Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebaby kaster opp:( Skikkelig ekkelt når det kommer ut av nesa og alt og han strever med å puste mens det står på. Han virker i fin form ellers. Hva kan dette komme av, og hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Oppkastsyke?

Hadde ikke gjort så mye, med mindre det fortsetter. Hvor gammel er han? Hva spiser han?

Skrevet

Han er 9 mnd, og får mme, grøt, middag og frukt. Hva skal jeg gi han nå da? Fikk et tips av noen om å kun gi melk, men synes jo det virker ganske stusselig for en så stor baby. Han virker ikke dårlig, så derfor stusser jeg på om det er omgangssyke. Han er jo i farta og veldig blid, men sover ikke noe særlig. Brukte 2 timer på å få lagt han i sta, og da sov han i 45 min. Han pleier å sove 1-2 timer.

Gjest *Mim*
Skrevet

Kaster han opp fremdeles?

Små barn trenger ikke bli så dårlige av oppkastsyke. Men har han vanskelig for å holde på noe, kan du godt prøve en blanding av farris og eplemost.

Skrevet
Kaster han opp fremdeles?

Små barn trenger ikke bli så dårlige av oppkastsyke. Men har han vanskelig for å holde på noe, kan du godt prøve en blanding av farris og eplemost.

Jeg ga han en flaske i 2 omganger på morgenen i dag, så det ikke skulle bli så mye omgangen. Og det gikk bra. Han kastet opp en time etterpå, og da kom det ikke opp så mye. Er på tide med grøt nå, og sitter og lurer på om jeg skal prøve å gi det.

Skrevet

Gutten vår hadde omgangssyke da han var 11 måneder gammel og kastet opp alt vi gav ham. Så vi gav ham bare vann. Å gi væske er det viktigste inntil magen har fått roet seg. Små mengder om gangen for å se om han klarer å holde på det.

Skrevet

Det som er, er at han har kasta opp totalt 3 ganger siden 00.30 i natt. Siste gangen han kasta opp var kl 0800 i dag tidlig. Kan det være omgangssyke da? Han spiste litt grøt i sta, men ville ikke ha melk. Tilbød han vann, men drakk ikke det heller. Han drikker vann fra glass, men ender alltid opp med at han er klissvåt. Får tilby vann igjen når han våkner. (er lagt nå).

Skrevet (endret)

Nå har han ikke kastet opp siden kl 08 i dag tidlig, og så kastet han opp nå kl 1800. Kan det være omgangssyke når han kaster opp så sjelden? Kan kastet opp når vi satt og matet med grøt. Synes han har hatt en tendens til å sette maten i halsen i hele dag. Ved hvert måltid så hoster han og sliter. Bør jeg reise på legevakta? Jeg vet ikke hva jeg skal gi han å spise jeg...

Han har virket pigg i hele dag, men i hveld har han vært litt sutrete. Han får ikke sove noe særlig, våkner fort igjen når jeg endelig får lagt han. Tok tempen og den viste 37,7.

Endret av Rafi
Skrevet

Jeg hadde bare ventet og sett an i løpet av natten/morgendagen :) Så lenge du får i han væske og han ikke har noe særlig feber er det sikkert ikke noe farlig.

Skrevet

Har en venninne som akkurat har gått gjennom noe lignende med sønnen sin på 9mnd.. Han kastet opp alt han fikk i seg, og hadde i tillegg diaré. Etter et par dager ble han lagt inn på sykehuset for å få i han næring, hjem igjen i en dag, inn på sykehuset igjen siden han ikke ble bedre og hjem igjen... Etter ca en uke, så er han nå frisk igjen.. De fant ikke ut hva det var..

Men som de andre sier her: vent til i morgen for å se om han blir bedre eller værre, og får han diare i natt ville jeg kanskje ha tatt kontakt med legevakten sånn i tilfelle.. De blir jo så fort dehydrert når de er så små.. Det var i hvert fall tipset som venninnen min fikk også...

Skrevet

Jeg fikk i han 100 ml mme nå. Jeg merker at det ikke funker med fast føde om dagen, så jeg lurer på om jeg kun skal gi han melk i morgen. Er det ok, eller blir det for lite næring nå som han er så stor?

Det KAN jo være omgangssyke, men det kan også være han er tett i halsen tenker jeg. Og strengt tatt så kan det vel skyldes tenner også eller? Full bleie nå i sta også, men kun 1 gang i dag.

