Gå til innhold

tran


stella K

Anbefalte innlegg

vet ikke om jeg skriver på riktig forum.... uansett..

hvis man tar 2 spise skjeer tran hver dag..holder da dette for å få i seg nok omega 3, eller bør man uansett spise fisk for å få i seg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet ikke om jeg skriver på riktig forum.... uansett..

hvis man tar 2 spise skjeer tran hver dag..holder da dette for å få i seg nok omega 3, eller bør man uansett spise fisk for å få i seg dette?

Vet ikke hvilket merke du bruker, men står som oftest på flasken/boksen hvor mye som skal til for å dekke de dagligdagse behovene..

spiser selv ikke noe fisk, men tar triomega hver dag med omega 3,6 og 9, tar 2 tab. det skal holde iflg. legen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg tar en skje nesten året rundt, minus sommeren.det står på flasken at det skal dekke dagsbehovet. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert :) da behøver jeg ikke har dårlig samvittighet fordi jeg ikke spiser fisk da :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er vel ikke så lurt å ta for mye tran, da D-vitamin ikke er bra å få for mye av. Vet ikke om det er "farlig" med to skjeer dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mindre D-vitamin i tran nå enn før.

Jeg veier 100 kg, trener mye og satser på 20 ml per dag. Det er 4x anbefalt dose på flaska.

To spiseskeier tran er omtrent 20 ml eller 20 gram, og ja, det dekker omega 3-behovet. Du kommer sikkert langt med ei spiseskei også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt off topic, men noen som vet hvor mange kalorier det er i en spiseskje tran?

ca 10 gram fett gir ca 90 kcal.

Mindre enn ei rute med freia melkesjokolade og omtrent akkurat det samme som et halvt kilo tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,da tror je at jeg reduserer til EN skje, vil jo ikke ha overdose heller :)

ps:selv om det er kalorier i tran, så er jo dette bare sunt fett (kjempe sunt faktisk)... så for de som teller kalorier her, tenk på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt off topic, men noen som vet hvor mange kalorier det er i en spiseskje tran?

Seriøst? Helse foran skjønnhet her. Om en ikke spiser fisk kan ikke gi kroppen mangler pga at hodet teller kalorier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Seriøst? Helse foran skjønnhet her. Om en ikke spiser fisk kan ikke gi kroppen mangler pga at hodet teller kalorier..

Det er jo kjekt å vite for en som skal gå ned i vekt ;)

En annen ting, tar man en ss tran i tillegg til alt annet man spiser, vil man jo legge på seg.. 90 kcal hver dag i et år er jo 32850 kalorier ekstra i året. Det vil nok utgjøre noen kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest

hah..fisketfett legger man ikke på seg av faktisk... det hjelper deg å forbrenne fett rundt midjen! Så hvis du spiser fisk,kan du ha god samvittighet! da kan du sitte på sofaen se på tv etterpå og fisken forbrenner faktisk fett hos deg.... !:O tenk på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nylig at, for de som spiser laks ;), hvis man spiser 2 laksemiddager i uka behøver man ikke ta tran i det hele tatt. Og 2 skiver med makrell-i-tomat dekker dagsbehovet...

MÅ jo ikke ta tran vi som spiser fisk regelmessig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så lurt å ta for mye tran, da D-vitamin ikke er bra å få for mye av. Vet ikke om det er "farlig" med to skjeer dog.

Det skal ganske mye til for å få en overdose med d-vitamin. Jeg tar 1 spiseskje om dagen, i tillegg til multivitaminer. Det er neppe farlig med 2 skjeer om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

hah..fisketfett legger man ikke på seg av faktisk... det hjelper deg å forbrenne fett rundt midjen! Så hvis du spiser fisk,kan du ha god samvittighet! da kan du sitte på sofaen se på tv etterpå og fisken forbrenner faktisk fett hos deg.... !:O tenk på det....

Her tror jeg du har misforstått litt! Uansett om det er sunt fett vi snakker om så vil du legge på deg hvis du spiser mer enn kroppen greier å forbrenne! Det er sunt fett i nøtter også, men jeg skal love deg du legger på deg om du spiser for mye! Holder du deg derimot innenfor rimelighetens grenser vil det å kun holde seg til sunt fett gjøre underverker! Fettet i fettcellene i kroppen vil erstattes med sunt fett som tar mindre plass... Punktforbrenning er også i svæært liten grad mulig... tenk på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...