Gå til innhold

Bake glutenfritt - trenger råd :)


Bex

Anbefalte innlegg

Hei

Det er alltid min jobb å sørge for kakene til påsketuren, og i år får vi besøk av en gjest med cøliaki, så må bake glutenfritt. Det har jeg aldri gjort før, og lurer litt på om jeg kan bruke de samme oppskrfitene jeg pleier, og bare bruke glutenfri melblanding i stedet for hvetemel? Eller bør jeg bruke egne oppskrifter? Er det noen melblandinger som er bedre enn andre?

Pleier å bake amerikanske blåbærmuffins (med yoghurt), gulrotkake, sjokoladekake og sirupstupper (klissete småkake-deig som settes med skje).

Har prøvd å google litt, men ikke blitt så mye klokere. Kanskje noen her har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker samme oppskriftene og bytter ut melet med glutenfritt.

Jeg er ganske ny i gamet, så jeg har ikke prøvd ut så mange melblandinger, men jeg bruker toro sin glutenfrie kakemix og blander med potetmel! Bruker ca 50-50.

Det funker kjempebra! :jepp:

Lager jeg sukkerbrød bruker jeg oppskriften på pakken.

Toromixen har de i de aller fleste matbutikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! :)

Da prøver jeg det i helga, og ser hvordan det går. Kjekt med noe som kan kjøpes over alt!

Synes det er koselig at alle gjester kan spise alt, at ikke det settes frem spesial-mat til èn person. Krysser fingrene for at det blir gode muffins :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg var deg så ville jeg spurt om de må leve naturlig glutenfritt eller om det går fint med de vanlige melblandingene..

kan de har vanlige glutenfrie blandinger så bytter man jo bare ut det - selv om min erfaring er at kaken blir like god, men mer smulet.

finnes jo også kaker uten mel, bare google!

er jo kjedelig å bake ting som ikke kan spises hvis de har ekstrem allergi:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...