Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har vært allergisk siden jeg var 12 år, to induviduelle prikktester med 4 års mellomrom bekreftet symptomene. Jeg hadde en lengre symptomfri periode etter svangerskapet, men har fått tilbake symptomene nå, kraftigere enn noen sinne før. Likevel er blodprøvene negative, til og med på det jeg har testet positivt på tidligere. Det er ingen tvil om at jeg er allergisk, og at dette er en såkalt "falsk negativ", men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skjer! Har prikktester et mer nøyaktig og riktigere resultat enn blodprøver, eller er det andre mekanismer som kan forklare denne "falske negativen".
jenta82 Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 jeg har selv mye allergi og har hatt dette så lenge jeg kan huske. kan ikke huske hvordan utslaget ble på vanlig blodprøve, men på prikktesten fikk jeg ihvertfall vite hva jeg virkelig var allergisk mot. Det er jo ihvertfall verdt å prøve dette for er ikke noe artig å ikke vite hva du er allergisk mot. Jeg vil jo tro at det vil slå ut for de tar jo dråper av ulike ting og er du allergisk mot noen av disse så vil det no slå ut om du virkelig er allergisk.
Gjest MissBella Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har vært allergisk siden jeg var ca 10år eller noe. De gangene jeg har testet hva jeg er allergisk mot så har jeg tatt en prikketest. Aldri tatt en blodprøve for å sjekke det så vet ikke om det fungerer bra eller ikke. Men ville nok stolt mer på en prikketest.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 jeg tok prikktest en gang, men de ble litt oppgitte fordi jeg har sånn hud som hovner og blir rød om jeg klør meg eller blir stukket, så fikk ikke noen resultater... Men ellers er det sikkert ganske pålitelig.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Takk til dere som har svart. .) Nå har resten av blodprøvene kommet tilbake, og bekreftet at jeg er allergisk... (For det visste jeg ikke fra før Poenget med testene var jo å få vite HVA jeg er allergisk mot! ) Jeg hadde forhøyet verdi av "total IgE", noe som viser at jeg har antistoffer. Men uansett har jeg funnet svaret på spørsmålet mitt om prikktest vs blodprøver. Jeg legger det inn her, i tilfelle noen andre lurer på det samme. Sitat fra http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index...amp;stord=12444 -Ved prikktest påvises spesifikt IgE bundet til immunkompetente celler i huden. Prikktest har høy sensitivitet og høy spesifisitet og vil være førstevalg. -Paneltest er en test som gir svar på om det er allergi mot et eller flere allergener, men ikke hvilket eller hvilke. Den har således en lav spesifisitet, men en høy sensitivitet. - Måling av spesifikt IgE (forekomst av IgE mot spesifikke allergener i serum) gir svar på om pasienten er sensibilisert mot allergenene det testes på. Metoden har en høy sensitivitet og spesifisitet, men er kostbar. - Måling av uspesifikt IgE (total mengde IgE i serum) har generelt liten diagnostisk verdi ved luftveisallergi fordi den ofte er innen normalområdet tross allergisk sykdom. Derfor bør total IgE brukes i begrenset grad. Forhøyede verdier taler for økt disposisjon for allergi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå