Gjest Zirine Skrevet 10. juli 2003 #1 Skrevet 10. juli 2003 Kongehuset mener at mediene aldri, uten avtale på forhånd, bør kunne oppsøke eller fotografere kongefamiliens medlemmer utenfor deres private hus og hytter, mens de er på ferietur, til og fra private gjøremål, til og fra representasjonsoppdrag, og på private reiser. Er dere enig? http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/10/373368.html
Usikker Skrevet 10. juli 2003 #2 Skrevet 10. juli 2003 Jeg mener at også kongefamilien har krav på fritid og privatliv. Tenk dere sjøl - hvordan hadde dere reagert på å bli "fotefulgt" 24 timer i døgnet - 365 dager i året At man av og til "sprekker", gjør noe dumt - sier noe dumt..........det er da helt naturlig. Fotografering til/fra off. oppdrag - det bør vel kanskje godtas. men å "lure i buskene" det synes jeg er simple arbeidsmetoder! :x Beklager - men jeg synes pressen er litt vel over-ivrige mange ganger. Og ikke bare overfor kongelige/off.personer........... men også når det gjelder å "slå opp" saker............. tror dessverre ikke at de tenker for mye på menneskene "bak" en tragedie/katastrofe!
VesleBråka Skrevet 10. juli 2003 #3 Skrevet 10. juli 2003 Kongehuset får en solid lønn, og jeg ser på den lønnen som vederlag for mangel på privatliv. Jeg synes ikke de bare skal klippe en snor og knuse en flaske hist og pist, og ellers kreve fullt privatliv. Jeg synes også at det er i deres egen interesse at folket er nysgjerrige på dem, et helt tilbaketrukket og gammeldags monarki ville nok innført republikk av seg selv. Når det er sagt, synes jeg en del presse går langt over streken veldig ofte. Jeg synes f.eks at de skal kunne reise på ferie uten å ende på fremsiden av alskens blader. Vennene deres skal ikke plages, og de skal kunne gå og kjøpe seg en kaffe uten å bli tatt bilde av. Spesielt de som er små må beskyttes veldig (marius er vel mest aktuelt foreløpig). Selv synes jeg det er morro å se bilde av dem i f.eks bryllup, se på kjoler og slikt. Jeg er ikke så fascinert av kafévanene deres. Hvis de virkelig prøver å unngå presse, hadde det kanskje lønnet seg å ikke leke jetsetter? Være litt bevisst selv også, ikke bare forvente enveis?
Gjest Trulselinemor Skrevet 10. juli 2003 #4 Skrevet 10. juli 2003 Jeg synes kongefamilien får alt for lite privatliv. Samme hvor de går, samme hva de gjør så blir de fotografert. Alle har rett på privatliv.
Cita Skrevet 11. juli 2003 #5 Skrevet 11. juli 2003 Er de kongelige ute på offisiellt oppdrag, så SKAL pressen få være med, men når de er "private", så bør de selvfølgelig få være i fred. Vi har en kongefamilie som møter "Folket og pressen" på en mye mer folkelig og åpen måte, enn mange andre Kongefamilier i verden, og jeg tror nok det ligger utallige arbeidstimer bak alt de gjør, som vi ALDRI ser, eller tenker på. De har virkelig fortjent å kunne slappe av i egen hage. Cita For Monarki - Mot papparazzi (eller hva de buskemennene heter for no')
waco Skrevet 11. juli 2003 #6 Skrevet 11. juli 2003 Ikke glem at ungen til Mette - Marit vil prege myntene våres om noen år.... Ja jeg veit at Future takes visa, men jeg tror vi må bruke klingende mynt og. Usikker...det jeg mener, er at så lenge ikke jeg kan skjermes fra dem, kan heller ikke dem skjermes fra meg... Skal man være preget på mynter og sedler bør man også tåle og bli tatt bilder av. Waco Forøvrig kunne hele kongefamilien arbeidet som gallielei-slaver og ro danskebåten.
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #7 Skrevet 11. juli 2003 Jeg synes at det er noe de bare får leve med, eller de kan gi opp hele opplegget de holder på med nå. Tilsynelatende: "You cant have your cake and it it too". Noe i den duren! Er ikke noen stor fan av monarkiet nei. Synes det ikke er på noen sin plass å måtte føre tradisjoner videre...ikke fordi du har valgt det, men fordi du er født til å 'bære' noe videre. Hvilket poeng har dette da? Og om vi ikke skal få kikke på disse 'freakene' som driver med litt selvoppoffrelse (men kan koste på seg noen mill. i klær for sommeren)...ja, hva er da monarkiet godt for? Ser ikke ut til å ha en hensikt om man ikke kan *flashe* seg litt i aviser...blader....and so forth! Nei, nå MÅ jeg prøve å lalle litt igjen....
