Gå til innhold

Hundefòr

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en hund, på 1 år. Hun veier nå rundt 40 kg(blanding av rottweiler og dobbermann).

Hun har hele tiden vært veldig kresen på maten, og har prøvd forskjellig fòr. Begynte med Hills, men magen likte ikke den, og det kom ut igjen tyntflytende. Så gikk vi over til Labb, som visstnok skal være det beste fòret til den beste prisen. Magen tålte den godt, men virker ikke som hunden vår er så glad i det... For hun spiser jo ikke..

Så gikk vi over til Frolic, som man får kjøpt på butikken. Det skal liksom være ferskt fòr. Lukter digg for hunden, og hun elsker fòret. og hun tåler det godt.

Men er det anbefalt å gi hund slikt fòr man kjøper på vanlig dagligvare butikk???? Og er det bra nok???

Skrevet

Frolic er altfor fullt av fargestoffer og andre tilsetningsstoffer at det er bra å bruke som fullfor. Legg merke til at hunder som spiser Frolic, bæsjer oransje. :tristbla:

Vi har brukt flere forskjellige typer for på vår hund. Han har en tendens til å få kløe av tørrfor, men kan takle Eukanuba Performance (dette er høyaktivitetsfor, men vi har en rase som trenger dette i perioder), samt Purina Pro Plan for sensitive hunder. Men som oftest gir vi ham våtforet fra Vom og hundemat, som vi kjøper frossent i pølser og gir ca en halv kilo pr. dag til en hund på 25 kilo. Vi forer høyenergivarianten også av dette foret (ikke bilde på linken). Dette foret kan anbefales på det varmeste, både til sensitiv hud og sensitive mager, og hunden elsker det. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har jeg faktisk lagt merke til!! Takk for at du sa ifra!!!! (frolic, og bæsj)

Men hørt noe om at man kan tilsette egg for at hunden skal like maten bedre... hele egget,eller bare hviten/plomma?? Hvor mye??

Noen sier også at om man kun gir feks labb, så spiser hun når hun er sulten...tilslutt venner hun seg til det. Stemmer dette??

Skrevet

Jeg synes det blir feil å tilsette ting for at hunden skal spise, og egg bør den uansett ikke spise hver dag. Hunden vår (fuglehundrase, hannhund) har i perioder direkte sultestreiket, og det eneste som da har fungert, har vært å være streng på å kun tilby hundematen.

Han kom nemlig løpende som et skudd da kjøleskapsdøra ble åpnet, men rygget ut av kjøkkenet med et snøft over det meste av hundemat som han ble tilbudt.

Men med V&H har dette problemet faktisk blitt mye mindre, ja, nesten helt borte. Ikke er det så veldig mye dyrere enn for eksempel allergitørrfor, heller. Jeg mener 1 kg koster noe sånt som 28 kroner, og vår hund spiser derfor for 14 kroner hver dag.

Nabohunden av samme rase spiser Labb, men har på langt nær like fin og blank pels, men slikt er gjerne også genetisk. Vi byttet som sagt til våtfor pga. flassing i pelsen når han får tørrfor i mer enn 2-3 dager i strekk.

Gjest Gjest
Skrevet

Frolic ville jeg ikke ha gitt som for til daglig. Det må jo også bli fryktelig dyrt for deg? Kan tenke meg at en hund på den størrelsen spiser noen sånne poser i uka...

Har hørt mye bra om dette foret:http://vomoghundemat.no/produktervaatfor.asp. Du kan jo for eksempel våte opp tørrforet og blande litt sånn i. Min hund er også kresen når det gjelder maten, men hvis jeg våter det og blander i noe godt, så spiser han.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå ser jeg at vom og hundemat allerede har blitt anbefalt, sånn går det når man ikke leser ordentlig før man poster, hehe.

Skrevet

Det er jo fint med flere anbefalinger, da. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hills er et bra fôr, men smaker lite. LABB er ikke mat for hunder!, men seff noen fungerer bra på det. Frolic er IKKE mat, kan til nød brukes som godbiter ved trening.

V&H, Royal Canine, Eukanuba, Hills, og flere andre man får kjøpt hos veterinær eller dyrebutikk er mat for mons. Vi byttet fra Hills til RC, ene bikkja mi la på seg 1 kg på 2 uker.

Skrevet

Hill's, Royal Canin, Specific, Pro Plan og Eukanuba er de jeg kan anbefale. Labb, Pedigree, Frolic og sånt møkk (mener jeg ihvertfall) kommer _aldri_ til å havne i matskåla til mine hunder. Frolic kan i små, små mengder brukes som godbiter under trening.

Skrevet

Jeg har prøvd alt det som er skrevet ovenfor, til min Rottweiler. Og uansett hva jeg kjøpte, sultestreiket han etter noen dager, og matmor fikk ondt i hjertet sitt og ga han spesialbehandling. Jeg har nå skjønt at gutten bare manipulerte meg, og startet med å tilby han mat 2 ganger om dagen. Hvis han ikke ville ha, var han ikke sulten nok. Etter noen dager skjønte han at slaget var tapt og noe motvillig måtte han spise tørrforet sitt. Idag spiser han alt han får, og jeg bruker mest Hills, Royal Canine og Labb. Jeg varierer hva jeg kjøper til han, for dyr må jo bli litt matleie de og? Jeg ville ikke hatt brødskive med salami i flere år, for å sette det på spissen.

Skrevet

Hvor lenge går hunden på et godt for? Og da tenker jeg på eukanuba e.l. Dette fordi dyrere merker har hatt råd til å forske seg fram over lengre tid for å finne et perfekt for. (enkelt forklart, er selvsagt flere grunner til å velge slikt for)

Og hvis ikke hunden har spist det foret du presenterer i løpet av ei uke, gå til veterinær. Folk har alt for lett å gi skylden på at hunden ikke liker noe. Er jo ikke den som bestemmer hva den skal spise, det er jo eieren!

Skrevet

Jeg kan ikke anbefale å kjøpe billig fôr på rema 1ooo... er som om vi skulle spist macdonald`s heile tida! er bare tomme kalorier og vomfyll.

Har prøvd Hills som skulle være knallbra, men min erfaring er at det kom mer ut av bikkja enn det gikk inn...! dessuten lukta bæsjen fryktelig stramt.

Nå kjøper jeg eukanuba. de har mange varianter å velge i og tror oxo de har smaksgaranti? Du kan jo oxo høre med de i butikken om de kan anbefale noe spes. :)

Gjest Gjest_karretha_*
Skrevet

Delte meninger om hundemat..

Vi gir Eukanuba, og hund og pels er i fin form. Men.. det er et men, han er ikke glad i rent tørrfor. Så vi blander i litt våtfor, enten om det er Cæsar el. litt middagsrester, og ser egentlig ikke noe galt i det.. Litt forandring i matfatet til hunden også.. :jepp:

Problemet er at i utgangspunktet er Eukanuba så sammensatt at alt hunden trenger daglig av næringstoffer og energi er (skal være) perfekt, så det som man evt. bruker i tillegg er karbohydrater som kan gi en urolig hund, alt for mye energi eller blir fet..

Vår hund blir ikke fet av kostholdet sitt, men en meget aktiv hund.. :)

Gjest Gjest_karretha_*
Skrevet
Jeg kan ikke anbefale å kjøpe billig fôr på rema 1ooo... er som om vi skulle spist macdonald`s heile tida! er bare tomme kalorier og vomfyll.

Ja, og dessuten trenger vel hundene mer av "Rema 1000" hundefor for å evt. klare å dekke opp det samme næringsbehovet som fra dyrebutikk. Det er heller ikke pengebesparende nettopp av den grunn.

Skrevet

Noen som gidder forklare hvorfor Labb er så grusomt?

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke gå så langt som å si at Labb er grusomt, for en del hunder fungerer greit på Labb. Men mange får problemer med kløe, håravfall osv. Dette skyldes i stor grad at hunden ikke får i seg nok av de næringsstoffene den trenger, og i enkelte tilfeller at de reagerer på noen av stoffene som finnes i foret.

For å presse prisen ned så mye som mulig, brukes det mye korn og avfallsprodukter fra kornproduksjon i Labb, på samme måte som i mange andre billigfór.

Hunden kan ikke nyttiggjøre seg den næringen som finnes i dette, på samme måte som den kan nyttiggjøre seg næringsstoffene fra kjøtt, som fra naturens side er hundens føde.

Dette fører til at hunden må spise mye mer for å få i seg den næringen den trenger, og mye ufordøyd kommer ut igjen i andre enden. Det er heller ikke sikkert at den får i seg nok av de viktigste næringsstoffene, uansett om den spiser mer.

Nå er det ikke slik at det å kjøpe et "dyrt" fór i seg selv er noen garanti for at hunden spiser det og fungerer greit på det. Hunder er forskjellige, noen fungerer bra på ett merke, mens andre fungerer bra på et annet.

Det å kjøpe kvalitetsfór i dyrebutikk eller hos dyrlege, tilpasset aktivitetsnivået og fysikk og helse hos akkurat din hund, er uansett en god måte å sikre at hunden får i seg det den skal. Når fóret er innholdsrikt på det hunden trenger, er det mindre mengde fór som skal til pr. dag. Dermed blir fóret pr. dag like billig, eller billigere, enn om du kjøper de såkalte "billigfórene".

Men det finnes mange gode merker av høy kvalitet, og mange varianter. Noen fasit på hvem av disse som er optimale for akkurat din hund, finnes ikke. Det må du prøve deg fram til!

Lykke til! :)

Endret av Modic
Skrevet

Av den enkle grunn at det er ett fôr som ikke er laget for hunder, eller testet på hunder, men mink. Pluss mye av det Modic sier her.

Skrevet (endret)

Hunden hjemme går på labb, men også veldig mange forskjellige typer kjøtt og fisk, i tillegg. Han fungerer tipp topp, men det kan selvsagt ha med det andre han får i tillegg, eller at han tåler foret godt. :)

Men selvsagt: Jeg vil egentlig anbefale et "skikkelig" tørrfor eller vom og hundemat.

Endret av Wind
Gjest emmeline
Skrevet

Jeg trodde Labb hadde vunnet noe sånt "best i test"-greier? Det må være feil?

Skrevet
Jeg trodde Labb hadde vunnet noe sånt "best i test"-greier? Det må være feil?

Den har vunnet det, ja. Men den testen tok kun for seg hvor riktig næringsinnholdet i fòret var i forhold til det som står på sekken. Det ble ikke testet på hunder eller noe slikt, så hvordan folk kan stole på den testen fatter jeg ikke, i tillegg er den vel 4-5 år gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...