Gå til innhold

Raffinerte karbohydrater


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Pga ubalanse i tarmsystemet virker det som det er lurt for meg å kutte ned på raffinerte karbohydrater for en periode, samtidig som magen dessverre ikke liker altfor hele korn, fiber og sånt heller (ukokt havregryn var visst ikke så bra, skjønte jeg plutselig etter mange års inntak). har også droppet melkeprodukter, i hvert fall midlertidig.

Jeg prøver å kutte fin hvete og sukker så mye som mulig, men hva med byggmel? Havremel? De sistnevnte tenke jeg først og fremst å bruke i grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mea Culpa

Det kommer jo helt an paa hva du reagerer paa, men det vet du kanskje ikke? Er det gluten f.eks. utelukker det byggmel og havre(med mindre havren er garantert glutenfri).

Hirse, bokhvete, Quinoa, sagogryn og rismel er alle naturlig glutenfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vet ikke hva jeg reagerer på, men har nok noe irritabel tarm og mistenker ubalanse/for mye candida (eller er det bare en kvasidiagnose, jeg synes den stemmer veldig godt), men merker at jeg får mer (men ikke nødvendigvis akutte, det tar litt tid så det er vanskelig å være sikker) problemer av sukker, mye hvete og antagelig melkeprodukter, i hvert fall søte. Samtidig som jeg tror jeg også sliter litt om det blir for mye fiber/tungt fordøyelige ting. Jeg tror ikke jeg reagerer på gluten, men det er litt i uttestingsfasen.

Spiste quinoa i dag for første gang, og det var jo både enkelt og godt :) Også lagde jeg vassgraut til frokost :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Mye det samme som meg altsaa. Jeg vet heller ikke helt hva jeg reagerer paa, men tror det kan vaere gluten, hvete og/eller melk. Ikke saa lett aa finne ut av paa egenhaand gitt! Men saa lenge jeg holder meg unna gluten og melk foeler jeg meg bra.

Quinoa er bra saker ja, fullt av protein. :) Man kan lage groet av det og, men det har jeg ikke proevd enda. Kanskje til kvelds.

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sånn foreløpig virker det som det gikk bra å spise byggrøt (med rismelk på...er jo litt karbohydrater i denne), og middagen med kylling, pesto, grønnsaker (erter, paprika, stangselleri, litt løk... litt rar, men god blanding, jeg har nok spist veldig mye stivelsesrike grønnsaker tidligere i høst/vinter) og quinoa tror jeg også funker. Lurer på om det bare er en kombinasjon av ting som har gjort magen min sånn, at det har blitt litt for mye av enkelte ting - stress og noen typer matvarer - og at det kan ha kommet en infeksjon i tillegg, en eller annen gang, som har lagd krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...