis så går det litt penger fra alle kontoen, etter som hvor det er mest penger. Mine/dine-penger diskusjonen kommer kunn opp når den ene vil noe som den andre ikke vil, f.eks en ferie eller en ekstra dyrt stereoanlegg.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det bare meg eller har dere forferdelig mange kontoer?:S

Jeg har av gammel vane kun en lønsskonto og en sparekonto. Det samme når jeg var samboer, hver sin lønnskonto og en sparekonto.

Jeg skjønner ikke at dere syns det er oversiktelig med alle disse kontoene:)

Skrevet

Det er veldig oversiktlig med egne og felles konti. Man har da nettbank. Det hadde vært mye mindre oversiktlig om vi hadde bare egne konti eller bare felles konti. Nå vet jeg hva jeg har og jeg vet hva vi har på fellesen. Hva han har på sine konti bryr jeg meg lite om så lenge vi har nok til å betale felles utgifter. Han bryr seg tilsvarende lite om hva jeg har av penger og hva jeg måtte bruke mine penger på.

Jeg har vel 4 egne konti. I den ene banken har jeg en sparekonto der det helst bare skal gå penger inn, men av og til må jeg hente penger der. I samme bank har jeg en konto med kort der lønna mi kommer inn på. I tillegg har jeg en annen bank der jeg har en konto jeg kun bruker til å sette over penger til å betale studielånet med. I samme bank har jeg en konto med kort. Greit å ikke bare ha ett visakort.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker 2 konti, han bruker 1 så det er ikke uoversiktlig. ;)

BSU-, spare-, og lånskontoen brukes jo ikke. ;)

Skrevet
Hva søren er BSU?

Boligsparing for ungdom.

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto og hver vår sparekonto, i tillegg har vi en felles konto. Vi setter en lik sum inn på felleskontoen hver måned og derfra trekkes lånet og alle regninger. Mat kjøper vi fra hver våre kontoer, litt sånn annenhver gang så det går ca opp i opp.

Vi synes dette fungerer veldig bra og det er aldri noen diskusjoner om økonomi.

Gjest sambokvinne
Skrevet
Vi sier vi har delt økonomi, men vi har hver vår konto hvor lønna kommer inn. Jeg betaler de fleste regningene, og han overfører hver måned en sum til meg som dekker en halvpart av regningene. Ellers handler vi mat begge to, og tenker ikke så mye på hvem sin tur det er og sånn.

Samme her, og det fungerer helt greit egentlig. Vi har hver vår sparekonto da.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er nå gift nå da.. men har hatt felles økonomi fra vi ble samboere.

Har fortsatt hver vår lønnskonto altså - men regningene tar vi som det faller. Noe tar jeg og noe tar han - noen ganger handler han og noen ganger jeg. Det går jo ut på ett liksom uansett siden vi har valgt å ha alt felles.

Nå tjener han veldig mye bedre enn meg så da betaler han selvsagt litt mere - og så får jeg låne kortet hans om jeg vil shoppe. Men vi har selvsagt kontroll på regninger da.

For vår del så er felles økonomi helt naturlig - vi har da felles barn og hus også.

Hadde aldri orket å drive å dele opp regninger - sånn at han betaler ditt og jeg datt fast!

Skrevet

1. Har dere egen konto med 2 kort til mat/innkjøp av husholdningsartikler? Ja, det har vi.

2. + egen konto til strømregninger, barnehageregning, kommunale avgifter, tv lisens og andre abonnement? Ja, det har vi også

3. Separate lønnskonti? Jepp.

4. Separate eller felles sparekonti? Separate. Jeg bestemmer selv hvor mye jeg vil spare.

Bruker dere felles bank, eller har dere ulike konti i ulike banker? Felles bank.

Skrevet

Vi har en felles brukskonto med hvert vårt kort. Samtidig har jeg "massevis" av andre kontoer. Synes det ble veldig uoversiktelig med bare en regningskonto så har delt det opp litt samtidig som vi sparer på litt forskjellige måter.

Bare brukskonto + sparekonto hadde funket dårlig for oss. Har jo regninger som bare kommer et par ganger i året, men setter riktig månedsbeløp likevel sånn at vi vet at vi har nok.

Har 100% felles økonomi.

Skrevet

Vi har:

- Hver vår lønnskonto / brukskonto

- Hver vår sparekonto

- Felles brukskonto der begge har visakort

- Felles regningskonto (til huslån osv)

- Felles sparekonto og bufferkonto

Jeg tar meg av alle regninger, og han setter over en sum vi har blitt enige om, dette dekker også mat, så jeg står for mathandelen. Andre kjøp tar vi som det faller seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...