Gå til innhold

Skylda på angsten.

Fremhevede innlegg

Gjest angstine
Skrevet

I dag var jeg hos fastlegen og da sa han at jeg har mange tanker om alvorlig sykdom og at dette er vanlig når en har angst. Og at da blir en også redd for alvorlig sykdom. Jeg fikk helt sjokk. En kan jo ha en alvorlig sykdom selv om jeg sliter psykisk? Fastlegen ville ikke utrede meg mere og kalte de symptomene jeg hadde for angst. Kan de virkelig ikke utrede meg mere og bare skylde på angst? Jeg har smerter i magen, ryggen og i hodet. Han sa at når jeg har angst så er det også vanlig å være bekymra for alvorlig sykdom.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Det stemmer jo forsåvidt det legen sier, men jeg synes vel at han burde undersøke symptomene dine likevel, og ihvertfall gjøre det FØR han sier at det skyldes angsten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt det litt som deg. Det er såklart viktig å bli utredet med tanke på somatisk sykdom, men faktum er at det er veldig vanlig med de plagene du beskriver når en sliter med angst. Tar en all mulig slags prøver kan en risikere å bli litt avhengig av dette, og det kan gi næring til angsten din. Derfor er det lurt å være litt forsiktig med undersøkelser hvis en vel og merke er utredet.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du stadig har angst for alvorlig sykdom så vil jeg anbefale deg å lese "Kongen anbefaler" av Ingvard Willhelmsen. Forfatteren tar for seg emnet om å frykte alvorlig sykdom. Lettlest bok som de sikkert har på biblioteket.

Legen din har rett i at tanker om alvorlig sykdom er vanlig når man sliter litt med angst. Symptomene dine gir ingen spesifikke tegn på sykdom. Ondter og vondter trenger ikke være farlig, selv om det er plagsomt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hatt det litt som deg. Det er såklart viktig å bli utredet med tanke på somatisk sykdom, men faktum er at det er veldig vanlig med de plagene du beskriver når en sliter med angst. Tar en all mulig slags prøver kan en risikere å bli litt avhengig av dette, og det kan gi næring til angsten din. Derfor er det lurt å være litt forsiktig med undersøkelser hvis en vel og merke er utredet.

Det kan være lurt å ta endel prøver én gang. Men legen bør nok også sette en grense for hvor ofte og også forklare hvorfor ikke absolutt alle mulige prøver er nødvendige. Jeg har slitt med plager som er både fysiske og psykiske, og det har for meg vært veldig betryggende at legen tok noen prøver, og ikke er uvillig til å evt utrede mer. Det har gjort det lettere å fokusere bare på å forbedre det psykiske.

Gjest Gjest
Skrevet

Hørtes ut som min gamle fastlege...

ALT skulle skyldes angsten etter at jeg fikk den diagnosen.

Nesten så jeg har lyst til å "servere" han resultatene fra spessialistene jeg har vært hos på det private...

Var ikke noe allvorlig (dødelig) for min del. Men resultatene hadde svært mye å si for hvordan jeg skulle få trent riktig og få riktig behandling for å bli bra igjen med en skade jeg har.

Legen overså alt, var ikke interessert og gjorde INGENTING.

Litt forskjell til den nye legen. Var hos henne i februar pga smerter i ryggen. Jeg var usikker på om det var overspenninger, prolaps eller mulig utglidning av skiver. Fikk med en gang MR,, ikke bare på deler av ryggen men hele.

Viste seg at jeg har en liten prolaps og at resten er overspenninger. Dermed kan jeg ta hensyn til prolapsen å få riktig behandling for spenningene.

Kjapt og greit på under 2 mnd.

Men det er klart,,,, flyr en til legen i eningen med ymse symtomer i ett kjør skjønner jeg godt at legen blir litt,,, tja...

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom du stadig har angst for alvorlig sykdom så vil jeg anbefale deg å lese "Kongen anbefaler" av Ingvard Willhelmsen. Forfatteren tar for seg emnet om å frykte alvorlig sykdom. Lettlest bok som de sikkert har på biblioteket.

Legen din har rett i at tanker om alvorlig sykdom er vanlig når man sliter litt med angst. Symptomene dine gir ingen spesifikke tegn på sykdom. Ondter og vondter trenger ikke være farlig, selv om det er plagsomt.

Denne anbefaler jeg også!

I tillegg til de andre bøkene hans; "sjef i eget liv", "livet er et usikkert prosjekt" og "hypokondri og kognitiv terapi". Veldig fine og informative bøker.

Hilsen ei som har hatt helseangst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...