Skrevet

Gutten vår kastet opp 8-9 ganger etter hverandre i løpet av en ettermiddag/kveld. Deretter hadde han diare i fem-seks dager. Det viktigste er at man får i dem væske, fast føde er ikke så viktig mens de er syke. Får man ikke i babyen væske, opplever tørre bleier og babyen blir slapp, da drar man til legevakten/fastlege, alt ettersom.

Gutten vår gikk ned ett kg i løpet av uka med omgangssyke, men vekta økte raskt når han ble frisk og fikk matlyst igjen.

Skrevet

Han gulpa innpå 200 ml mme i dag tidlig, og det kom ikke opp igjen. Det går jo så bra med melka! Merkelige greier. Fikk jo i han en del væske i går også, han drikker jo. Det er når han får grøt eller middag han sliter.

Skrevet

Jeg fikk i han litt tynn grøt til lunsj, 100 ml mme og litt vann fra tutekopp etterpå. En knapp time seinere var bleia full, og han var skikkelig løs i magen. Vann, nærmest. Hva nå? Hadde dette vært hyppig hadde jeg reist til legevakta med én gang, men nå har han ikke kasta opp siden i går kveld kl 1800 da. Hva ville dere gjort?

Skrevet

Du kan jo ringe legevakta å høre om de vil ha han inn til en sjekk?

Skrevet

Når jeg leste at han har diare nesten som vann ble jeg litt bekymret for e-coli smitte.... Søkte litt, og fant at de første symptomene er vanligvis vanntynn diaré uten feber. Noen vil så også få blodig diaré....

Så jeg ville ha ringt legevakten sånn i tilfelle.... (sto også det i artikkelen)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/12/460460.html

Ser den er fra forrige gang det var utbrudd, men regner med at symptomene er de samme....

Skrevet

What?? Hvordan kan en liten baby få e.coli? (han spiser kun mme, grøt og middagsglass) nå ble jeg dritnervøs. Ringte legevakta, de sa jeg ikke trengte å komme siden det ikke var så hyppig. Men hvis det ble hyppigere, eller noe blod i avføringa så skulle jeg komme. Å får jo helt noia av mindre:(

Skrevet (endret)

Nå har vi vært på legevakta. Lillegutt har noe forkjølelsesvirusgreier som gjør at han er tett og slimete i halsen. Derfor får han ikke i seg mat som ikke har flytende konsistens. Han har i tillegg litt diaré, men det var noe som kunne følge med et sånt virus sa legen. Fikk beskjed om å fokusere på å få i han melk og vann til han blir bedre.

Kjenner jeg er litt irritert, for jeg vet hvor han har blitt smittet. Sist helg hadde vi navnefest, og broren til mannen dukker opp med en drit forkjøla 5-åring. Denne 5-åringen skulle i tillegg hele tiden oppi babyen vår da. Jeg synes folk tar alt for lett på sånne ting jeg. Ikke ringte de og sa fra at ungen var syk sånn at vi kunne si om vi synes det var greit eller ikke at han kom. For meg å se at min baby kaster opp over hele seg, ikke får i seg mat og er slapp og trøtt synes jeg er kjipt. Og i tillegg alle bekymringene. Helt klart en situasjon jeg ville valgt å unngå dersom jeg hadde fått valget.

Endret av Rafi
Gjest Gjest
Skrevet

Slutt å være hysterisk. Unger blir sjuke, som regel mange ganger i løpet av en barndom. Litt oppkast og diare er slitsomt, men på ingen måte noe å skrike opp om. DIN unge kommer garantert til å smitte andre barn med sykdom og forkjølelse gjennom oppveksten, så da får vi se om du gidder å informere alle i omgang og bekjentskapskretsen barne fordi han er forkjøla!

Skrevet
Slutt å være hysterisk. Unger blir sjuke, som regel mange ganger i løpet av en barndom. Litt oppkast og diare er slitsomt, men på ingen måte noe å skrike opp om. DIN unge kommer garantert til å smitte andre barn med sykdom og forkjølelse gjennom oppveksten, så da får vi se om du gidder å informere alle i omgang og bekjentskapskretsen barne fordi han er forkjøla!

Jeg er nå sånn jeg, at dersom vi skal bort og lillegutt er syk, så vil jeg i hvert fall prate med de først sånn at de får muligheten til å velge om de vil ta sjansen eller ikke. Spesielt hvis det er til noen med baby vi skal på besøk til:)

Jeg hadde følt meg dum dersom jeg bare hadde dukket opp dritforkjøla og syk på besøk til andre uten å si fra først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...