Gjest Nordmann på 44 Skrevet 30. mars 2009 #61 Skrevet 30. mars 2009 Det er mulig det norske synet på på alkohol og barn ikke er så utbredt utover Norges grenser, men dette er jo fordi vi er mer opplyst i Norge. Nå er vel norsk fyll ikke det mest vanlige i verden. De fleste klarer godt å nyte alkohol til god mat, bare ikke nordmenn. Har bodd utenlands litt og har vært på fest mange ganger. Bare i Norge har jeg opplevd å bli invitert på "drikking" og ikke "festing". Tror noen virkelig at 4 millioner nordmenn sitter med fasiten på hva som er lurt og "normalt" og at 6 milliarder mennesker tar feil? Så full av det er nok ikke jeg.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #62 Skrevet 30. mars 2009 Barn og alkohol hører ikke sammen. Jeg driter i om mine gjester mener noe annet. Da får de heller gjøre som de vil på sine egne fester eller bryllup, her i gården blir det servert alkohol i bryllupet og ferdig med det.
Gjest Gjest_Tindra_* Skrevet 31. mars 2009 #63 Skrevet 31. mars 2009 Nå er vel norsk fyll ikke det mest vanlige i verden. De fleste klarer godt å nyte alkohol til god mat, bare ikke nordmenn. Har bodd utenlands litt og har vært på fest mange ganger. Bare i Norge har jeg opplevd å bli invitert på "drikking" og ikke "festing". Tror noen virkelig at 4 millioner nordmenn sitter med fasiten på hva som er lurt og "normalt" og at 6 milliarder mennesker tar feil? Så full av det er nok ikke jeg. Det er jo ikke det hun sier! Hun snakker om forholdet barn og alkohol, der er vel vi nordmenn ganske opplyst. Forholdet nordmenn selv har til alkohol er noe annet, og det sier vel TS også ganske tydelig. Og fordi om vi kanskje er mer opplyst om akkurat dette i Norge enn mange andre steder, er det vel ikke det dermed sagt at vi sitter med fasiten? Du snakker jo som om ingen andre i verden vet det nordmenn vet (dine 4 mill kontra 6 mrd) eller er enige med oss...
Gjest En annen brud Skrevet 7. april 2009 #64 Skrevet 7. april 2009 Jeg er i en ganske lik situasjon selv, og må si jeg føler med deg, TS! Min situasjon er låst. Jeg har tatt det opp med mannen, men han syns jeg er ekstremt vanskelig og har på ingen måte tenkt å la seg overtale. Han syns jeg er sjefete og er veldig opptatt av at jeg ikke skal få viljen min. Jeg føler som TS at barn og alkohol ikke hører sammen, og klarer ikke å slappe av når det er barn til stede på fest. For samboeren min er det viktigere at barna er der enn at jeg får slappet av og nytt festen. Det sårer meg veldig at han (sånn jeg føler det) ikke bryr seg om hvordan jeg føler det, det er viktigere å ikke bli overtalt. Jeg har fulgt noen av rådene i denne tråden (forelsått dem for ham, mener jeg), men ingenting er interessant, barna skal være der, dermed basta. Det betyr like mye for ham som det betyr for meg at de ikke er der. At de i vårt tilfelle har vært tilstede i ni-ti timer hvis de drar når baren åpner, preller av som vann på gåsa. Jeg føler at vi er helt låst, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har pratet veldig rolig med ham, men han blir bare sint og tror jeg skal ha viljen min. Jeg klarer liksom ikke å få ham til å forstå at det handler om hvordan jeg føler det, ikke om å få viljen min. Sånn det står nå, ser det ut som han får viljen sin og barna får være der så lenge de (og foreldrene) vil. Jeg gjetter på at jeg da vil avslutte kvelden relativt tidlig. Da jeg sa det, syns mannen at jeg var skikkelig vanskelig, og jeg spurte om han da har tenkt å bli med meg. Ser liksom ikke helt for meg å dra alene fra festen... Men det vil han ikke svare på. Jeg syns han er så barnslig, og har null respekt for mine følelser. Er det noen som har noen råd eller ihvertfall oppløftende ord til meg?
Rosalie Skrevet 7. april 2009 #65 Skrevet 7. april 2009 Jeg har faktisk aldri hørt om dette problemet før jeg kom inn på KG. Der jeg kommer fra, er det helt vanlig at barna til nærmeste familie er invitert i bryllupet, og da helt uten restriksjoner på hvor lenge de kan være. Jeg husker selv fortsatt mit første bryllup. Da var jeg 5 år, og deltok på hele festen. Bestefar kjørte den dagen, og han og bestemor (som kun drikker alkohol til maten), hadde ansvaret for meg og mine to kusiner på samme alder. Det var garantert noen til stede som var overstadig beruset før vi dro godt over midnatt, siden dette er hjembrentland, men de holdt seg jo unna oss barna. I sommer var jeg i bryllup med fire barn til stede - en 3-åring, to 5-åringer og en 9-åring. Og naturligvis var de med til festen var over. Og alle fire snakker fortsatt om den fantastiske dagen, og all dansinga utover natta! Barn skal skjermes fra deler av voksenverden. Men jeg syns det blir i overkant hysterisk at man ikke skal kunne nyte noe alkohol i barns nærvær. Nå har jeg selv foreldre med et liberalt syn på alkohol, og både jeg og broren min har fått et halvt glass vin eller øl til maten ved spesielle anledninger fra rundt konfirmasjonsalder. Men med alkoholen kom ansvar, og opplysning, og begge vi to debuterte sent i forhold til å være fulle. Nettopp fordi alkohol ikke var spesielt spennende.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #66 Skrevet 7. april 2009 Synes Wadjet beskriver veldig godt mine tanker om dette også. Har selv gode minner fra mitt første bryllup, da var jeg 6 år. De voksne drakk og koste seg - vi barna var med på dans og moro. Det var stor stas. I voksen alder har jeg vært i mange bryllup både med fulle og edru voksne. I alle bryllupene har det vært barn til stede hele tiden. Jeg er sikker på at ingen har hatt vondt av det, de små har hatt det veldig bra. Noen har sovnet tidlig på kvelden, mens andre har danset til langt på natt. Jeg synes det er fantastisk å se hvordan barn kan kose seg når de får lov til å delta på festen sammen med de voksne. Det skaper en egen stemning som jeg ikke vil være foruten. Min beste venninne giftet seg med en engelskmann i fjor sommer. Bryllupet ble holdt i england med masse folk. Det var mye alkohol og ca 10 barn i alderen 1-12 år. Det var seriøst ingen problem. Sjelden jeg ser barn ha det så gøy, noe de også ga klart uttrykk for. Brudeparet hadde selv 2 barn som var med på moroa fra tidlig morgen til sent på natt. Jeg diskuterte problemstillingen med min norske venninne (etter å ha lest denne tråden..) og hun ville gjort det samme igjen. Selv om også hun i utgangspunktet var noe skeptisk til kombinasjonen barn og alkohol. De hadde hatt lange diskusjoner om dette var lurt eller ikke, brudgommen fikk "viljen" sin til slutt. Men som hun sier i dag: "hadde jeg visst hvordan det kom til å bli så hadde jeg sluppet mange bekymringer i forkant av bryllupet.". I dag ville hun aldri vurdert en slik fest uten at også barna fikk delta.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #67 Skrevet 7. april 2009 Jeg reagerer mer på hvordan brudene og brudgommene behandler hverandre her, enn hvorvidt barn bør være tilstedet på fester på hvor det nytes alkohol. Hvis dere ikke klarer å bli enige om en såpass liten ting før bryllupet, hva får dere til å tro at det blir bedre etterpå?
Siiw Skrevet 7. april 2009 #68 Skrevet 7. april 2009 Jeg er enig med deg...! synes ikke noe særlig om det!! - den kan oppstå ting som ikke er planlagt og gud veit hva som kan skje : O og dem kan se ting dem ikke har godt av! hehe.. men det er foreldra sine ansvar om barna får varige men!!!!! og får ta sitt ansvar..! du får si til samboern din at dere ikke TAR noe som helst ANSVAR for hva som kan skje!. og at du er sterkt uenig i dette.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #69 Skrevet 7. april 2009 Vi giftet oss i fjor. Hadde alkohol til mat og open bar etterpå. 5-6 unger, minstemann 3 år gammel. Vi lot det være opp til foreldrene når det var nok for barna. Min nevø ble hentet av noen venner av min bror da han ble trøtt så sov han hos dem. De andre danset i vertfall til brudeparet gikk ca 12:30. Så ingen problemer hos oss. Men ikke noe fyll heller, tror foreldrene hadde gått hjem sammen med barna hvis det hadde blitt det. Synes nesten det er en fornermelse å ikke stole på at foreldrene gjør det som er best for barna..
Aricia Skrevet 8. april 2009 #70 Skrevet 8. april 2009 Dere har satt dere selv i denne situasjonen, trådstarter, i og med at barn er invitert til bryllupet (om enn på en halvhjertet/tvetydig måte), og dere har bestemt dere for å ha fri bar. Når dette er to forhold som for deg overhodet ikke passer sammen, burde dere ikke ha kombinert dem, for å si det sånn. Jeg hadde også som forelder reagert på å i etterkant få beskjed om at barn måtte forlate festen kl 21. Skulle dere ha praktisert dette, burde dere opplyst om det i invitasjonen, slik at foreldrene kunne akseptert eller forkastet invitasjonen på riktig grunnlag (dvs at den innebar å overlate barna til barnevakt de ikke kjenner etc). Det virker vel som om du og din mann ikke har vært tilstrekkelig klare overfor hverandre i utgangspunktet mht hva slags premisser som skal gjelde for festen mht barn og alkohol, og denne mangelen på avklaring dere imellom har forplantet seg til kommunikasjonen deres med gjestene, dvs dere er uklare, og du reagerer først nå når det blir "alvor" og du ser at den tvetydige informasjonen dere har gitt ikke blir tolket slik du ville. Dere har altså faktisk invitert barn til festen, gjestene har svart og kanskje bestilt billetter etc i forhold til dette, du kan ikke nå i etterkant forandre premissene fordi du mener at foreldrene iht dine standarder ikke er i stand til å ta seg skikkelig av barna sine og bestemme hva som er riktig for dem (!). Det du kan gjøre, derimot, er å endre på den andre siden av saken, dvs dere kan kutte den frie baren, og legge begrensinger på gjestenes alkoholinntak (bonger eller noe sånt).
Gjest Araminta Skrevet 8. april 2009 #71 Skrevet 8. april 2009 Jeg tror jeg som 15-åring ville blitt ganske snurt over blir forvist fra et bryllup klokka 21... Spørsmålet her er vel egentlig hva som sto på innbydelsen. Har dere uforbeholdent invitert med barn, er det vanskelig å komme og legge begrensninger som f.eks aldersgrense etterpå. Kanskje synes hverken foreldre eller barn det er noe særlig fristende å satse på en ukjent barnevakt i et fremmed land? Hvis foreldre synes det er greit at ungene er tilstede mens det drikkes alkohol, er det ikke så mye du kan gjøre med det, utover å gi beskjed om ditt syn. Kloke ord.
Lucie Skrevet 8. april 2009 #72 Skrevet 8. april 2009 Jeg har ikke lest hele denne tråden, men det er da vel vittelig foreldrenes oppgave å passe på så barna sine ikke kommer borti upassende situasjoner?
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 8. april 2009 #73 Skrevet 8. april 2009 Vi skal gifte oss i mai, og av ca 55 gjester er 10 barn fra 0 til 10 år. (jeg regner ikke 14 åringer som barn.) De er alle nevnt i inviatsjonen, og jeg håper alle tar med barna. Det vil bli servert alkohol, og det har jeg ingen problem med. De som har barn må kunne velge selv om de ønsker å drikke. (ingen av de er uansvarlige). Jeg synes ikke ideèn med barnevakt, egen "barnefest" er dum, men i vårt tilfelle passer det ikke. Jeg er derimot sterkt imot de som ikke ber barna i bryllup. Jeg mener det er en fest for alle. Jeg ble ikke bedt i et bryllup som mine foreldre var bedt i da jeg var liten, og ble meget fornærmet for det. Det skal sies at min forlovede har en datter på 9 år, og hun får være med så lenge hun orker. Vi skal ha festen på samme sted som overnattingen for min manns familie, som kommer fra utlandet (der vi bor). Jeg ønsker alle bruder en flott dag!
Jade Skrevet 8. april 2009 #74 Skrevet 8. april 2009 Hvorfor er du Gjest_Mona sterkt i mot at barn ikke inviteres i bryllup generelt? Holder det ikke at barn får komme i ditt bryllup? Verter bestemmer da selv hvem de inviterer i bryllup? Du synes det er en familiefest, andre synes det er en voksenfest. Kanskje jeg er sterkt i mot at folk ikke inviterer alle naboene og alle kollegene sine i bryllup? Spesielt hvis jeg er en av dem? Poenget er at man selv bestemmer hvem man vil invitere. Vi har invitert uten barn Og ser overhodet ikke noe galt i det. (babyer får lov å komme, men de ordnet seg heller med barnevakt fordi de selv ønsket det). Problemet her, er at TS har invitert med voksne og barn (dvs., hun nektet de ikke å ta med barna), for så å ville legge inn restriksjoner etter at gjestene hadde takket ja.
Gjest Tokidoki Skrevet 8. april 2009 #75 Skrevet 8. april 2009 Problemet her, er at TS har invitert med voksne og barn (dvs., hun nektet de ikke å ta med barna), for så å ville legge inn restriksjoner etter at gjestene hadde takket ja. Har hun nå egentlig det når navnet til ungene ikke står i invitasjonen? I min verden er det slik at kun de som har navnet i invitasjonen er invitert, og skal man ta med noen utenom dette så følger man hva bruden ønsker. Vil man da ta med barn (som ikke er invitert) så får man føye seg etter brudens ønske om barnefri fest. Jeg hadde blitt gørrsur om jeg inviterte voksne mennesker i mitt bryllup og de dro med barna.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 8. april 2009 #76 Skrevet 8. april 2009 Har hun nå egentlig det når navnet til ungene ikke står i invitasjonen? I min verden er det slik at kun de som har navnet i invitasjonen er invitert, og skal man ta med noen utenom dette så følger man hva bruden ønsker. Vil man da ta med barn (som ikke er invitert) så får man føye seg etter brudens ønske om barnefri fest. Jeg hadde blitt gørrsur om jeg inviterte voksne mennesker i mitt bryllup og de dro med barna. Her har det vært en balansegang for oss. Vi syns ikke vi kan nekte søsknene våre å ta med barna sine i bryllupet vårt, men skrev ikke navnene til barna på invitasjonen, nettopp for å vise at dette ikke er lagt opp for barn (barna er altså ikke direkte invitert). Hadde vi invitert med barn, hadde jeg ikke villet ha bar etterpå. Jeg er enig i at vi ikke har vært tydelige nok, jeg forutså rett og slett ikke at dette skulle bli en problemstilling. Som nevnt tidligere var planen at vi skulle sende ut en kjøreplan til alle som skal delta en måneds tid før bryllupet, og der tenkte altså jeg at det skulle stå at barna forlater selskapet når baren åpner. Hadde andre enn søsknene våre dratt med seg unger (særlig uten å nevne det for oss), hadde jeg også blitt gørrsur.
Gjest Gjest_Tindra_* Skrevet 8. april 2009 #77 Skrevet 8. april 2009 Jeg har ikke lest hele denne tråden, men det er da vel vittelig foreldrenes oppgave å passe på så barna sine ikke kommer borti upassende situasjoner? Her er vel poenget til TS at foreldrene til barna ikke bryr seg om barna kommer borti upassende situasjoner.
Gjest Jonsok Skrevet 11. april 2009 #78 Skrevet 11. april 2009 Så du syntes fulle folk og barn hører sammen??? Sånne ting sitter dypt i barn, og kan skape traumer senere i livet... Hilsen en som har opplevd sånt som barn, og nettopp funnet ut årsaken til psykiske problemer grunnet dette. Da vil jeg tro det er opplevelsen av jevnlig bruk av alkohol i den nærmeste familie som vil skape traumer og psykiske problemer senere i livet hos barn, forståelig det. Hvofor gjøre dette til ett større problem enn det er, enten alkoholfritt å barna er der hele tiden, eller dere severer alkohol,så må vel foreldrene ta ansvar for sine barn om de mener at det blir for"sterkt" å se berusede personer . Det er vel strengt tatt opp til dere som holder selskapet å bestemme hva som skal serveres.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #79 Skrevet 12. april 2009 La barna få være på festen sammen med foreldrene og slutt å bekymre deg for denne BAGATELLEN! Unnskyld meg, men dette virker som en skikkelig merkelig problemstilling. I alle bryllup jeg har vært, så har det aldri vært noen utpreget fyll, tvertimot, man sitter så lenge til bords at alle er mer søvninge en fulle etterpå. Noen få fulle "slengere" tar ikke barna skade av. Skjønner godt foreldrene til disse barna, dessuten er det DERES barn, ikke dine. Kanskje du skal slippe taket litt å la andre få bestemme selv hva som er best for deres egne barn?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #80 Skrevet 12. april 2009 Vi inviterer våre nieser og nevøer, i tillegg har vi våre egne to barn med. Vi har valgt å ikke invitere flere små barn (søskenbarn under 15 osv...). Bryllupet vårt er lagt opp til en lang tre-retters middag med endel taler, med påfølgende fest med fri bar og hele pakka. Føler derfor ikke at dette selskapet er spesielt barnevennlig... Likevel vil vi gjerne ha de barna som betyr mest for oss (våre egne + nieser og nevøer) rundt oss Jeg regner med de minste forlater tidlig for å legge seg. De største får være der til både kakeskjæring og dans. Men at de blir der til den lyse morgen tviler jeg STERKT på... Når klokken runder 12-1 på natta tror jeg nok at de blir skysset hjem. Bryllup er gøy også for barna, men etter 12-1 på natta når festen tar av, musikken er høy og baren har kø, da tror jeg ikke barna koser seg spesielt mye lengre. Heldigvis har våre søsken samme oppfatning, så jeg bekymrer meg ikke en millimeter. Kan godt hende vi arrangerer felles barnevakt og hjemskyss også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå