Gå til innhold

Pass med nytt navn.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest La Guapa

:)

Hei.

Skal fornye passet mitt nå før bryllupet.Er det mulig å ordne det slik at jeg får hans navn????

Jeg skal jo ta det når vi gifter oss.

Billetter etc. etc. er utstedt i det navnet jeg har nå!

Takknemmelig for alle svar!

La Guapa :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på. Dersom navnet hans er beskyttet (færre en 200 som heter det) kan du ikke ta det uten videre. Dersom dere har vært samboere i 2 år eller mer (folkeregistrert) eller har felles barn, kan han derimot gi tillatelse til dette. Ellers må du legge ved vigselsattest når du ber om navnendring. (Du må fylle ut skjema og sende inn til folkeregisteret, skjemaet finner du på skatteetaten.no"). Dersom navnet hans ikke er beskyttet, kan du ta det når du vil slik at det er klart i tide til bryllupet. Ellers tar en navneendring ca 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel det greieste er å drøye det til etter ferien, slik at navnet i billettene stemmer med navn i passet - hvis ikke må de også utstedes på nytt....

Ellers stryker de jo bare over ditt gamle etternavn, og fører inn det nye i passet, så hele passet trenger du ikke å bytte ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med letthet få hans navn så lenge du har en vielsesattest. Du MÅ ha en vielsesattest for å få byttet navn med begrunnelse i ekteskapsinngåelse. Han trenger ikke signere eller noe som helst i dette tilfelle - selv om etternavnet er beskyttet. Min kjære var den eneste i landet som het B********, nå er vi to - og det bare ved hjelp av vielsesattesten.

Folkeregisteret har skjema du må fylle ut for å søke om bytte av etternavn. Her på Kolbotn regner de 1 ukes behandlingstid på slike enkle søknader. Og du kan ikke levere søknaden før du har vielsesattesten. Mao: du får ikke nytt navn før minst 1 uke etter vielsen. Du kan imidlertid bytte navn før ekteskapsinngåelsen, dersom det ikke er et beskyttet etternavn, dere har felles barn eller har bodd sammen mer enn 2 år. Da må du søke på bakgrunn av noe annet enn ekteskapsinngåelsen.

Passet stempler politiet for deg på 2 minutter.

PS: Jeg fikk byttet mitt navn på 10 minutter. Jeg sa tydelig i fra til Folkeregisteret at jeg kom ned på mandag morgen for å bytte navn. Vi reiste på bryllupsreise onsdagen etter vielsen og vi hadde bestilt reise med nye navn.

Du får ikke reise, dersom navnet i passet ikke er det samme som på billettene. OSL var overlykkelige da de skjønte vi var nygifte og jeg hadde alle papirer i orden. Bare ansiktsuttrykket på dama i innsjekkingen sa nok om hvilket he**** de hadde med folk som ikke hadde papirene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel det greieste er å drøye det til etter ferien' date=' slik at navnet i billettene stemmer med navn i passet - hvis ikke må de også utstedes på nytt....[/quote']

Ved endring av navn på billettene skal gjerne reiseselskapet ha betalt for dette. Ikke mye, men for mye. Navnet i passet og på billettene må være det samme, ellers får du ikke reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Guapa

Tusen takk for alle svar.

Jeg må nok vente da.

Han har beskyttet etternavn.

:D Klemmer fra La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fru Meta
Da må du søke på bakgrunn av noe annet enn ekteskapsinngåelsen.

Ikke nødvendigvis helt rett det der..

Jeg byttet navn før vielsen for å få rett navn på vielsesattesten. Min mann har ikke beskyttet. Folkeregisteret ba meg oppgi ekteskapsinngåelse og nevne min manns navn i søknaden til Folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det min kjære Tigergutt som skal bytte til mitt navn. Men han har bestillt billetter i det navnet han har nå. Og så får han heller reise på bryllupsreise med galt navn i passet. Og så ordner vi det når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis helt rett det der..

Jeg byttet navn før vielsen for å få rett navn på vielsesattesten. Min mann har ikke beskyttet. Folkeregisteret ba meg oppgi ekteskapsinngåelse og nevne min manns navn i søknaden til Folkeregisteret.

Da fikk du gjort det fordi etternavnet ikke er beskyttet. Dersom det er et vanlig navn, så de sikkert gjennom fingrene med teksten i søknaden din. Så lenge etternavnet ikke er beskyttet, kan jo hvem som helst ta det når de selv ønsker (sånn med noen unntak). Etternavnet jeg skulle ha er beskyttet, og jaggu skal vi avle stort om det noen gang blir noe annet (vi er de eneste i landet som heter dette). :oops:

Jeg synes det er koselig at mitt pikenavn står i vielsesattesten. Jeg synes det var inmari synd at jeg måtte stresse på mandagen for å få byttet etternavnet før bryllupsreisen på onsdag. Hadde det ikke vært for at min kjære kjenner ei på Folkeregisteret i kommunen, hadde jeg kanskje måttet nøye meg med 1 ukes behandlingstid - eller søkt på bakgrunn av "minimum 2 års samoberskap". Jeg syntes det var rart alle kallte meg Fru B***** på bryllupsdagen vår, for det var jeg jo ikke - egentlig.

