Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Noen som vet om e-coli (den de prater om i nyhetene nå) kan smitte over til fosteret dersom en gravid hadde blitt smittet??
Miel Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Ifølge Folkehelseinstituttet har ikke gravide spesiell risiko for å bli smittet, men bør (som alle andre) være nøye med kjøkkenhygiene og unngå å spise risikomatvarer (rått kjøtt, spekemat, etc). Det er heller ingen ting som tyder på at fosteret kan ta skade av en eventuell asymptomatisk infeksjon hos mor. Se for øvrig her (fra EHEC-utbruddet i 2006).
Midgard Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 (endret) Noen som vet om e-coli (den de prater om i nyhetene nå) kan smitte over til fosteret dersom en gravid hadde blitt smittet?? Den E.colien de prater om i nyheten er en meget spesiell utgave av en helt normal tarmbakterie du, jeg og alle dyr har plenty av. Det som er spesielt er at dyr kan reagere forskjellig til de forskjellige E.coli variantene. Nå sier de selvfølgelig ingenting i media hvilken type E.coli det er snakk om. Men for noen år siden var disse sinte bakterie variantene omtalt som "hamburger bakterie" Disse finnes i helt normale (og friske) dyr som f.eks ku og gris, men mennesker blir syke. Om du blir syk av E.coli (eller andre bakterier) er det flere barrierer som må krysses. Selv om du får bakterier i ditt blod omløp (det er andre måter fostret kan bli smittet på) så er ikke det gitt at bakterier vil overføres til foster. MEN har du bakterier i blodet ditt er det en ekstremt farlig situasjon, spesielt når det er snakk om så aggressive bakterier som f.eks Hamburger bakterien. Du vil være svært dårlig, ikke bare fra blodig diare, men om bakterien kommer i blodbanen og får "tak i" andre organer som nyrer og lever er du OG fosteret i trøbbel, faren er stor for organsvikt. Vel etter en del tasting så kan det vel summeres opp at, indirekte så vel den aggressive E.coli varianten mest sannsynlig være til skade for fostret ved at du/moren blir så dårlig at almentilstanden ikke greier å beskylde barnet eller at organer som fostret også bruker blir skadet (nyrer/lever/lunge). ps, Jeg vil legge til at jeg ikke er lege, og at dette er min oppfatning av situasjonen. Endret 8. april 2009 av Midgard
Miel Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Det var da voldsomt... Man bør være litt forsiktig med å uttale seg så bastant om noe man ikke vet så mye om. E. coli-enteritt er IKKE det samme som sepsis, det gir diaré, men bakteriene er ikke i blodbanen. Folkehelseinstituttet har mye god informasjon om denne type infeksjoner, se f.eks. her. Det er bare å google... i stedet for å synse.
Midgard Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 (endret) Det var da voldsomt... Man bør være litt forsiktig med å uttale seg så bastant om noe man ikke vet så mye om. E. coli-enteritt er IKKE det samme som sepsis, det gir diaré, men bakteriene er ikke i blodbanen. Folkehelseinstituttet har mye god informasjon om denne type infeksjoner, se f.eks. her. Det er bare å google... i stedet for å synse. Så du mener det jeg sier et fakta feil.. ? Da syns jeg du skal vise meg hvor jeg tar feil ! 1. Jeg sier at symptomene er diare, blodig diare 2. Jeg sier at en overgang til blodbanen betyr trøbbel og kan føre til nyre/lever svikt/skade 3. Jeg sier multi organsvikt er en reel fare. 4. Jeg sier at sannsynligheten er liten for at bakterien blir overført til fostret, men at fostret kan være i fare pga situasjonen til moren. Så kan du vise meg hva som er feil.. Eller bare SYNTES du at du måtte kommentere.. Endret 8. april 2009 av Midgard
Miel Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Sannsynligheten for at det du skisserer skal skje, er så utrolig liten at jeg synes du burde understreke nettopp det, det er alt. Ingen vits i å skremme folk, du fremstiller det jo som om man kommer til å falle død om. Fakta er: Voksne, i utgangspunktet friske mennesker er ikke særlig utsatt for denne smitten dersom man tar alminnelige forholdsregler på kjøkkenet osv. Om man får bakterien i seg kan man få en asymptomatisk infeksjon (helt ufarlig ifølge FHI, også for gravide). Gravide er ikke mer utsatt for smitte enn andre. Om man blir syk får man mest sannsynlig diaré noen dager, noen av disse igjen får mer alvorlig diaré (blodig osv). Selv dette takler de fleste friske mennesker bra, og i et ellers normalt svangerskap er det ikke stor fare for fosterskade. Sannsynligheten for at en enteritt utvikler seg til sepsis er ØRLITEN.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå