Gå til innhold

Løksuppe


Markjordbær

Anbefalte innlegg

Jeg har nå laget løksuppe to ganger etter oppskrifter fra internett. To forskjellige vel å merke. Jeg har ikke vært fornøyd med noen av de. Løksupper jeg har fått servert ute har alltid vært veldig gode. Derfor prøver jeg her, om det er noen av dere forumbrukere som har en god oppskrift jeg bør prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager ikke løksuppe etter noen spesiell oppskrift, men har funnet ut at trikset er å steke løken lenge nok før jeg heller på god kraft.

Jeg steker 4 store løk i ringer på svak varme, til de er gyldne. Ta deg god tid, løken skal bli litt brun, men ikke svidd( viktig).

Ha på god kraft, jeg bruker hjemmelagd brun storfekraft.

Når jeg har i kraften her jeg også i fersk timian og litt salt, og lar suppa trekke i minst 40 minutter, gjerne lenger, løken skal nesten gå i oppløsning, da syns jeg suppa blir best.

Før servering har jeg suppa i ovnsfaste skåler og legge en ristet loffskive med en blanding av parmesan og sveitserost oppå og setter de i ovenen til osten er smeltet og gylden. Ca 10 min på 220 grader C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør så og si det samme som Pulverheksa, ingen oppskrift, men det må være mye løk, mye steking og putring. Må liksom koke litt inn.

Men, jeg bruker bestandig hakket fersk ingefær, det synes jeg gjør susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det første gang, for det er en stund siden, men jeg husker den siste oppskriften. Jeg fikk ikke løken brun. Det stod i oppskriften at løken skulle stekes brun og det skulle ta 10-15 min eller så. Etter nærmere en halvtime rant tålmodigheten min ut, og jeg tilsatte vin og kraft uten at løken var blitt brun. Men neste gang skal jeg sørge for at løken blir brun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...