Jeg synes det hadde vært greit med en ordning der vanlig behandlingstid var gratis, mens hastebehandlinger koster en hundrelapp eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det min kjære Tigergutt som skal bytte til mitt navn. Men han har bestillt billetter i det navnet han har nå. Og så får han heller reise på bryllupsreise med galt navn i passet. Og så ordner vi det når vi kommer hjem.

Med galt navn i passet mener du "galt" navn da. Dvs. hans (eh.) pikenavn som etternavn? Jeg håper ikke at du mener billetten skal ha annet navn enn passet, for det går dårlig - om man vil lenger enn Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er dere sikre på at man ikke må ha nytt pass ved navneendring? Hadde passet meg ypperlig å kun endre det gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sikre på at man ikke må ha nytt pass ved navneendring? Hadde passet meg ypperlig å kun endre det gamle...

Hvem har sagt at man må ha nytt pass? Les hva jeg har skrevet lenger opp i tråden, så ser du at det er totalt unødvendig*.

Hos Politiet stempler de passet på side 2 (eller 3 er det vel egentlig - den tvers over navn ol.). De stempler "See page XX". Hos meg valgte de side 32 - den siste siden i passet. Der stemplet de et navneendringsstempel. Så skrev de navnet mitt med blokkbokstaver og jeg måtte signere inni stempelet (stort stempel med andre ord). Jeg brukte max 5 minutter hos Politiet for å få dette gjort. Det eneste jeg hadde med meg var rykende fersk navneendringattest fra Folkeregisteret.

Noen av "pass-sjekkerne" stusset på det første stempelet, men skjønte hva det var når de så navneendringsstempelet. Andre reagerte ikke i det hele tatt, tror noen til og med ikke sjekket side 32 jeg...

* Dersom du skal til USA, kan det hende at de krever av de nye elektroniske passene. Men da må du bytte pass uavhengig av navneendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis helt rett det der..

Jeg byttet navn før vielsen for å få rett navn på vielsesattesten. Min mann har ikke beskyttet. Folkeregisteret ba meg oppgi ekteskapsinngåelse og nevne min manns navn i søknaden til Folkeregisteret.

men da må en vel ha vært samboere i minst to år eller noe???... Hadde eg tenkt å bytte navn før vielse, men siden vi ikke er samboere -ikke beskyttet navn forøvrig- har jeg skjønt jeg må vente... dermed får jeg ikke mitt nye navn på vielsesattesten -men som sagt her er der jo fint å ha pikenavnet der... og ved ekteskapsinngåelsen har jeg jo pikenavnet -så derfro må jo det stå ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men da må en vel ha vært samboere i minst to år eller noe???... Hadde eg tenkt å bytte navn før vielse, men siden vi ikke er samboere -ikke beskyttet navn forøvrig- har jeg skjønt jeg må vente...

Nei, dersom du vil ha et etternavn som ikke er beskyttet, kan du søke om å få bytte etternavn akkurat når du selv ønsker - uansett ekteskap (jada, det finnes et par irrelevante unntak i loven).

Begrunnelsen for å bytte navn kan ikke være ekteskapsinngåelse når du søker om endring av navn før vielsen. Men Meta er et bevis på at enkelte ser igjennom fingrene med dette. Jeg fikk beskjed om at det var 1 ukes behandlingstid på navneendring ved ekteskapsinngåelse. Jeg er allikevel et bevis på at det kan gjøres på 10 minutter.

Hvordan det løses med navneopplesning i kirken, under vielsen, om man har byttet navn etter at papirene med "prøving av ekteskap" ble innsendt, men før vielsen, aner jeg ikke. Kanskje er man heldig nok til å ha byttet navn hos Folkeregisteret, men ikke hos Kirken?

PS: Presten kan lese opp hvilke navn han vil under en vielse. Det er de to som står i kirken som blir gift, ingen andre. Dette kommer av at vi ikke tillatter vielser med stedfortreder i Norge. Om Kari og Per skal gifte seg og Per plutselig blir dødssjuk, så kan ikke Nils møte i kirken og svare "ja" for sin venn. Da er det, på papiret, Kari og Nils som er gift. Mest sannsynlig ville vel vielsen annuleres når noen (Kirken) får nyss om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste dersom det skulle være noen som helst tvil, er å ringe til Folkeregisteret. Det gjorde jeg og det var der jeg fikk beskjed om å fylle ut skjemaet sånn som jeg gjorde. Min mann og jeg hadde vært samboere i over to år, men det var ikke registrert da vi var stundenter og registrert med adresse hos våre respektive foreldre. Så dermed var min grunn for navneendring at jeg skulle gifte meg med NN. Som jeg skrev tidligere har min mann ikke et beskyttet navn og det vil jeg tro gjelder de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...