Gjest Gjest, gutt89 Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Får stadig høre at det blir eller kommer til å bli for mange sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere. Jeg har veldig lyst til å utdanne meg som sosionom, men vil ikke sitte det etter 3 år og ikke ha noe jobbtilbud. Viser til artikler som disse: http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/ar...8-08-13-01.html http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/ar...2-08-26-01.html Tror dere det rett og slett er dumt å satse på denne type utdanning nå, eller kanskje gå for videreutdanning for å skille seg litt ut blant hordene med sosionomer, vernepleier, og b-pedagoger?
Tanna Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Jeg ville ha hørt på jobbmarkedanalysene og funnet meg noe annet å gjøre på der jeg visste at det var jobb å få etter endt utdanning - det er liksom hele poenget med å få seg en utdanning føler jeg. Selvfølgelig er det jo viktig å like det man skal jobbe med hele livet, men for min del tror jeg det var mange yrker jeg kunne ha valgt. Er det bare dette du kan tenke deg? Du er jo bare 20 år så det kan jo hende det forandrer seg?
Noli Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Jeg ville ha hørt på jobbmarkedanalysene og funnet meg noe annet å gjøre på der jeg visste at det var jobb å få etter endt utdanning - det er liksom hele poenget med å få seg en utdanning føler jeg. Det ville ikke jeg. Det er ikke mer enn et år siden utdanning innen bygg og anlegg var sikkert, nå er det den bransjen med høyest arbeidsledighet. Disse tingene forandrer seg, og som sosionom har man mange muligheter, også for etterutdanning.
Tanna Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Det ville ikke jeg. Det er ikke mer enn et år siden utdanning innen bygg og anlegg var sikkert, nå er det den bransjen med høyest arbeidsledighet. Disse tingene forandrer seg, og som sosionom har man mange muligheter, også for etterutdanning. Bygg og anlegg er yrker som i stor grad er med på konjunktursvingningene, akkurat nå har vi lavkonjuktur men det vil gå oppover igjen. Sosionomer trenger man et visst antall av, også de med spesialvrier på utdanningen. Etterutdanning er gjerne noe som er lurt å ta når man har jobbet litt og prøvd litt forskjellige jobbsituasjoner. Det er jo ikke lett når man må ta det man får når man er ferdig utdannet, enten det er relevant for utdanningen eller ikke.
Gjest Gjest, gutt89 Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Jeg sitter på forum, utdanningsider dag ut og dag inn nå som det nærmer seg søknadsfrist, og gjort masse research generelt på hva jeg har lyst til å bli. Og dette er det eneste jeg synes virker interessant og som jeg tror jeg kommer til å trives med. Kan jeg ha et fortrinn siden jeg er mann og tar utdanning i et "kvinneyrke" ?
Tanna Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg sitter på forum, utdanningsider dag ut og dag inn nå som det nærmer seg søknadsfrist, og gjort masse research generelt på hva jeg har lyst til å bli. Og dette er det eneste jeg synes virker interessant og som jeg tror jeg kommer til å trives med. Kan jeg ha et fortrinn siden jeg er mann og tar utdanning i et "kvinneyrke" ? Jeg tror ikke du har noe kvote eller noe på din side, men sånn generelt så tror jeg du kan ha et fortrinn fordi det på typiske kvinnearbeidsplasser kan være greit å ha et par mannfolk til å tie hønene. (edit: og da skiller du deg gjerne ut blant mengden av søkere også) Det kan jo også være negativt for deg da - kan du virkelig tenke deg å jobbe sammen med mange kaklende kvinnfolk? Jeg er jente selv og hadde aldri taklet det. Er du sikker på at det er det du vil så er det jo bare å søke og se hva som skjer når du er ferdig. Sant skal sies, Norge trenger alltid folk som brenner for det de gjør. Endret 25. mars 2009 av Tanna
Vera Vinge Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Jeg sitter på forum, utdanningsider dag ut og dag inn nå som det nærmer seg søknadsfrist, og gjort masse research generelt på hva jeg har lyst til å bli. Og dette er det eneste jeg synes virker interessant og som jeg tror jeg kommer til å trives med. Kan jeg ha et fortrinn siden jeg er mann og tar utdanning i et "kvinneyrke" ? Det tror jeg faktisk. Jeg vet at de mange steder ønsker seg et mer variert arbeidsmiljø, og de oppfordrer gjerne menn og mennesker med innvandrerbakgrunn til å søke i en del stillinger. Så hvis du stiller likt med en kvinne, vil jeg nesten tro at ditt kjønn kan telle positivt. Jeg syns det høres rart ut at sosionomer og vernepleiere skal stå i fare for å bli arbeidsledige, jeg da. Nå vet jeg riktignok ikke så mye om det utdannes uforholdsmessig mange av disse, men mitt helt subjektive inntrykk er jo at det rettes mer fokus på tilrettelegging for ressurssvake grupper. Det sies jo generelt at det skal være relativt trygt å utdanne seg innen helserelaterte fag. Så full stopp i ansettelse av sosionomer og vernepleiere har jeg liten tro på. Men dette er min synsing.
Gjest Gjest, gutt89 Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Vet at i Oslo alene så blir det utdanna ca 170 sosionomer i året og over 80 barnevernspedagoger. I tillegg får man tatt denne utdanningen på de fleste høgskoler rundt omkring i landet.
Gossip girl Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Jeg anbefaler deg yrket vist du virkelig ønsker å jobbe med folk. Sosionomen er som en potet og kan brukes over alt. Du vil derfor ha mange muligheter etter endt utdanning og mange muligheter for vider utdanning Man får jobb på statoil og andre store firma som miljøarbeider, på sosialkontor, skoler, barnevern, institusjoner, psykiatri og mye mer. Så tror ikke du vil ha vansker med jobb om 3 år
Snuselille Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 (endret) *********' Endret 8. juni 2009 av Snuselille
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 Får stadig høre at det blir eller kommer til å bli for mange sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere. Jeg har veldig lyst til å utdanne meg som sosionom, men vil ikke sitte det etter 3 år og ikke ha noe jobbtilbud. Viser til artikler som disse: http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/ar...8-08-13-01.html http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/ar...2-08-26-01.html Tror dere det rett og slett er dumt å satse på denne type utdanning nå, eller kanskje gå for videreutdanning for å skille seg litt ut blant hordene med sosionomer, vernepleier, og b-pedagoger? Er vel de nyutdanna som har problemer med å få seg jobb med en gang. Ikke uvanlig at de må jobbe med noe annet først. Har en fam.venn som er sosionom og leder på et kontor. Ved nyansettelser, så ansatte de kun voksne folk med flere års erfaring. Grunnen er vel åpenbar. En skal eksempel håndtere store konflikter,personlige problemer, problemer med barn,fam,sykdom osv.....tror selv jeg ikke ville ha hatt stor nytte av en nyutdanna 25 åring, uten noe annet enn skolebenken å vise til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå