Gå til innhold

Førskoleutdannelse, deltid vs heltid


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lurer litt på hva som lønner seg best for meg, og deres synspunkter.

Når jeg startet på studentlivet, valgte jeg feil retning. Så jeg "feilstuderte" i et år, og har nå snart fullført et årsstudium. Jeg synes det jeg holder på med er svært kjedelig, og derfor lurer jeg på om jeg skal bytte igjen. Synes selv jeg virker fryktelig ubesluttsom som flytter og bytter studieretninger hele tiden, men det for så være. Jeg er ganske kreativ, og er veldig glad i barn. Så jeg vurderer nå å ta førskolelærerutdannelsen. Problemet mitt de andre to gangene er at jeg ser gull og grønne skoger i første semester, for så å være ganske umotivert og lei i annet semester. Dette skjer til tross for at det er nye fag osv. Jeg var nok for umoden når jeg kom rett fra vgs, og skulle mest sannsynlig tatt meg et år fri. Men, gjort er gjort og spist er spist. Jeg har jo blitt eldre og noe klokere, så det har jo ikke vært direkte tap heller. Det jeg nå lurer på er om jeg burde søke meg inn som assistent i en barnehage, og så ta skolen som deltid over 8 semester? Eller om jeg burde kjøre fullt ut for å bli raskest mulig ferdig med alt som heter skole og eksamen.

Fordelene jeg ser ved å ta det over 8 semestere, er at jeg kommer til å kun være på skolen 2 dager i uken. Altså får jeg mulighet til å jobbe 3 dager i uken i hvert fall. Da tror jeg at jeg kommer til å være mer motivert, samt få muligheten til å bruke utdannelsen min fortløpende. Ulempene er så klart at på denne måten så tar det et helt år ekstra.

Ulempene ved å ta studiet som fulltid, er at jeg ikke får mulighet til å jobbe noe særlig i barnehage ved siden av. SFO er jo en mulighet, men også her blir det noe knapp tid. Fordelen må være at jeg får fullt studielån.

Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ut i fra innlegget ditt høres det ut som om du selv helst ønsker å ta utdannelsen som deltidsutdannelse, noe som i seg sellv er et veldig godt argument for at det er det rette for deg.

8 semestre blir jo fire år, i motsetning til 100% studiebelastning som er seks semestre, tre år. Når du så skal på skole kun to dager i uken, antar jeg at det legges opp til endel selvstudier, dette må du jo ta med i vurderingen.

Det er vanskelig å gi deg råd - du ender jo opp med samme utdannelse uansett dersom du fullfører, det beste rådet du kan få er vel å sjekke grundig hva de forskjellige alternativene gir av muligheter og utfordringer, veie fordeler og ulemper opp mot hverandre og så til slutt la mavefølelsen avgjøre hva du skal gjøre.

Lykke til - uansett hva du velger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg ser jo på en måte "alltid" det positive når jeg sitter slik å vurderer studiemuligheter. Alt er jo så bra, på hver sin måte. Men nå har jeg behov for å vite at jeg ikke kommer til å miste interessen for fagene og fagområdet etter at "forelskelsen" har forsvunnet. Jeg er veldig glad i barn og å leke for den saks skyld. Samboeren min mener at jeg til tider har en mentalitet som en seksåring på dette feltet, da jeg helt ærlig synes det er moro å perle, høytlesning, juleverksted osv. Jeg har hele tiden tenkt at dette er ting jeg kan gjøre med mine egne barn etter hvert, men nå har jeg en samboer som, forståelig nok i en alder av 21, ikke er helt klar for barn enda. Når det gjelder arbeidet hvor man må takle til dels masete og stressende omgivelser, mulig bleieskift osv, så jobber jeg per dags dato på en avdeling med mye demens på et sykehjem. Så tålmodighet er virkelig noe som kan læres! Jeg føler at jeg var en tålmodig sjel også før jeg begynte å jobbe der, men ingenting mot det som er nå.

Kan noen som har erfaring med deltidsstudium si hva de synes om denne ordningen? Evt. kanskje noen førskolelærere kan gi meg en input i hvordan hverdagen er? Hva er de negative sidene? Jeg klarer rett og slett ikke å finne noen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke spesielt mye om akkurat førskoleutdanning, men kan kanskje synse litt generelt for det? :ler:

Jeg tror, at hvis du er en type som lett mister motivasjon når det første "boostet" har lagt seg, så kan det lønne seg å ta utdanningen på deltid samtidig som du jobber praktisk med faget. Da unngår du i det minste å måtte lese masse teori og pløye deg igjennom bok etter bok, uten å se hvordan det brukes i praksis. I tillegg får du gleden av å bli mer kompetent i jobben sin etterhvert som du lærer mer om pedagogikk og strukturen bak det daglige arbeidet.

Samtidig tror jeg det er mer arbeidskrevende, siden du tross alt må belage deg på å lese en del på fritiden. Det er slitsomt å jobbe også! Men hvis det er å holde på motivasjonen som er problemet, så høres det smart ut å kombinere utdanning og jobb.

Jeg håper uansett du finner ut hva som passer for deg :) Og det må jeg bare si, at hver gang jeg henter unger i barnehagen og får fyldige referater av aktiviteter, hobbyvirksomhet, turer og prosjekter, så misunner jeg de som jobber der bittelitt... ;) Det er nok en slitsom jobb på mange måter, men utrolig morsom og givende også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for respons Nigo-San! :) I tillegg så er jeg enig i synsingen din. Jeg tror at ved å ha muligheten til å bruke det jeg lærer på skolen rent praktisk, så kommer dette til å booste motivasjonen. Men, på den annen side, så har jeg jo valgt teoretiske studieretninger før og det kan mest sannsynlig ikke sammenlignes med førskolelærerutdannelsen. Jeg kikket over pensumlitteraturen i norsk og først ble jeg blitt satt ut for det var så utrolig mye litteratur, men så viste deg seg at det var 12-13 peke-/bilde- og barnebøker. :fnise: Så det er jo tydelig et mye mer morsomt studie jeg nå begir meg inn på. Eneste "problemet" slik jeg ser det, er at jeg per dags dato har deltidsjobb på et sykehjem og ikke barnehage. Så jeg må se og finne meg en relevant jobb før skolestart også tror jeg.

Det er nok arbeidskrevende, men jeg er vant med å ha to deltidsjobber ved siden av fulltidsskole fra før, så jeg tror nok motivasjon og arbeidslysten kommer an på pensumlitteraturen. Det er klart at det er noe helt annet å jobbe 7-15, men jeg tror nok jeg klarer å takle den arbeidsmengden.

Det nettopp det jeg også tror. Ja, det er klart det er en stressende arbeidsplass, men å kunne drive med hobbyrelaterte ting på jobben er jo igrunn ganske så fint. Man skal jo velge studier og jobb etter hva man liker å holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ditt tilfelle tenker jeg umiddelbart at deltid er det beste. Men jeg ville nok tatt utgangspunkt i å jobbe 2 dager i uka og hatt 1 dag på å lese. For det er mye pensum, og jeg vil tro at deltidsstudiet legger opp til mye selvstudie og innleveringsoppgaver.

Må bare si at grunnen til at det er mye barnebøker på pensumlista i norsk er at mange av disse skal analyseres.. og det er ingen lett jobb, bare så du er forberedt på det. ;)

Men studiet er absolutt morsomt hvis du er genuint opptatt av barn. Og det regner jeg med du er siden du ønsker å bli førskolelærer. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kylling! Ja, jeg tror nok også det kan passe meg bra. I alle fall på det stadiet jeg føler meg nå. Jeg liker struktur og føler meg flink til å jobbe med fag osv på egenhånd, men jeg sliter med å engasjere meg i fag jeg egentlig ikke liker eller forstår meningen med Dessverre. Jeg er en stor fan av innleveringsoppgaver og å bli evaluert etter mappe. Dette er jo også et stort pluss på lærerutdanningen generelt. Jeg vil gjerne vise at jeg faktisk jobber jevnt og trutt hele semesteret, og ikke bare tar et skippertak før eksamen. Sliter igrunn med ganske kraftige eksamensnerver, så karakterene blir noe avvikende i forhold til den tiden jeg har lagt i det, dessverre.

Analyse var faktisk noe av det bedre i mitt eget norskpensum på vgs mener jeg og huske. Jeg liker igrunn også tanken på at mine egne meninger og tanker kan utgjøre fasiten ;)

Jeg er oppriktig glad i barn, og jeg vet hvor viktig de første årene på skolen er. Selv fungerte jeg som "hjelpelærer" hele barneskolen. Igjen, tror jeg dette er dessverre. I ettertid ser jeg hvor fullstendig feil det var av lærerne, men det var nå en gang slik.

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg mest sannsynlig havnet i på dette studiet rett etter vgs. Men, det var mange formaninger og mange pekefingre som løftes på den tiden. Jeg fikk følelsen av at det ikke var "fint nok". Nå fyller jeg 21, og synes jeg skal få lov til å velge studieretning selv rett og slett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...