Molanya Skrevet 11. juli 2003 #8 Skrevet 11. juli 2003 Eh, det er ikke akkurat Kongefamilien selv som oppsøker Se & Hør for å bli eksponert, er det vel. Hva er det med dem som gjør at de absolutt "må tåle" så mye? Det heter seg (i Janteland) at stikker du deg fram, "må du tåle å få et slag i trynet". OK, èn ting er diskusjon rundt Å-kjendiser, men hva med Kongefamilien? Synes det virker som om folk blander sammen alle som, tilfeldigvis, havner i sladrepressen - noen ønsker det, andre ikke. Kongefamilien er interessant for pressen på grunn av deres posisjon - men de har da for all del ikke gjort noe spesielt ille som gjør at de "fortjener" dårlig behandling. Vi har X antall reality-programmer på TV om vi har behov for å snoke i andres privatliv - jeg personlig har i alle fall ingen interesse av at/om Mette-Marit kjøper kjoler i New York. Det må hun få gjøre som hun vil med. Saken: Jeg synes vel ikke akkurat at man kan pålegge noen regler "utenom Loven" - som å si at man ikke kan fotografere i spesielle situasjoner - da måtte det i tilfelle bli noe som gjaldt hele befolkningen. Pressen burde selvsagt ha gode nok sosiale antenner til å forstå dette selv, noe de dessverre ikke gjør. Jeg skjønner Kongefamilien blir frustrert. (Synes forresten det er helt greit med monarki - har tro på at de representerer Norge på en veldig god måte. Jeg synes Kongefamilien avspeiler Norge ganske godt, og er ikke flau over å være norsk, noe jeg kanskje hadde fått litt større problemer med dersom en eventuell president skulle fått samme oppgave.)
Tusenfryd Skrevet 11. juli 2003 #9 Skrevet 11. juli 2003 Ingen lønn i verden kan erstatte det å ikke kunne gå toppløs på sin egen veranda uten at Vg tar bilder av deg. Når det er sagt, er de i en særstilling, de jober for landet, lever av landet, og det er sant at det eneste MM trenger å gjøre, er å føde oss en tronarving. Dog hadde saken vært løst siden grunnloven er endret og Märtha kunne tatt jobben, eller Maud, men likevel. De må til en viss grad finne seg i å være i medienes søkelys - men ikke for å finne ut hvor mye dopapir de bruker på hvert tørk. Tror de fleste med en viss sans for respekt for andre mennesker skjønner at man ikke leier båter i falsk navn og vaker utenfor utedoen for å sjekke hva de har gjort. Uuups... noen medier skjønner visst ikke det. Men da kan jeg fortelle at det ikke er interessant hva vi får øese om etterpå. Det er deg og meg som bestemmer om det skal lønne seg for sladrepressen å hele tiden sprenge grenser. Ja, alle har rett til et privatliv - også Kongefamilien. Morgenklem fra en monarkist!
Gjest gjesta Skrevet 11. juli 2003 #10 Skrevet 11. juli 2003 At kongefamilien har medienes interesse er en nødvendighet for monarkiets eksistens. Monarki er i utgangspunktet en håpløs gammeldags måte å styre på, å la et "tillitsverv" som det å være konge gå i arv, tale fors seg. Grunnen, tror jeg, til at vi fremdeles har en dempet debatt om for/mot monarki har i Norge, er i stor grad at kongefamilien, hittil ihvertfall, har vært populær. Dersom kongefamilien slutter og pryde forsidene på diverse kulørt ukepress, vil dette på sikt minske populariteten? Jeg mener som andre her, at kongefamilien selvsagt har rett til et privatliv, og at å fotografere Mette-Marit med superduperlinse når hun bader med Marius er, for meg ihvertfall, totalt uiniterresant. Jeg stiller meg ganske likegyldig til hele kongefamilien, er vel egentlig for å avskaffe hele monarkiet, uten at jeg gidder å engasjere meg i noen debatt om dette.
Gjest gurimalla Skrevet 11. juli 2003 #11 Skrevet 11. juli 2003 Kongefamilien vil aldri få samme privatliv som andre. De kan ikke forvente at de kan skru av og på det å være en offentlig person. Hvis de skal være populære må de i alle fall vise seg med jevne mellomrom. De må også gi noe av seg selv. For min del kan de få fri hele tiden, da jeg er ønsker å avskaffe monarkiet.
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #12 Skrevet 11. juli 2003 Jeg synes kongefamilien får alt for lite privatliv. Samme hvor de går, samme hva de gjør så blir de fotografert. Alle har rett på privatliv. Jeg er i grunnen enig med deg, samtidig synes jeg det er et paradoks at kongefamilien bruker media for alt de er verd når de ønsker å øke sin popularitet eller når det er annet de ønsker å oppnå. Media får være med på fjellturer, på seilturer, og om ikke media akkurat ble invitert med på ferien til MM og Haakon, så var de iallefall veldig klar over at de var der, og jaggu var det hendig at "kosebildene" slapp ut nå som MM og Haakons popularitet er synkende (og sladderen i tysk presse økende) Kongehuset trenger media, og slik jeg ser det så har allerede kongehuset privatliv. Ingen media i verden er så snille og hensynsfulle som de norske.
Gjest Scarlet Skrevet 11. juli 2003 #13 Skrevet 11. juli 2003 Ja, det er jeg fullstendig enig i. Kongefamilien har også rett på privatliv, og man kan jo sette seg inn i situasjonen selv og tenke at man hadde vel ikke akkurat syntes det hadde vært noe særlig at det stod en fotograf i buskene og knipset bilder til en hver tid. Synes det rett og slett er uhøflig jeg. Og det er vel ingen som bryr seg noe om hva kongefamilien griller for noe og hvorfor de bruker badedrakt fremfor bikini? Det er i hvertfall overhodet ikke av min interesse.
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #14 Skrevet 11. juli 2003 Eh, det er ikke akkurat Kongefamilien selv som oppsøker Se & Hør for å bli eksponert, er det vel. You never know...
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #15 Skrevet 11. juli 2003 You never know... Nettopp. Kongehuset har usedvanlig mange venner som vil være anonyme når de røper lekre detaljer som kongehuset vinner på. Det gjelder forsåvidt for de fleste kjendisene.
Fakse Skrevet 11. juli 2003 #16 Skrevet 11. juli 2003 Jeg synes rett og slett det er UINTERESSANT med bilder av kongehuset sitt privatliv! Ærlig talt, bildene er jo helt meningsløse, kronprinsparet som går ut en dør, og bort gata? Kronprinsparet som kysser (de er et ektepar for svarate, det hadde jeg faktisk klart å gjette uten å se et bilde)?? Dronningen på tur opp ene trapp??? Jaja...skikkelig kjempespennende! Og den delen av ukepressen som har litt saftigere historier... Alle vet jo at 90% av det de skriver er bare tull... Vil jeg lese eventyr så leser jeg da en eventyrbok
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #17 Skrevet 11. juli 2003 Ragnhild: At du synes det er uinteressant er vel neppe saken her. Alle vet at kjendisstoff selger.
Maxine Grey Skrevet 11. juli 2003 #18 Skrevet 11. juli 2003 Fikk bare lyst til å minne om at det beste bildet av kong Olav ble tatt på trikken, på vei til skitur i marka under oljerasjoneringen! Kanksje litt halv-privat, men dog! Kan ikke se at det er til det beste å nedlegge forbud mot fotografering, men pressen burde absolutt pugge "Vær varsom"-plakaten sin. Så lenge vi har et kongehus, bør det respekteres, ønsker man å fjerne monarkiet, bør man kjempe med saklige midler, og ikke personforfølge enkelt-medlemmer slik vi ofte har sett.
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #19 Skrevet 11. juli 2003 Greit nok det og sånt 'M of the B.' Men jeg tror personforfølgelse ikke villa ha eksistert om det ikke var noen som tjente penger på det.....Og det er det mange som gjør i dag. Ett bilde er en inntekt ikke kun for en person lengre...det er svimmlende summer i dag...og summene stiger i takt med etterspørsel.... It's the way of the world, desverre. Da er det bedre å engasjere seg i det, stupe uti .... enn bare å si : "Dette liker jeg ikke!"....ok, hvorfor ikke? "Fordi"... Uhmm..da har vi det gående. Ikke alle situasjoner i liver forjener orddtaket: "Silence is golden." =/
Melian Skrevet 17. juli 2003 #20 Skrevet 17. juli 2003 Om det er kongefamilie, politiker, filmstjerne, popstjerne elller annen kjendis: La de få ha privatlivet sitt i fred! Disse paparazziene er jo like ille som disse stalker'ne mener jeg. Jeg kan ikke forstå at noen normale mennekser kan holde ut og ha vettet i behold med slike innpåslitte imbesiler etter seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå