Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ta for meg den amerikanske frigjøringskrigen og den franske revolusjonen og kan ta to eller tre av disse rettesnorene som gjerne hører litt sammen. Jeg kan velge å fokusere på kun den amerikanske og den franske eller en av delene. Her kommer de:

* Gi en oversikt over det filosofiske grunnlaget for de to revolusjonene.

* Bakgrunnen for den franske revolusjonen med eneveldet og stendersamfunnet.

* Hendelsesforløp og forklaringer, herunder dypereliggende og utløsende årsaker for den amerikanske revolusjonen.

* Et portrett av en av de markante skikkelsene i den revolusjonen du velger

* Sammenlign den amerikanske uavhengighetserklæringen med den franske menneskerettserklæringen - trekke inn vår 1814 grunnlov der det er naturlig.

* Finn likheter og forskjeller mellom styreformen i USA og Norge i dag. Forklare forskjellene.

* Lage oversikt over alle de ulike fasene i den franske revolusjonen. Tidsperiode, viktige hendinger, ulike gruppers motiver, mål og resultater.

* Hvordan kan forholdene under revolusjonen utvikle seg fra vekt på menneskerettigheter til rent terrorvelde.

* Den amerikanske revolusjonen var i mindre grad enn den franske en sosial revolusjon, den var først og fremst politisk og førte til få endringer mellom samfunnsgruppene. Redegjør for dette.

Har dere noen forslag til hva jeg kan velge? Ønsker ikke at det skal bli så vanskelig.

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville brukt disse:

* Lage oversikt over alle de ulike fasene i den franske revolusjonen. Tidsperiode, viktige hendinger, ulike gruppers motiver, mål og resultater.

* Hvordan kan forholdene under revolusjonen utvikle seg fra vekt på menneskerettigheter til rent terrorvelde.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville brukt disse:

Ok. Har dere flere andre forslag? :) Noe dere tror kan være spennende men ikke ltfor umulig å finne stoff om? =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...