Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Når man først begynner å utvikle disse autoimmune sykdommene,vet man med stor sannsynlighet at man vil får fler. Som en ung jente med allerede 2 av disse autoimmune sykdommene føler jeg at jeg har problemer med å se lyst på framtiden.Føler at å "gjøre det beste ut av det" ikke er nok.Hvordan klarer dere andre som er angrepet av disse autoimmune sykdommene å holde motet oppe?
Gjest bare innom Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Jeg har 2 autoimmune sykdommer, og får med stor sannsynlighet en 3. diagnose om 3-4 uker. En stor dose galgenhumor, og evnen til å se løsninger i stedet for problemer, er det som får meg gjennom dagene. Jeg fokuserer på en ting om gangen, en dag om gangen. Jeg prøver å holde meg positiv, selv om det er vanskelig når alt topper seg. Når det blir tøft unner jeg meg en selvmedlidenhetsdag, før jeg sparker meg selv bak, og får i gang en positiv tankegang igjen. Jeg fokuserer på det jeg har, og det jeg kan gjøre, i stedet for å tenke på det jeg skulle hatt, og det jeg ikke kan gjøre.
Chica Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Har hatt/har to - men det hindrer meg ikke noe særlig i hverdagen. Ingen leger som har nevnt muligheten for å få flere, så hadde det ikke vært for internett så hadde jeg ikke vært bekymret i det hele tatt Så - prøver å unngå å lese for mye og begynne å bekymre meg. Kanskje litt naivt
Gjest Gjest_Karretha_* Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Når man først begynner å utvikle disse autoimmune sykdommene,vet man med stor sannsynlighet at man vil får fler. Hvilke autoimmune sykdommer er det du mener på? Har man en, vil man få fler?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 ja,mange autoimmune sykdommer henger genetisk sammen(f.eks HLA-DR1,HLA-B3,HLA-B8 etc.) hver av disse antigene har forskjellige autoimmune sykdommer knyttet til seg. Som regel vil man bli fulgt opp av legen sin med tanke på utvikling av andre autoimmune sykommer.
Gjest bare innom Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Hvilke autoimmune sykdommer er det du mener på? Har man en, vil man få fler? Det er dessverre ofte slik... For eksempel: Diabetes ses ofte i sammenheng med Cøliaki Revmatoid artritt (leddgikt) eller Bechterews ses ofte sammen med IBD
Gjest Miam Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 Kan jeg spørre hva autoimmune sykdommer er...? *Føle seg helt fjeern*
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. mars 2009 #8 Skrevet 26. mars 2009 en autoimmun sykdom er en sykdom der kroppens immunforsvar går til angrep på friske celler og friskt vev.Kjertler og organers funksjoner vil på sikt ødelegges.
Gjest Miam Skrevet 26. mars 2009 #9 Skrevet 26. mars 2009 Takk for svar Så noe om diabetes og leddgikt her oppe, er det slike sykdommer? Min mor har diabetes, men har aldri hørt om den i samenheng med autoimmune sykdommer, derfor jeg lurte
Gjest bare innom Skrevet 26. mars 2009 #10 Skrevet 26. mars 2009 Takk for svar Så noe om diabetes og leddgikt her oppe, er det slike sykdommer? Min mor har diabetes, men har aldri hørt om den i samenheng med autoimmune sykdommer, derfor jeg lurte Diabetes er en autoimmun sykdom ja. http://www.helsenett.no/index.php?option=c...&Itemid=388 Her kan du lese litt om hva autoimmun sykdom er, og noen av de sykdommene som hører under den kategorien.
Gjest Miam Skrevet 26. mars 2009 #11 Skrevet 26. mars 2009 Takk, takk, da har jeg lært noe i dag også
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #12 Skrevet 26. mars 2009 Det er bare Diabetes type 1 som er autoimmun.
Gjest Gjest_Karretha_* Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 Håper virkelig at tilfeller kan falle utenfor den teorien, utrivelig tanke med flere plager.... Diabetes er en ting, men kombinasjon med Cøliaki er en utenkelig tanke..
Gjest bare innom Skrevet 26. mars 2009 #14 Skrevet 26. mars 2009 Håper virkelig at tilfeller kan falle utenfor den teorien, utrivelig tanke med flere plager.... Diabetes er en ting, men kombinasjon med Cøliaki er en utenkelig tanke.. Det er ikke en regel at "har du en, får du flere", men det er dessverre slik at sjansen for å få en autoimmun sykdom øker hvis du allerede har en fra før. OG jeg kjenner flere med kombinasjonen diabetes og cøliaki, og med god planlegging går det bra.
Gjest Gjest_Karretha_* Skrevet 26. mars 2009 #15 Skrevet 26. mars 2009 Joda, det finnes sikkert produkter som er bra for begge deler. Men synes det er ille nok med begrensningene som et barn får ved diabetes... Spiser jo selvsagt det som andre barn får, men ikke når det selv har lyst. ikke nå..! Alt til sin tid og sted..
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #16 Skrevet 26. mars 2009 Joda, det finnes sikkert produkter som er bra for begge deler. Men synes det er ille nok med begrensningene som et barn får ved diabetes... Spiser jo selvsagt det som andre barn får, men ikke når det selv har lyst. ikke nå..! Alt til sin tid og sted.. Det gir jo noen begrensninger, men et godt kosthold som passer en cøliaker (heter det det?) trenger kanskje ikke så mange flere tilpasninger. Og det er mye godt man kan spise, den beste maten jeg har spist har vært hos ei med denne dobbeltdiagnosen
Gjest Gjest_Aja_* Skrevet 27. mars 2009 #17 Skrevet 27. mars 2009 Har foreløpig bare en (for høyt stoffskifte), men er klar over faren. har sterk leddgikt i familien. Har fått andre følgesykdommer da. Cøliaki. Er ikke det noe medfødt da? at jeg ikke får det sånn plutselig når jeg er 40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå